Beperkt motorvermogen, turbo ?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
laurensclio1998
beginner
Contacteer:

Beperkt motorvermogen, turbo ?

Bericht door laurensclio1998 »

Beste cliorijders,

Ik ben in bezit van een Clio IV Estate met 160xxx uit 2013, een 0.9tce. Ik merk bij het optrekken dat de turbo niet echt wil inzetten, ongeacht het toerental. De auto trekt heel lineair op en het kenmerkende zetje van de turbo lijkt wel te missen tov andere Clio’s. Toevallig heeft mijn werkgever en familie een Estate 2015 en een Hatchback 2015. In deze voel ik wel duidelijk de turbo in slaan.

Het maakt de auto bij het optrekken relatief traag ten opzichte van andere voertuigen. Ik merk dat het op 98 tanken wel iets beter trekt, maar nog steeds lijkt de turbo niet erg aanwezig. Ook niet in gehoor qua fluiten of dergelijke. Ook niet als ik hem door de weerstand in het gaspedaal trap.

Betreft een versie zonder Eco knop, en geen foutcodes als ik hem zelf simpel uitlees.

Iemand een idee of de turbo beperkt tot geen vermogen levert door vervuiling? Of wellicht defect zonder codes.

Ik zit eraan te denken eerdaags een sprintje warm te trekken en te vergelijken met de fabrieksopgave. Dan nog steeds vind ik het frapant dat die de kenmerkende pittigheid van de facelifts (2015) mist als ik het aanvoel. Betreffen ook 0.9tce’s.

Ik hoor graag als iemand suggesties heeft? Een benzine 0.9 heeft geen egr toch?

Laurens
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Re: Beperkt motorvermogen, turbo ?

Bericht door Tutuur »

De facelifts hebben fabriek af meer koppel en vermogen, ookal staat dit niet zo geregistreerd. Wat dat betreft klopt je waarneming wel.

Verder als er geen codes te zien zijn bespaar je zelf dan de moeite en ga er niet mee naar een garage, het enige wat die doen is codes uitlezen, staat er niets in? Dan wordt het lukraak onderdelen vervangen op jouw kosten.

Het beste kun je even contact opnemen met Dekker Motorsport, daar een healthcheck uit laten voeren wordt je een stuk wijzer van :)
Stein
beginner
Contacteer:

Re: Beperkt motorvermogen, turbo ?

Bericht door Stein »

ik denk dat de turbo wat op zijn eind loopt bij deze relatief hoge km stand met voelbare druk verliezen. Nieuwe turbo kost de kop niet en makkelijk zelf te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”