stuurkogel en fuseekogel
-
- forum starter
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 29 jun 2017 11:44
- Contacteer:
stuurkogel en fuseekogel
Hallo,
M'n Clio III (CR1A met K4J motor) is afgekeurd op de rechter stuur- en fuseekogel. Is dit een klusje dat je als beginner zelf kunt doen? En wat zal zoiets kosten in de garage?
M'n Clio III (CR1A met K4J motor) is afgekeurd op de rechter stuur- en fuseekogel. Is dit een klusje dat je als beginner zelf kunt doen? En wat zal zoiets kosten in de garage?
Re: stuurkogel en fuseekogel
Ik vermoed dat de rubber hoezen gescheurd zijn. Dat is APK afkeur, ook al zit er nog geen speling op de kogels.
Voor het verwijderen/plaatsen van de fuseekogel heb je een pers nodig, want hij zit in de draagarm geperst.
Gaat het bij de stuurkogel om de buitenste of de binnenste? Buitenste stuurkogel is een simpel klusje waar geen specialistisch gereedschap voor nodig is. Voor de binnenste stuurkogel (lees: stuurstang) wel.
Prijs van de onderdelen is op zich tientjeswerk, maar de garage rekent voor de plaatsing ongetwijfeld een prijs met 3 cijfers. De kans is groot dat de garage de hele draagarm wil vervangen, want Renault verkoopt de fuseekogel niet los.
Na afloop moet de auto uitgelijnd worden, ook als je de reparatie zelf doet. De laatste keer dat ik heb laten uitlijnen was ik daar €50 voor kwijt.
Voor het verwijderen/plaatsen van de fuseekogel heb je een pers nodig, want hij zit in de draagarm geperst.
Gaat het bij de stuurkogel om de buitenste of de binnenste? Buitenste stuurkogel is een simpel klusje waar geen specialistisch gereedschap voor nodig is. Voor de binnenste stuurkogel (lees: stuurstang) wel.
Prijs van de onderdelen is op zich tientjeswerk, maar de garage rekent voor de plaatsing ongetwijfeld een prijs met 3 cijfers. De kans is groot dat de garage de hele draagarm wil vervangen, want Renault verkoopt de fuseekogel niet los.
Na afloop moet de auto uitgelijnd worden, ook als je de reparatie zelf doet. De laatste keer dat ik heb laten uitlijnen was ik daar €50 voor kwijt.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
-
- forum starter
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 29 jun 2017 11:44
- Contacteer:
Re: stuurkogel en fuseekogel
Ik heb inmiddels mijn (universele) garage gebeld. Ik wil het toch maar niet zelf doen, want als het halverwege niet lukt dan kan ik niet sturen.... en dan kan ik dus ook niet door een personenwagen gesleept worden....
Ik weet niet of het de binnenste stuurkogel is of niet, dat kan ik niet echt opmaken uit het rapport. Er staat iets over speling op de stuurkogel of stuurkoppeling. Ik heb zelf overigens niets gemerkt van die speling, ik denk dat het geleidelijk is ontstaan. Een bekende merkte het wel. Ik denk dat het dus ook niet alleen om de hoes gaat, want het lijkt me dat je dan geen speling kunt merken :-D
Ik weet niet of het de binnenste stuurkogel is of niet, dat kan ik niet echt opmaken uit het rapport. Er staat iets over speling op de stuurkogel of stuurkoppeling. Ik heb zelf overigens niets gemerkt van die speling, ik denk dat het geleidelijk is ontstaan. Een bekende merkte het wel. Ik denk dat het dus ook niet alleen om de hoes gaat, want het lijkt me dat je dan geen speling kunt merken :-D
-
- forum starter
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 29 jun 2017 11:44
- Contacteer:
Re: stuurkogel en fuseekogel
Weet iemand hoe ik er achter kan komen of het om de binnenste of buitenste stuurkogel is?
Re: stuurkogel en fuseekogel
Kwestie van goed luisteren en aan de kogel(s) voelen terwijl iemand anders het stuur heen en weer beweegt. Auto gewoon op de grond laten staan. Als het afkeur is vanwege speling dan zou het makkelijk waarneembaar moeten zijn; de keurmeester heeft het immers ook zo vastgesteld.
Ik had ooit last van "gekloenk" als ik over afgebroken takjes e.d. reed. Pas na heel lang zoeken en onnodig vervangen van allerlei onderdelen ontdekte ik dat er nauwelijks waarneembare speling op de binnenste kogel zat. Was verder geen afkeur, maar wel uiterst irritant. Nieuwe stuurstang was een paar tientjes, maar ik had wel 2 speciale gereedschappen nodig voor de montage. Een blokkeertool Dir. 1306 om het stuurhuis niet kapot te draaien bij het los- en vastschroeven van de stuurstang en een sleutel voor de stuurstang zelf.
Ik had ooit last van "gekloenk" als ik over afgebroken takjes e.d. reed. Pas na heel lang zoeken en onnodig vervangen van allerlei onderdelen ontdekte ik dat er nauwelijks waarneembare speling op de binnenste kogel zat. Was verder geen afkeur, maar wel uiterst irritant. Nieuwe stuurstang was een paar tientjes, maar ik had wel 2 speciale gereedschappen nodig voor de montage. Een blokkeertool Dir. 1306 om het stuurhuis niet kapot te draaien bij het los- en vastschroeven van de stuurstang en een sleutel voor de stuurstang zelf.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
-
- forum starter
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 29 jun 2017 11:44
- Contacteer:
Re: stuurkogel en fuseekogel
Er zijn twee kogels vervangen in de garage. Een fuseekogel en een stuurkogel (vermoedelijk de buitenste).
-
- forum starter
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 29 jun 2017 11:44
- Contacteer:
Re: stuurkogel en fuseekogel
Een jaar verder is mijn auto weer afgekeurd, er is weer speling op de fuseekogel aan de rechterkant. Hoe kan dat zo snel?
-
- forum starter
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 24 aug 2019 14:54
- Locatie: Udenhout
- Contacteer:
Re: stuurkogel en fuseekogel
Slijtage aan bewegende delen is niks apparts , hoeveel km rij je per jaar
Clio 3 2.0 M4R 2008 140pk zwart
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk
-
- forum starter
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 29 jun 2017 11:44
- Contacteer:
Re: stuurkogel en fuseekogel
Ik heb dit jaar iets van 7 000 km gereden...
-
- forum starter
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 24 aug 2019 14:54
- Locatie: Udenhout
- Contacteer:
Re: stuurkogel en fuseekogel
De andere kant was al vervangen
Ik zeg niks geks
Ik hem mijn draagarmen al vervangen en nu bijna 120.000km schokbrekers rondom
Hoort bij autorijden
Ik zeg niks geks
Ik hem mijn draagarmen al vervangen en nu bijna 120.000km schokbrekers rondom
Hoort bij autorijden
Clio 3 2.0 M4R 2008 140pk zwart
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk
Re: stuurkogel en fuseekogel
7k is wel érg weinig voor een fuseekogel. Misschien inferieure kwaliteit, in combinatie met een dito garage. Anders is het gewoon pech.
Alleen maar een gescheurd stofhoesje is overigens ook al afkeur en dat gebeurt nog weleens, vooral bij onvoorzichtige (de)montage. En omdat ik bij garages een gezonde dosis wantrouwen koester: je kunt er heel makkelijk per ongeluk met een schroevendraaier een gat in prikken.
Alleen maar een gescheurd stofhoesje is overigens ook al afkeur en dat gebeurt nog weleens, vooral bij onvoorzichtige (de)montage. En omdat ik bij garages een gezonde dosis wantrouwen koester: je kunt er heel makkelijk per ongeluk met een schroevendraaier een gat in prikken.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
-
- forum starter
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 24 aug 2019 14:54
- Locatie: Udenhout
- Contacteer:
Re: stuurkogel en fuseekogel
Wantrouwen ken ik
Mijn monteur staat al meer als 30 jaar zelfstandig en is eerlijk ,er zijn er nog weinig die zo zijn
Mijn monteur staat al meer als 30 jaar zelfstandig en is eerlijk ,er zijn er nog weinig die zo zijn
Clio 3 2.0 M4R 2008 140pk zwart
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk
-
- forum starter
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 29 jun 2017 11:44
- Contacteer:
Re: stuurkogel en fuseekogel
Ik heb een goede band met mijn garage, maar ik mis gewoon een verklaring. Ik bedoel, de kogels aan de andere kant zijn wel 170 000 km meegegaan...
-
- forum starter
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 29 jun 2017 11:44
- Contacteer:
Re: stuurkogel en fuseekogel
Ik bedacht me ook net dat er in het rapport van de APK specifiek stond dat er speling opzat. Ze zullen dat toch niet schrijven als het om de hoes gaat? Of werken ze met een soort standaard formulier ofzo?
En verder, ik heb nog voordat de kogel voor de eerste keer vervangen werd een stoeprand geraakt, de band lag eraf en de velg was krom. Kan er nog iets anders kapot zijn waardoor de kogel sneller slijt?
En verder, ik heb nog voordat de kogel voor de eerste keer vervangen werd een stoeprand geraakt, de band lag eraf en de velg was krom. Kan er nog iets anders kapot zijn waardoor de kogel sneller slijt?