Aanrader! Voor verbeteren audiosysteem.

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Matt94
beginner
Contacteer:

Aanrader! Voor verbeteren audiosysteem.

Bericht door Matt94 »

Beste forumleden!

(Het onderstaande is uiteraard geheel subjectief, mochten jullie er anders over denken, aanvullingen hebben, of het gewoon een slecht verhaal vinden, laat het alsjeblieft weten! Ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen en eventueel advies.)

Na al het groot onderhoud bij 118.000km (zelf) uitgevoerd te hebben (motorolie, remschijven, blokken en olie, bougies...) begon het weer te kriebelen, aan de beurt was het audiosysteem.

In mijn beleving was het standaardsysteem nou niet echt om over naar huis te schrijven.

Als student zoek ik natuurlijk een niet al te prijzige oplossing voor de gebrekkige geluidservaring, echter dat het zo goedkoop zou worden had ik nou ook weer niet verwacht.

Ik heb het ook elders (Op dit forum?) gelezen, maar vooral funest zijn de roostertjes van de voorspeakers in combinatie met de wat mindere kwaliteit van de achterspeakers.

In twee super eenvoudige stappen is er (naar mijn mening/smaak) een significante verbetering merkbaar.

1- Geheel tegen mijn verwachting in lag de oplossing voor een groot deel in het verwijderen van de roostertjes voor (Let op!: Deze zijn als je het voorzichtig doet schadevrij te verwijderen door ze met een dunne platte schroevendraaier aan de onderkant! eruit te wippen). Dus tussen het zilveren sierlijstje en het zwarte roostertje.
(Als voorzorg heb ik de gaten die overblijven dicht getaped met stevige ducttape. Dit om te voorkomen dat het geluidsdruk uit de klankast(deurpaneel) lekt.

2- Door het geluid middels de instellingen van de radio voor +/- 80% te verplaatsen naar de voorspeakers blijven de achterspeakers mooi stil... dit is natuurlijk wat contra intuïtief maar het is het echt waard.

Het resultaat is dat het geheel veel beter klinkt over de hele range, dus lows-mids-highs over het algemeen wordt het vervormen voor mijn gevoel minder. Het geluid is dan ook veel helderder en echt fijner om naar te luisteren.

Nadeel is wel dat je met deurpanelen zonder roosters blijft zitten, ik ga proberen om hier iets op te vinden in de vorm van een custom stoffen roostertje. Zodra ik iets heb gevonden zal ik het delen.

Uiteraard blijf ik benieuwd naar ervaringen met het inbouwen van een verbeterd systeem. Ik kan hier behalve het bijzonder prijzige Focal 6.1 van Renault zelf weinig over vinden.

Heeft iemand los van mijn trucje nog tips/do's, dont's?! zelf inbouwen is geen enkel probleem maar ik wil natuurlijk niet het wiel opnieuw uitvinden.

Al moet ik zeggen dat het nu al zoveel beter is dat ik twijfel of ik nog de moeite wil nemen om het systeem volledig aan te passen.

Groeten,

Matthieu
-Renault Clio III ph-2 1.2 16v Tce 100 bj.2010
Wouterclio1991
beginner
Contacteer:

Re: Aanrader! Voor verbeteren audiosysteem.

Bericht door Wouterclio1991 »

Ik heb het focal systeem geinstaleerd in combinatie met een versterker. En iedereen die in de auto stapt kijkt verbaasd naar het geluid dat er uit komt.

Kraaak helder. En kan zo hard dat je eigen oren je vervloeken.

Ik weet niet echt wat je nou precies gedaan hebt, maar die boxen die er in zaten kun je mee doen wat je wilt maar het zal nooit wat worden.

Groetjes Wouter
Alecb
beginner
Contacteer:

Re: Aanrader! Voor verbeteren audiosysteem.

Bericht door Alecb »

Als je echt een verschil wil horen zou ik gewoon een 4 kanaals versterkertje van marktplaats halen voor 50 euro en als je nog wat over hebt een woofertje erbij voor een pAAr knaken. aansluitsetje (kabels) erbij en je hebt 3 dubbel zo goed geluid voor 100 euri. Het hoeft niet allemaal Duur merkspul te zijn. gewoon kaliber of crunch werkt fantastisch.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Elektronica (vraag & antwoord)”