Raamgeleiding links voor faalt

Voor alles aan de binnenkant, van bekleding tot pookknop
Plaats reactie
Nielsje

Raamgeleiding links voor faalt

Bericht door Nielsje »

Goedenavond,

onlangs is m'n linkerraamgeleiding defect geraakt. M'n linkerruit was beschadigd (wat krassen), dus ik wilde hem omruilen voor een krasvrij exemplaar.
Daarbij is de kunststof geleider kapot gegaan (die waar de twee bowdenkabeleindes aan vast zitten, met de pen die je door het gat in het raam steekt).

Afijn, een nieuw ding besteld op ebay ,gemonteerd en in eerste instantie lijkt het goed te gaan, maar naar een paar keer op en neer bewegen gaat het ding toch scheef zitten en zakt m'n raam scheef, en aan aan de voorkant uit de geleiding.

- raam zit aan de voorkant in de geleider.
- raam zit aan de achterkant in de geleider (ook de kunststof strip die in het raamrubber moet zitten zit aanvankelijk goed).
- kunststofgeleider (volgens mij) goed gemonteerd, waarbij de kabels elkaar 'kruisen'.
- kabelloop is zover ik kan beoordelen goed.
- kabel lijkt wel wat 'los' te staan.
- controle bij de rechter deur leert in eerste instantie dat dat raam ook wel een beetje kan 'kantelen' maar dat verder niet uit zichzelf doet.

Ik begrijp niet zo goed wat ik verkeerd gedaan heb, herkent iemand dit?
Of heeft iemand duidelijke foto's / afbeeldingen van hoe het gemonteerd moet worden?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Raamgeleiding links voor faalt

Bericht door mox »

Op de plastic pin die door het gat onderaan in de ruit steekt hoort aan de andere kant een wasknijper-achtige vergrendelclip te zitten:
https://youtu.be/h1FowNQulHA?t=254
Zit die clip er nog wel op? Zo ja, dan denk ik dat je raammechanisme (origineel Renault?) niet in orde is. Volgens mij hoort de staalkabel namelijk flink strak te staan, want hij wordt puur via wrijving door de motorpoelie aangedreven. Naar mijn weten is er ook verschil tussen het raammechanisme van een 3- en een 5-deurs. Misschien heb je per ongeluk de verkeerde gemonteerd?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Nielsje

Bericht door Nielsje »

Dank voor je reactie! De wasknijper zit er inderdaad weer op. Het raammechanisme is origineel Renault en had eigenlijk geen kuren tot ik het nodig vond het raam te wisselen..
Het is dus de plastic geleider met pin die bij mij kapot was gegaan en die ik vervangen heb, de rest is nog origineel. Vergelijken van de clips levert geen echte verschillen op, deze heb ik gekocht:

Nou zie ik de beschrijving dat dit verdorie voor 4/5 deurs auto's is, maar: Het filmpje wat je deelt geeft mij nieuw inzicht.
Ik heb die verdraaide geleider gewoon niet goed gemonteerd. Nu maar even hopen dat ik die geleider kan monteren met de hele boel op z'n plek, of dat ik het hele mechanisme 'even' moet uitbouwen.

Ik laat weer van me horen als ik een poging heb ondernomen dit te fixen!
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Het is niet echt sleutelweer, maar als je nog steeds in datzelfde huis in Den Haag zit heb je een riante droge sleutelplek waar ik behoorlijk jaloers op was :worship:
Nielsje

Bericht door Nielsje »

Zeker! Nog steeds dezelfde plek, met update: de garage is tegenwoordig voorzien van een schaarbrug :)
Een dezer dagen de CX maar eens buiten zetten en weer gaan klussen.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

WTF :drool:

Trouwens, op dit filmpje is te zien hoe zo'n mechanisme uit losse onderdelen in elkaar wordt gezet. Misschien word je er wijzer van.
Nielsje

Bericht door Nielsje »

Vandaag was er een zeldzaam moment van tijd en zin om dit af te ronden. Na een paar keer krijg je er handigheid en het raam en het mechanisme had ik er zo uit. Op de werkbank alles goed gemonteerd en alles werkt weer als een zonnetje :)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Interieur (vraag & antwoord)”