Versnellingsbak olie

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Roy78
beginner
Contacteer:

Versnellingsbak olie

Bericht door Roy78 »

Hoi,

Welk type transmissie olie gaat er bij een clio 2 1.4 16v in? Betreft een jb1 bak. Moet ik van elf de nfj of de nfp 75w80 hebben? Is mij niet helemaal duidelijk......

Grt, Roy
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Versnellingsbak olie

Bericht door mox »

NFJ = half-synthetisch
NFP = volsynthetisch

Het ligt er een beetje aan wat er op dit moment in zit, want switchen van half- naar volsyntheet (of andersom) wordt afgeraden, net als bij motorolie. Ik vraag me af of het nauw luistert. Volgens Renault hoort er in mijn JB3-bak Elf TRJ-olie, maar ik heb 30.000 km geleden ververst met NFJ en hij loopt en schakelt als een Zwitserse naaimachine.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Roy78
beginner
Contacteer:

Bericht door Roy78 »

Er zit in mijn versnellingsbak nog de fabrieks originele olie. Volgens de dealer voor het leven gesmeerd, maar het kan geen kwaad om hem te verversen. Benieuwd hoe de oude olie er uit ziet.

@mox: merk je verschil met schakelen na het verversen?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

De fabrieksolie was bij mij 185000 km oud en hoewel ik geen problemen had vond ik verversen een prettige gedachte. De olie kwam er gitzwart uit. Even dacht ik dat het schakelen daana lekkerder aanvoelde, maar dat was meer verbeelding :D
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Clio123NL
beginner
Contacteer:

Bericht door Clio123NL »

Bij de Clio van mijn vriendin heb ik er Kroon RPC ingegooid. Naar mijn idee voldoet die ook aan de specificaties. De voorgeschreven olie is eigenlijk niet verkrijgbaar, zelfs niet bij de dealer! Daar gooiden ze er Shell 75W80 in als ik me goed herinner.

Ik weet nog een webshop waar je die goedkoop krijgen (daar heb ik ook een doos gekocht), hou je eigenlijk één onaangebroken fles over want het gaat per vijf flessen van een liter, maar ben je toch goedkoper uit. Stuur ik je even per PB. Ze hebben nog één doos staan (restpartij).

Op zich geen verschil te merken na het verversen, maar wel een fijner idee en ook goed om 'm weer even precies op peil te hebben. Met de jaren was er bij deze auto toch een heel klein beetje verdwenen. Eventueel zou ik zeggen dat de versnelling uit de vijf halen iets soepeler gaat.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”