redelijk spoed vraag mbt niet werkende ventilator

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Ratz
beginner
Contacteer:

redelijk spoed vraag mbt niet werkende ventilator

Bericht door Ratz »

Goedendag.

Speciaal voor de straks volgende vraag mij aangemeld, dus ik hoop dat er medelij met mij is ;-)

Wat is er an de hand:

Mijn vriendin en haar moeder zijn op vakantie in Frankrijk ergens in een achteraf dorpje bij familie.
Helaas had de Clio(2011) van haar moeder onderweg al kuren(motor te warm). De nodige voorzorgsmaatregelen getroffen en alsnog op plats van bestemming gekomen
In het dorpje.
Helaas bleek na controle van een familielid en een garage dat er 'iets' met de ventilator was.
Om een korte discussie daar over te houden: de moeder heeft er voor gekozen om toch dit weekend naar huis te rijden omdat de auto pas volgende week gemaakt kon worden. Nee geen ANWB oid.

Nu dacht ik dit op te lossen door een draadje via de accu te leiden.
Ik ken zelf de auto niet, maar mijn vriendin gaf aan dat er moeilijk bij is te komen.

Mijn vraag is: kan iemand mij uitleggen of er wel op een 'eenvoudige' manier dit op is te lossen/na te zien? (Wellicht dmv fotoos die ik dan weer door kan sturen?
Zoals aangegeven dmv een tijdelijk spanningsdraadje ergens naar toe te geleiden oid zou mooi zijn.
Mij is ook niet bekend of de fan kaduuk is, maar via bovenstaande is dit wellicht te testen.

Alvast dank voor de geboden hulp :thanks:

Ter verduidelijking: ik zit in Nederland dus via appjes probeer ik dan daar te helpen :-)
Laatst gewijzigd door Ratz op 15 jun 2017 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: redelijk spoed vraag mbt niet werkende ventilator

Bericht door NicoK »

Waar het medelijden vandaan moet komen zie ik niet in. Blijft een auto en die kan stuk.

Maar mij is ook niet geheel duidelijk wat er nu mis is met de auto, het is heel erg wazig opgeschreven.

Als er iets met de ventilator van de radiator aan de hand is, deze ging niet aan, dan moet je als eerste naar de aansturing daarvan kijken, inderdaad eerst te testen of die ventilator wel werkt. Je kunt daarvoor het beste die beschermkap boven de bumper eraf schroeven. Dan kun je er prima bij, ventilator is gewoon 12V dus je kunt inderdaad een directe verbinding maken met de accu.
Overigens, als je geen verstand hebt van die dingen, gezien je dit dus op afstand aan je vriendin gaat doorgeven. Blijf er vanaf. Koelproblemen krijg je sneller in een hete omgeving, maar het kan goed zijn dat de aansturing van de ventilator al langere tijd niet goed is. Dat valt pas op als je hem nodig hebt en dan is het te laat.

Als je schoonmoeder naar een Renault dealer is gegaan die geen tijd heeft kun je ook altijd nog een plaatselijke garage opzoeken.
Ratz
beginner
Contacteer:

Bericht door Ratz »

Nick, het is wazig omdat ik ook maar summiere/non-technische informatie via APP binnen krijg. Ik ben er zelf helaas niet bij.
Nadeel is dat de auto een week voor vakantie geheel is nagezien en waar nodig gerepareerd door een erkende vakgarage. Maar goed, ook dat kan gebeuren.
Ze zitten in een gebied waar mobiel internet en telefoon bereik niet al te goed is,wat ook al wat irritatie mee brengt ;-)
De lokale garage heeft volgens hen 'geen tijd. en wil verder niet helpen, wat ik betreur want ook zij kunnen naar mijn mening een tijdelijke verbinding maken.
Dat is al aangegeven daar.
De dealer zit niet in de buurt.
Mijn vriendin is aardig technisch om dit euveltje op te lossen(dit ook bij haar eigen autootje gedaan), maar niet voldoende gereedschap.
Is zal het doorgeven. Wellicht kan ze toch ergens gereedschap lenen oid om de kap er af te halen.
Een tijdelijk draadje spannen is tijdelijk met wat tape op te lossen.

Daarom wellicht een voorbeeld waar deze stekker zit en waar de spanningsdraad op aangesloten moet worden, zodat ze het zelf kan doen.
Ikzelf ben aardig technisch, maar met oudere autoos. En daar hebben ze daar nu niets aan :laugh4:
Ratz
beginner
Contacteer:

Bericht door Ratz »

Ik heb vernomen dat ze wederom met de norse en enige garagehouder in de buurt, in overleg zijn.
Lijkt mij toch wel even te fixen binnen 15 minuten ;-)
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Oke het word al duidelijker! ;)

Goede les voor volgende keer dus om wat extra gereedschap achterin te hebben, ik heb ook altijd elektrische tape, doppenset en wat schroevendraaiers (TORX want Renault) achterin liggen. Je komt er behoorlijk ver mee kan ik zeggen.

https://www.renault.fr/trouver-un-concessionnaire.html

Je weet vast wel waar ze ongeveer zitten, kun je hier ook ff kijken of er naast een dealer wellicht een ander bedrijf in de buurt zit. Ik verwacht dat de radiator het wel doet maar dat de temperatuursensor stuk is. Dan slaat die natuurlijk ook niet aan.
Als je de radiator direct op de accu aansluit moet je er dus ook elke keer aan denken als je de auto neerzet dat je die verbinding los maakt anders loopt de accu leeg.
Afbeelding

Beter direct ff oplossen met een nieuwe sensor of nieuwe koelvin. :thumbsup:
handyman
beginner
Contacteer:

Bericht door handyman »

Gewoon rechtstreeks op de batterij zoals men zei.
Draadje los als je de wagen ergens parkeert etc.
Zo een fan hoor je echt wel draaien, dus is er weinig kans dat je die vergeet.
Verder is dat zo snel opgelost en die norse dealer wil natuurlijk wat meer werken en winst op stukken :)

Hopelijk laat je iets weten als het opgelost is.
mvg
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Elektronica (vraag & antwoord)”