startproblemen en lekstroom

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
D.J.
beginner
Contacteer:

startproblemen en lekstroom

Bericht door D.J. »

Beste mensen,

Afgelopen vrijdag een clio 3 gekocht en bij de handelaar al problemen met starten, beste man heeft er ene nieuwe accu in geplaatst en het leek weer perfect.
Echter dezelfde avond weer problemen en had hij problemen met starten bij het showen, niet verder gekeken en de volgende ochtend deed die niks meer.

Accu polen afgekrast en de connectors, dat zou het kunnen zijn volgens de dealer, leek daarna weer goed op te laden en laadde daadwerkelijk ook bij. Echter de dag erna weer niet starten.
Van alles doorgemeten en bleek dat er een lekstroom van bijna 4 ampère ergens loopt. Mn pa heeft uitgezocht dat het zekering 313 betreft en dat deze in contact staat met relais nr.2 . zie afbeelding.

Afbeelding
Dit betreft de zekeringkast onder de motorkap.

Maar waar staat dat relais voor? iemand enig idee? met de zekering heb ik in een frans handboek en google vertalen eruit gekregen dat het iets met motormanagement betreft en de richting aanwijzer. Wanneer de auto uit staat is er ook een blijvend tikkend geluid onder de motorkap, waarschijnlijk een relais tot blijft tikken.

Daarnaast kapt de auto het starten af, bij het omdraaien van de sleutel incl. het voorgloeien kapt hij het starten na enkele seconden af, hij blijft niet doorstarten. Later bij een andere sleutel start hij wel gewoon, dus naar alle waarschijnlijkheid iets met de startonderbreking. Het lijkt er alleen op dat deze problemen compleet los van elkaar staan.

Iemand hier enige ervaring mee wat het kan zijn? betreft beide of één van de gevallen? het vermoeden van de sleutel is dat deze gewoon niet werkt, ik lees reeds op het forum dat ff schoonmaken en/om niet aanstippen met de soldeer wel eens kan gaan helpen. zal thuis eens even kijken. zou graag hebben dat over 1.5 week de auto goed loopt als ik er dagelijks mee na stage en/of school moet. auto staat nu bij onze automonteur maar dit belooft natuurlijk geen gegarandeerde uitkomst.

Alle input is welkom

Mvg.

Dylan
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: startproblemen en lekstroom

Bericht door NicoK »

Voor het niet starten klinkt dat inderdaad als een sleutel die stuk is waarbij de eerder gegeven oplossing werkt. ;) Dus ff alles aanstippen zodat alle contactjes goed hersteld zijn en hij moet t weer doen. Vind het wel al redelijk vlot voor een Clio 3, dan ben je de eerste waarvan ik dat hoor.

Motormanagement is ECU lijkt mij.....4A is wel een fikse lekstroom. Ik durf t eigenlijk niet te zeggen. Pin 33 of 37 is, uit mijn hoofd, de constante voeding die er ook op blijft staan als de auto van het contact af is. Wellicht eens kijken wat dat doet....ik vrees dat ik toch te snel in een pessimistische modus schiet als ik ga roepen wat ik denk dat het is. En dat kan je onnodig veel geld kosten.
D.J.
beginner
Contacteer:

Bericht door D.J. »

Thnx voor je reactie!
Wat bedoel je precies met pin 33 en 37? Aangezien ik die niet op het schema zie staan. Of zitten die in de zekeringenkast in de auto zelf? (ken ze zo niet uit mn hoofd)

De monteur heeft er met een maat van m naar gekeken die bij een clio dealer heeft gewerkt, lijkt erop dat er met de schakelkast is geknoeid.

Als ik dat zo hoor vermoed ik dat de vorige eigenaar problemen had met de startonderbreking en op die manier mogelijk dat heeft willen omzeilen, maar het blijft gissen..

Ook als je denkt dat t iets prijzigs is dan hoor ik het graag.. Beter goed voorbereid dan achteraf de ellende aanhoren..

Maar iig bedankt voor je input!
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

D.J. schreef:Thnx voor je reactie!
Wat bedoel je precies met pin 33 en 37? Aangezien ik die niet op het schema zie staan. Of zitten die in de zekeringenkast in de auto zelf? (ken ze zo niet uit mn hoofd)
Van de ECU zelf. Pin 33 of 37....Ik denk dat die problemen geeft qua bekabeling. Dus inderdaad ergens daar via je zekering, via de constante stroom van een onderdeel in de auto moet je het hebben.
Uiteraard kan het alles zijn maar begin met de constante stroom van de ECU en de radio. Die van de ECU zit dus op pin 33 of 37 (als ik het me correct herinner) en ga van daaruit verder.

Maar als er inderdaad al mee gekloot is......zou je kunnen overwegen dat gedeelte gewoon te vernieuwen. Tenzij heel duidelijk is waar het vandaan komt. Het is heel zuur maar anders blijf je op spoken jagen en geloof me als ik zeg dat ik het eindelijk pas na 1,5 jaar heb gevonden. ;)
Dat is niet fijn....

Hoop dat het snel opgelost is.
dolf2018
beginner
Contacteer:

Bericht door dolf2018 »

Ik heb nu hetzelfde probleem.
Het begon met : de motor wilde niet afslaan / toen niet willen doorstarten / accu loopt leeg / hoorde dat de EGR bleef aanstaan / en vandaag kreeg ik een tikkend geluid van de zekeringkast.
Wat is /was de oplossing? Een nieuwe ECU+Zekeringkast?
dolf2018
beginner
Contacteer:

Bericht door dolf2018 »

Opgelost. Bij mij was de zekeringkast naast de accu vochtig, oorzaak kapotte pakking. Uit elkaar gehaald en gedroogd. En alles werkt weer.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Elektronica (vraag & antwoord)”