Afgelopen vrijdag een clio 3 gekocht en bij de handelaar al problemen met starten, beste man heeft er ene nieuwe accu in geplaatst en het leek weer perfect.
Echter dezelfde avond weer problemen en had hij problemen met starten bij het showen, niet verder gekeken en de volgende ochtend deed die niks meer.
Accu polen afgekrast en de connectors, dat zou het kunnen zijn volgens de dealer, leek daarna weer goed op te laden en laadde daadwerkelijk ook bij. Echter de dag erna weer niet starten.
Van alles doorgemeten en bleek dat er een lekstroom van bijna 4 ampère ergens loopt. Mn pa heeft uitgezocht dat het zekering 313 betreft en dat deze in contact staat met relais nr.2 . zie afbeelding.

Dit betreft de zekeringkast onder de motorkap.
Maar waar staat dat relais voor? iemand enig idee? met de zekering heb ik in een frans handboek en google vertalen eruit gekregen dat het iets met motormanagement betreft en de richting aanwijzer. Wanneer de auto uit staat is er ook een blijvend tikkend geluid onder de motorkap, waarschijnlijk een relais tot blijft tikken.
Daarnaast kapt de auto het starten af, bij het omdraaien van de sleutel incl. het voorgloeien kapt hij het starten na enkele seconden af, hij blijft niet doorstarten. Later bij een andere sleutel start hij wel gewoon, dus naar alle waarschijnlijkheid iets met de startonderbreking. Het lijkt er alleen op dat deze problemen compleet los van elkaar staan.
Iemand hier enige ervaring mee wat het kan zijn? betreft beide of één van de gevallen? het vermoeden van de sleutel is dat deze gewoon niet werkt, ik lees reeds op het forum dat ff schoonmaken en/om niet aanstippen met de soldeer wel eens kan gaan helpen. zal thuis eens even kijken. zou graag hebben dat over 1.5 week de auto goed loopt als ik er dagelijks mee na stage en/of school moet. auto staat nu bij onze automonteur maar dit belooft natuurlijk geen gegarandeerde uitkomst.
Alle input is welkom
Mvg.
Dylan