Goedenavond,
madame heeft 2.1 ton op de teller en ik merk dat het e.e.a. toch wat begint te trillen bij hogere snelheden.
Zeker als dan een bocht inzet, merk ik een zwaarder aanzettend trilgedrag, gecombineerd met wat geronk/gegons.
Volgens mij is dat het teken dat er nieuwe wiellagers in moeten.
Enkele vragen:
- deze set is toch goed? (lekker goedkoop ook voor skf).
- Ik kan de 'hub' er simpel uithalen door de bout waarmee de hub op de fusee onder zit los te halen, de twee bouten bij de veerpoot los te halen, en door met een kogeltrekker de spoorstang los te halen? (uiteraard na losmaken van aandrijf as, verwijderen remschijf en klauw). Volgens mijn redenatie kan ik dan alles terugzetten zonder opnieuw uitlijnen, toch?
- Dan heb ik een losse hub, met het dubbele lager en in het lager nog de montageflens met spiebaandinggeval.
- Wat is nu de beste methode om dit uit elkaar te halen? (borgringweg, flens eruit persen, dan het dubbele lager eruit persen?)
- Beste methode om in elkaar te persen? (eerst dubbele lager erin, dan flens erin, borgring terug, dan alles monteren?
- De rechter as is een 'droge' as, dus als ik die per ongeluk eruit trek, hoef ik niet te vrezen voor m'n bakolie etc. Maar de linker, daar moet ik zeker mee oppassen dat 'ie blijft zitten?
Ik hoor graag van jullie, lijkt me een leuke klus. Lukt het voor beide lagers in een uur of 6?
Wiellagers voor vervangen
Re: Wiellagers voor vervangen
In bijv. de aansluiting tussen veerpoot en de fusee ("hub") zit al genoeg speling om je uitlijning in de war te gooien zodra je de 2 bouten van de veerpoot lost. Doe dus niet al te veel moeite om je uitlijning intact te houden. Mijn ervaring is dat je na afloop sowieso moet uitlijnen, vooral ook omdat je beide kanten wilt gaan doen. Ik zou om diezelfde reden de fuseekogel lekker aan de fusee laten zitten en alleen de 2 bouten van het beugeltje op de draagarm lossen.
Ik kon mijn buitenste stuurkogels zo uit de fusee tikken, maar het is goed mogelijk dat je een kogeltrekker nodig hebt.
De aandrijfassen hoeven niet van de versnellingsbak af om de fusees te kunnen verwijderen, dus van bakolielekkage aan de linkerkant zul je geen last hebben. De aandrijfas is na het lossen van de naafmoer zo uit de naaf te drukken met een poelietrekker. Inderdaad wel remklauw en -schijf verwijderen. Lager vervangen zonder pers is lastig. Het oude lager gaat vrijwel zeker aan gort tijdens het verwijderen. Naafmoer netjes aantrekken met 280 Nm, anders ben je binnenkort weer aan de beurt
Dat setje van SKF lijkt me de juiste en 6 uur lijkt me heel ruim ingeschat. Vervang ook meteen de bevestigingsbouten en -rubbers van je stabilisatiestang; die zijn er vaak erg slecht aan toe en kosten weinig. Regel een brug, daar word je blij van
Ik kon mijn buitenste stuurkogels zo uit de fusee tikken, maar het is goed mogelijk dat je een kogeltrekker nodig hebt.
De aandrijfassen hoeven niet van de versnellingsbak af om de fusees te kunnen verwijderen, dus van bakolielekkage aan de linkerkant zul je geen last hebben. De aandrijfas is na het lossen van de naafmoer zo uit de naaf te drukken met een poelietrekker. Inderdaad wel remklauw en -schijf verwijderen. Lager vervangen zonder pers is lastig. Het oude lager gaat vrijwel zeker aan gort tijdens het verwijderen. Naafmoer netjes aantrekken met 280 Nm, anders ben je binnenkort weer aan de beurt

Dat setje van SKF lijkt me de juiste en 6 uur lijkt me heel ruim ingeschat. Vervang ook meteen de bevestigingsbouten en -rubbers van je stabilisatiestang; die zijn er vaak erg slecht aan toe en kosten weinig. Regel een brug, daar word je blij van

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Dank voor je reactie Mox.
Stabilisatiestang rubbers onlangs nog gedaan bij het vervangen van blokken/schijven, die dingen slijten inderdaad behoorlijk rap.
Om de hoek zit een doe het zelf garage, met werkplaatspers, daar wou ik het ding gewoon lekker d'r uit persen.
Gebruik ervan kost 1.50, da's helemaal niets. Brug zal ik overna denken, meestal zet ik de auto gewoon assteunen in m'n eigen werkplaats, daar heb ik wel weer al het gereedschap wat ik nodig (denk) te hebben.
Goed dat je het zegt van de uitlijning, dan maak ik me daar niet al te druk om en laat ik dat daarna gewoon even doen bij een garage.
Maar, is de voorgestelde werkwijze van lager eruit persen okay? (eerst lager uit fusee, dan montage flens uit lager, of is het makkelijker om eerste de flens eruit te persen?)
Stabilisatiestang rubbers onlangs nog gedaan bij het vervangen van blokken/schijven, die dingen slijten inderdaad behoorlijk rap.
Om de hoek zit een doe het zelf garage, met werkplaatspers, daar wou ik het ding gewoon lekker d'r uit persen.
Gebruik ervan kost 1.50, da's helemaal niets. Brug zal ik overna denken, meestal zet ik de auto gewoon assteunen in m'n eigen werkplaats, daar heb ik wel weer al het gereedschap wat ik nodig (denk) te hebben.
Goed dat je het zegt van de uitlijning, dan maak ik me daar niet al te druk om en laat ik dat daarna gewoon even doen bij een garage.
Maar, is de voorgestelde werkwijze van lager eruit persen okay? (eerst lager uit fusee, dan montage flens uit lager, of is het makkelijker om eerste de flens eruit te persen?)
D'r is maar één volgorde mogelijk en dat is eerst de flens eruit. Het lager moet namelijk van de andere kant eruitgeduwd worden en dat kan alleen als de flens er al uit is.
Hier is een duidelijk filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=flnrkp95Y7I
Hij gebruikt een slijptol om het overgebleven deel van de flens af te halen, maar ik zou het netjes doen met een mestrekker.
Montage in omgekeerde volgorde, dus eerst het lager in de fusee persen. Daarbij alleen op de buitenste ring van het lager drukken, anders kan je hem weggooien. Vervolgens de flens erin persen, waarbij je alleen op de binnenring van het lager druk mag zetten.
Hier is een duidelijk filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=flnrkp95Y7I
Hij gebruikt een slijptol om het overgebleven deel van de flens af te halen, maar ik zou het netjes doen met een mestrekker.
Montage in omgekeerde volgorde, dus eerst het lager in de fusee persen. Daarbij alleen op de buitenste ring van het lager drukken, anders kan je hem weggooien. Vervolgens de flens erin persen, waarbij je alleen op de binnenring van het lager druk mag zetten.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
Duidelijk filmpje.
Eens kijken waar ik een mestrekker vandaan kan halen.
Gewoon even met de brander erop moet ook werken toch? (ik weet het..beunen..)
Eens kijken waar ik een mestrekker vandaan kan halen.
Gewoon even met de brander erop moet ook werken toch? (ik weet het..beunen..)
Heb voor de grap maar een mestrekker setje gekocht van 30 euri.
De kwaliteit zal wel niet al te best zijn, maar ik hoef hem dan (voorlopig) ook maar 2 x te gebruiken.
Ben benieuwd.
De kwaliteit zal wel niet al te best zijn, maar ik hoef hem dan (voorlopig) ook maar 2 x te gebruiken.
Ben benieuwd.