Ervaringen Clio Estate met caravan

Voor algemene Clio III vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
Alexander

Ervaringen Clio Estate met caravan

Bericht door Alexander »

Goedemiddag,

Wij zijn aan het dubben over de aanschaf van een camper danwel een caravan. Wij hebben een Renault Clio Estate 1.2 TCE C/S uit 2009. Wij moeten eventueel nog een trekhaak installeren maar dat is volgens mij het probleem niet. Ik twijfel echter of de auto motorisch gezien wel sterk genoeg is om met een caravan te rijden. Heeft iemand ervaringen met het rijden van deze auto in combinatie met een caravan?

Hartelijke groet, Sandor
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Re: Ervaringen Clio Estate met caravan

Bericht door Da Freeze »

Deze interessante site vond ik voor je:
http://www.caravantrekker.nl/review/geb ... serie=Clio
Het hangt er nogal vanaf welk vermogen jou 1.2 blok levert.
Priyantha Bleeker
beginner
Contacteer:

Bericht door Priyantha Bleeker »

Wat "Da Freeze" ook al aangaf caravantrekker.nl is een goede bron daarvoor :)

Op de volgende URL kan je berekeningen maken :) http://www.caravantrekker.nl/basisberekening/index.php

Ik heb even voor gekeken, gekozen voor een Clio Estate III met 1.2 TCE en een Adria caravan model Action 361 PD met een leeggewicht van 827kg en beladen met 100KG.
De auto beladen met 250KG, dat is inclusief passagiers e.d uiteraard ;) dus dat is relatief weinig.
Dan krijg je als conclusie:
De Renault Clio III Estate - 1.2 TCE met een beladen Adria Action 361 PD van 927 kg met een gewichtsverhouding van 68%, is een prima combinatie met gemiddelde prestaties.

De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij bij een goede belading zeer royaal (zie gedetailleerd trekkrachtrapport).
Alexander

Bericht door Alexander »

Beste Da Freeze en Priyantha Bleeker,

Heel erg bedankt voor jullie reacties en bruikbare tips. Hier kunnen wij wat mee! Genoeg uitzoekwerk dus maar dat is uiteraard ook leuk. Nogmaals bedankt!

Hartelijke groet, Sandor
Relaxerijder

Bericht door Relaxerijder »

Hoi Alexander,

Conform het kenteken mag de Clio Estate 1200 kg trekken.
Ik zelf heb een caravan met een max van 900 kg.
Alleen vorig jaar was hij wat overbeladen, nl 1085 kg, maar had geen noemenswaardige problemen.
Alleen rij ik inmiddels op gas en dan kun je goed merken dat hij minder terkkracht heeft.
Ervasring in bergachtig gebied heb ik helaas nog niet, maar inzuid limburg heb ik geen problemen gehad.
Alexander

Bericht door Alexander »

Hoi Relaxerijder,

Bedankt voor de aanvullende info.Wij kijken nu inderdaad tot 900 kg, geeft in iedergeval een goed kader. Fijn ook om te weten dat je in Zuid Limburg uit te voeten kunt aangezien wij zelf in Maastricht wonen. Toch wel prettig wanneer je thuis kunt komen met je caravan!

Nogmaals bedankt
BadEend
forum starter
Contacteer:

Bericht door BadEend »

De ANWB beveelt aan om een caravan te nemen die niet meer weegt als 75% van het auto gewicht.
Let ook op de juiste kogeldruk!
Alexander

Bericht door Alexander »

Beste Badeend, ook jij bedankt voor de info.

Wij hebben ondertussen een caravan gekocht waarbij de massaverhouding 67% bedraagt. Dus, de combinatie bestaat nu uit een clio estate 1.2 TCE en een caravan van Sterckeman, type starlett 370 DD. Ledig gewicht is 650 kg, max. 900 kg. Afgelopen maandag opgehaald en een ritje van 140 km naar huis gemaakt. Ik had nog nooit met een caravan gereden en kreeg direct mijn vuurdoop: windvlagen, stortregens etc. Maar het viel mij niets tegen, de clio kon het makkelijk aan, geen problemen wat dan ook. Ik heb uiteraard nog niet veel gereden, kan niets zeggen over een lange rit maar deze combinatie is vooralsnog aan te bevelen.

Ik hoop dat deze feedback voor andere cliorijders van nut is. Iedereen bedankt voor de reacties, deze hebben ons absoluut geholpen!

Hartelijke groet, Sandor
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Algemeen (vraag & antwoord)”