Testdrive: Renault Twizy

Voor al het Renault en Clio nieuws en rijervaringen
Plaats reactie
tvriend

Testdrive: Renault Twizy

Bericht door tvriend »

Ruim een week geleden hebben we de Twizy opgehaald en sindsdien ben ik er enkele dagen mee onderweg geweest.
Hieronder een kort verslag van dit grappige karretje.

In het kort:
Om heel kort door de bocht te gaan (en dat kan de Twizy heel goed) is het een grotendeels nutteloos autootje met een gigantisch hoge fun factor. De fun factor is zo hoog, dat ik het nutteloos deel voor lief neem (op dit moment).
Comfort is ver te zoeken maar hij doet waar hij voor gemaakt is. Van A naar B en terug met een glimlach op je gezicht (en dat van andere).

Exterieur:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het uiterlijk echt stoer vind. Om de een of andere reden lijkt hij wat op een haai in mijn ogen.
Ondanks dat de gehele auto van plastic gemaakt is vind ik hem er netjes uitzien, moet wel toegeven dat sommige randjes wat lelijk afgewerkt zijn. Verder is het gewoon een leuk bakkie om te zien en zonder iemand erin oogt hij groter dan hij daadwerkelijk is.

Interieur:
Het interieur is simpel. Heel simpel. Er zijn voorin twee vakjes, waarvan 1 met slot, waar wat spullen opgeborgen kunnen worden. Het heeft een stuur, een noodverlichting knopje, twee knopjes voor vooruit/achteruit en dan heb je het zo een beetje wel gehad. Verder zit er een parrot in (meer knoppen dan de auto) maar tijdens het rijden is deze zo goed als onbruikbaar door de wind. De auto komt standaard met audio aansluiting naar de speakers (USB,Iphone,Jack).
De stoel is schuift alleen voor en achteruit, de rugleuning is niet in te stellen. Er zitten twee gordels voor de bestuurder in, waarvan 1 nog steeds niet uitgevonden hoe die gebruikt moet worden en een gordel voor degene achterin. Om achterin te komen is overigens heel wat atletisch vermogen nodig. Voorin heb je een zee aan beenruimte, meer dan in iedere andere auto die ik ooit gereden heb en achterin zit je met de benen naast de bestuurder waardoor ook daar een zee aan beenruimte is ontstaan. Het meenemen van spullen kan op het achterbankje of onder de benen van de bestuurder. De afwerking van het interieur is wederom volledig plastic en alleen de bestuurdersstoel heeft een "kussentje" onder de kont.

Rijden/Comfort:
Eerst de negatieve punten eruit gooien, want dit zijn er nogal wat.
Comfort is er niet. De auto is stug geveerd en elk bobbeltje voel je (te) goed. Zeker doordat het kussentje van de bestuurdersstoel heel dun is, lijkt het alsof je gewoon op plastic zit en zodra je wat meer hobbels/drempels neemt dan voel je dit in je rug. De stoel is verder minimaal in te stellen, waardoor een goede zithouding lastig is. Achterin is er geen enkele kussen, waardoor dat dus nog erger is dan voorin. De auto is alles behalve snel, zeker de eerste 10km/u komt hij niet vooruit, maar daarna blijft hij doorlopen tot de 80 km/u en zodra andere auto's schakelen, loop je iets op ze in. Wij hebben de versie met deuren, maar zonder ramen (welke we gaan bij bestellen) en vandaag met een wat frisser windje merk je dat toch wel goed, zeker bij de stoplichten. Achterin waai je bijna uit de stoel tijdens het rijden, dus ook dat maakt het rijden niet veel beter. Stuur bekrachtiging is er niet, waardoor sturen op lagere snelheden wat zwaar is, maar daar valt nog wel omheen te komen (ben gewoon verwend met de Clio). Toeteren is ook geen pretje. De toeter is die van een vrachtwagen en doordat alles open is en niet geisoleerd trilt dat ding letterlijk door je hersenen heen, die dus nooit meer gebruiken. Verder kun je minimale hoeveelheden aan materialen of iets meenemen, maar daar is hij dan ook gewoon niet voor gemaakt. Een krat bier past er precies in (zo precies dat het volgens mij is afgemeten), maar je kan het kratje ook vervangen voor een (1) boodschappen tas.
Met alles hierboven is het dus goed te zeggen dat het een nutteloos autootje is, maar...
Zoals wij het autootje gebruiken, pendelen tussen hoofddorp - schiphol - haarlem met normale huis-tuin stroompuntjes als tussen laad stations kom je wat bereik betreft gewoon goed uit. Hij slingertje lekker mee over de binnenwegen en zelfs op de provinciale wegen kan hij lekker meekomen (wel eng). Opladen is van 0%-100% in 2 uur op een 16 ampere stroompunt wat lekker snel is. Hij is goedkoop in gebruik, de aanschaf prijs is iets wat nog discutable is.
Het allerleukste is het aantal nekjes die breken bij het omkijken en de lachende mensen om je heen overal waar je rijdt. De hangjongeren trekken massaal hun iphonetjes en camera's om foto's te schieten en van der week kwam er een GTI volle snelheid in mijn kont zetten om vervolgens rustig achter me te hangen en te lachen terwijl hij foto's nam. Misschien maakte ze me uit voor gek of wat dan ook, maar ze hebben gelachen en ik ook. Gistermiddag bij het optrekken bij een stoplicht heb ik beide handen uit het raam gestoken als vleugels en bij het volgende stoplicht gelijk weer lachen gieren en brullen van een gezin met kinderen.
Naar mijn mening is dit waar de auto voor gemaakt is, de fun factor die is ongekend hoog en die rug pijn 's avonds neem ik dan voor lief.
Kortom, nutteloos auto met giga fun factoor voor mij !

Laden:
Het bereik zou 80km moeten zijn, maar in praktijk is dit wel wat minder. Nu heeft de auto een normale steker aansluiting en kun je hem bijna overal wel opladen. Opladen van 0%-100% gebeurt in 2 uur tijd, dus tussentijds laden voor 10-15 minuten helpt al veel. Ook tijdens het remmen en uitrollen word de auto overigens geladen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nyana
forum starter
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 jun 2013 20:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Testdrive: Renault Twizy

Bericht door Nyana »

Ge-wel-dige review en wat een lef. De Twizzy is inderdaad pure fun, en dat had ik ook begin dit jaar in Spa tijdens het demo rijden. Inderdaad trekt deze niet al te vlot weg, hopelijk komt de KERS versie ook beschikbaar in de vorm van een Twizzy RS of iets. Als dat laatste werkelijkheid wordt dan heb je echt "fun tot de macht oneindig".

Ik zou er niet mijn ClioRS voor weg doen (sorry), maar de Twizzy is een geniale auto en 'fuck de haters', excusez mon Français.
Afbeelding
Clio4 RS EDC200 - Jaune Sirius
Gebruikersavatar
sj0ertum
Oud-beheerder
Berichten: 2815
Lid geworden op: 06 sep 2008 19:52

Re: Testdrive: Renault Twizy

Bericht door sj0ertum »

Haha na jouw review zou ik er nooit aan beginnen. Eigenlijk is het maar slechte en nutteloze auto, behalve het feit dat het 'leuk rijden' is. Met de komende winters en de gewenning is het leuke er op een gegeven moment wel vanaf denk ik. Rij je wel belastingvrij? En wat kost zo'n ding in de verzekering, onderhoud en elektriciteit? Wel knap dat je het hebt aandurft! En voor jouw doeleinden is het voldoende.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
tvriend

Re: Testdrive: Renault Twizy

Bericht door tvriend »

Belastingvrij is hij zeker, 100% electrisch. De verzekering die wij hebben is een zakelijke verzekering waarvan ik de kosten niet weet. Wat ik wel weet is dat een verzekering vinden een grotere uitdaging is dan het rijden van dit dingetje.

Wat betreft electriciteit denk ik dat je voor minder dan een euro opgeladen bent.

Ik ben blij dat ik de Clio ernaast heb voor de winter maanden, maar we gaan nog wel de ramen erbij bestellen.

Vandaag eindelijk mijn lef bij elkaar en de provinciale weg opgegaan en dat viel allemaal best mee. Een blondje die op mijn kont plakte met der audi maar na 3 kilometer flitsen met det lichten en toeteren kwam ze erachter dat ze ook gewoon kon inhalen. 84 is de top die ik gereden heb, snel genoeg met al die flitsende agentjes hier.
Gebruikersavatar
d-passion
forum starter
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 okt 2011 05:25
Locatie: Geertruidenberg
Contacteer:

Re: Testdrive: Renault Twizy

Bericht door d-passion »

84 kmh is jou top, maar wat is de topsnelheid die de twizzy halen kan eigenlijk.
Mijn stijl is geen stijl,
Geen stijl is ook stijl,
Ergo ik heb stijl :lol:
tvriend

Re: Testdrive: Renault Twizy

Bericht door tvriend »

85 :)

Ik ben alleen 100 kg waar een collega van me 80kg is en de 85 haalt


Moet overigens zeggen dat ik een andere zit houding heb aangenomen en gister avond had ik geen rugklachten, ondanks mijn hobbel rit naar amsterdam en terug.

Ook uitgevonden dat de Twizy kan vliegen trouwens.
Ik reed achter een andere auto met 60kmu toen er opeens onder die auto zo een paddestoel drempel tevoorschijn kwam.
Dat was even pijnlijk aangezien de Twizy niet zo breed is.
Gebruikersavatar
Vinnie
Oud-beheerder
Berichten: 2377
Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
Locatie: Houten (UT)
Contacteer:

Re: Testdrive: Renault Twizy

Bericht door Vinnie »

Zeer nuttige review!
Ik heb er wel is aan gedacht om er 1 aan te schaffen, puur voor Zeist-Houten te rijden tijdens de spits,
Helaas liepen er plannen enorm in het water waardoor ook deze Twizy niet meer door kon gaan.

Aanschaf prijs vind ik hoog, te hoog voor wat je eigenlijk krijgt (6.990 euro) daar heb je al bijna een twingo voor (9.000 euro) of Clio (10.690 euro)
Voordeel is wel deze blijft komende jaren wegenbelasting vrij aangezien hij zelf niets uitstoot :thumbsup:
Groeten, Vincent.
Remy

Re: Testdrive: Renault Twizy

Bericht door Remy »

Ik rijd een twizy sinds feb.2014.

Ik houd niet van auto rijden. Geef al jaren niets meer om auto's met brandstofmotor. Ik reis niet veel. Twizy is in het afgelopen jaar ruim voldoende geweest naar mijn reisbehoeften. Gelukkig kan ik ook af en toe gebruik maken van die hele grote lange gele elektrische auto's.

Wat de topicstarter schrijft klopt naar mijn beleving ook wel aardig.
Ik vind het comfort voor in best wel aardig. de wind en regen (indien van toepassing) worden door bolle kunststof schermen goed om de voorste zitruimte heen gestuurd. Achterin is het drama. Alleen in de zomer, bij ca. 30grC is het lekker achter in.

enkel vind ik het knap dat hij van 0-100% laadt in 2 uur. Ik heb daar 3 uur voor nodig als zonder 1mm² verlengsnoer laad. Thuis plug ik in middels 13meter 2.5mm² en daardoor verlies ik al ca. 10Volt.

Het optrekken is softwarematig begrenst. Dat is erg jammer. De twizy zou veel krachtiger kunnen wegtrekken vanuit stilstand. Maar dit trekt ook weer hogere aanloopstromen en verkort actie radius. Enfin, het zou fijn als je als bestuurder hier zelf voor zou kunnen kiezen.

Ik rijd er vaak mee op de snelweg. Ook daar waar het overige verkeer 130km/u mag. Het zal mij een worst zijn.

Mijn range in de zomer (bij zeer, zeer, zeer rustig rijden) : 93km
Mijn range in de winter (bij zeer, zeer, zeer, rustig rijden): 79km
Beide afstanden zijn echt tot het leegrijden aan toe. Dus ca. 1%-3% lading bij aanvang opladen.
Verder, verlichting uit en niet remmen. Alleen maar uitrollen. Dit laatste is als je er routine van maakt helemaal geen probleem. Het opwarmen van remschijven is zonde. punt. Dit doe ik eens in de zoveel ritten om de corrosie er af te vegen, haha!

Ik heb hem 1 keer echt helemaal leeg gereden voor de lol. Vlak bij huis. Ik kwam letterlijk 2 meter voor mijn gangbare parkeerplaats tot stilstand. 0% :) Het was in de winter en er was ca. 62m uit de accu gekomen. Maar dan dus met flink doorkarren en lol hebben.

---------
Aanschafprijs vond ik eigenlijk ook te hoog. Ik had een goede deal voor een full-option twizy uit voorraad. Maar was nog steeds erg veel geld voor een Quad met deuren.
---------
Km-stand is nu ca. 8500 en mijn spanningsdrop na het volledig opladen is 3%. Ofwel : ik laad op tot de display 100% zegt en vanzelf uitschakelt. Dan trek ik de stekker er uit. steek de stekker 30 minuten later weer in en dan gaat hij weer opladen vanaf 97%.

Groet
Remy.
Plaats reactie

Terug naar “Renault & Clio nieuws, tests & reviews”