Hieronder een kort verslag van dit grappige karretje.
In het kort:
Om heel kort door de bocht te gaan (en dat kan de Twizy heel goed) is het een grotendeels nutteloos autootje met een gigantisch hoge fun factor. De fun factor is zo hoog, dat ik het nutteloos deel voor lief neem (op dit moment).
Comfort is ver te zoeken maar hij doet waar hij voor gemaakt is. Van A naar B en terug met een glimlach op je gezicht (en dat van andere).
Exterieur:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het uiterlijk echt stoer vind. Om de een of andere reden lijkt hij wat op een haai in mijn ogen.
Ondanks dat de gehele auto van plastic gemaakt is vind ik hem er netjes uitzien, moet wel toegeven dat sommige randjes wat lelijk afgewerkt zijn. Verder is het gewoon een leuk bakkie om te zien en zonder iemand erin oogt hij groter dan hij daadwerkelijk is.
Interieur:
Het interieur is simpel. Heel simpel. Er zijn voorin twee vakjes, waarvan 1 met slot, waar wat spullen opgeborgen kunnen worden. Het heeft een stuur, een noodverlichting knopje, twee knopjes voor vooruit/achteruit en dan heb je het zo een beetje wel gehad. Verder zit er een parrot in (meer knoppen dan de auto) maar tijdens het rijden is deze zo goed als onbruikbaar door de wind. De auto komt standaard met audio aansluiting naar de speakers (USB,Iphone,Jack).
De stoel is schuift alleen voor en achteruit, de rugleuning is niet in te stellen. Er zitten twee gordels voor de bestuurder in, waarvan 1 nog steeds niet uitgevonden hoe die gebruikt moet worden en een gordel voor degene achterin. Om achterin te komen is overigens heel wat atletisch vermogen nodig. Voorin heb je een zee aan beenruimte, meer dan in iedere andere auto die ik ooit gereden heb en achterin zit je met de benen naast de bestuurder waardoor ook daar een zee aan beenruimte is ontstaan. Het meenemen van spullen kan op het achterbankje of onder de benen van de bestuurder. De afwerking van het interieur is wederom volledig plastic en alleen de bestuurdersstoel heeft een "kussentje" onder de kont.
Rijden/Comfort:
Eerst de negatieve punten eruit gooien, want dit zijn er nogal wat.
Comfort is er niet. De auto is stug geveerd en elk bobbeltje voel je (te) goed. Zeker doordat het kussentje van de bestuurdersstoel heel dun is, lijkt het alsof je gewoon op plastic zit en zodra je wat meer hobbels/drempels neemt dan voel je dit in je rug. De stoel is verder minimaal in te stellen, waardoor een goede zithouding lastig is. Achterin is er geen enkele kussen, waardoor dat dus nog erger is dan voorin. De auto is alles behalve snel, zeker de eerste 10km/u komt hij niet vooruit, maar daarna blijft hij doorlopen tot de 80 km/u en zodra andere auto's schakelen, loop je iets op ze in. Wij hebben de versie met deuren, maar zonder ramen (welke we gaan bij bestellen) en vandaag met een wat frisser windje merk je dat toch wel goed, zeker bij de stoplichten. Achterin waai je bijna uit de stoel tijdens het rijden, dus ook dat maakt het rijden niet veel beter. Stuur bekrachtiging is er niet, waardoor sturen op lagere snelheden wat zwaar is, maar daar valt nog wel omheen te komen (ben gewoon verwend met de Clio). Toeteren is ook geen pretje. De toeter is die van een vrachtwagen en doordat alles open is en niet geisoleerd trilt dat ding letterlijk door je hersenen heen, die dus nooit meer gebruiken. Verder kun je minimale hoeveelheden aan materialen of iets meenemen, maar daar is hij dan ook gewoon niet voor gemaakt. Een krat bier past er precies in (zo precies dat het volgens mij is afgemeten), maar je kan het kratje ook vervangen voor een (1) boodschappen tas.
Met alles hierboven is het dus goed te zeggen dat het een nutteloos autootje is, maar...
Zoals wij het autootje gebruiken, pendelen tussen hoofddorp - schiphol - haarlem met normale huis-tuin stroompuntjes als tussen laad stations kom je wat bereik betreft gewoon goed uit. Hij slingertje lekker mee over de binnenwegen en zelfs op de provinciale wegen kan hij lekker meekomen (wel eng). Opladen is van 0%-100% in 2 uur op een 16 ampere stroompunt wat lekker snel is. Hij is goedkoop in gebruik, de aanschaf prijs is iets wat nog discutable is.
Het allerleukste is het aantal nekjes die breken bij het omkijken en de lachende mensen om je heen overal waar je rijdt. De hangjongeren trekken massaal hun iphonetjes en camera's om foto's te schieten en van der week kwam er een GTI volle snelheid in mijn kont zetten om vervolgens rustig achter me te hangen en te lachen terwijl hij foto's nam. Misschien maakte ze me uit voor gek of wat dan ook, maar ze hebben gelachen en ik ook. Gistermiddag bij het optrekken bij een stoplicht heb ik beide handen uit het raam gestoken als vleugels en bij het volgende stoplicht gelijk weer lachen gieren en brullen van een gezin met kinderen.
Naar mijn mening is dit waar de auto voor gemaakt is, de fun factor die is ongekend hoog en die rug pijn 's avonds neem ik dan voor lief.
Kortom, nutteloos auto met giga fun factoor voor mij !
Laden:
Het bereik zou 80km moeten zijn, maar in praktijk is dit wel wat minder. Nu heeft de auto een normale steker aansluiting en kun je hem bijna overal wel opladen. Opladen van 0%-100% gebeurt in 2 uur tijd, dus tussentijds laden voor 10-15 minuten helpt al veel. Ook tijdens het remmen en uitrollen word de auto overigens geladen.