Bij het wisselen van de zomer-winterwielen ontdekte ik twee putjes in mijn remschijf LV. Iemand een idee hoe dit kan? En vervangen, of kan dit geen kwaad? De schijf is nog ca. 20mm dik.
De groeven zijn inderdaad zoals henny zegt slijtagesporen. De 2 "pitten" in je schijf zijn, zoals ik 't heb geleerd en onthouden, slijtageindicatoren en moet je zorgen gaan maken als je die niet meer ziet. Maar ik kan er naast zitten!
mvg Peter
Vrouw: '09 Clio III Dynamique 1.2TCE (Good old D4Ft)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
Thnx voor de adviezen! Nieuwe blokken en schijven kosten niet de wereld en zitten er bovendien zo op; meteen actie dus. Welk merk adviseren jullie? Kwam van Bosch en Ferodo nette prijzen tegen. (1.2-16v, dus carbon/keramisch is niet er se nodig )
Schijven en blokken net vervangen. Ziet er weer top uit en remt weer naar behoren. De putjes in de oude (TRW) schijven lijken toch slijtageindicatoren. Op beide schijven zaten ze op dezelfde plekken. Maar gezien de algehele staat van de schijven en blokken alles maar vervangen.
Vervangen is een uurtje (hooguit 2)werk, inclusief blokken.
Ik heb net de schijven achter, inclusief remblokken en lagers, van de Scénic gedaan. Ontluchten is niet nodig, alleen je remcilinder terugduwen.
Als je het vervangen wilt hebben en je durft het niet aan, geef maar een gil. Valt wel wat te regelen.
Voorkant is ook nog een stuk makkelijker dan de achterkant.
Voorkant kan je de zuiger terug duwen met een waterpomptang of iets dergelijks. Alleen even goed opletten dat je die torx boutjes ook besteld / vervangt die draaien meestal kapot.
En zorg dat je een stevige hamer hebt. Remschijf wilt nog wel is vast zitten. Paar tikken er tegen aan en hij is los.