@angeleyes; Vervelend voor je man en schade is nooit leuk! Gelukkig zijn er geen ernstige gewonden gevallen. Nog even een aanvulling: Een scooter of bromfiets is geen motorvoertuig, maar een motorrijtuig. Er is een groot verschil tussen motorvoertuigen en motorrijtuigen. Dat betekent dat zij niet onder dezelfde categorie vallen als wel motorvoertuigen, zoals een personenauto, vrachtauto, e.d.
Wat wel zo is, is dat ook een bromfietser (de scooterrijdster in dit geval) wel degelijk aansprakelijk is. De niet-aansprakelijkheid is van toepassing op niet-motorrijtuigen, bijvoorbeeld een fietser of een wanneer je een aanrijding met een voetganger krijgt. Dat zijn namelijk de 'zwakkere verkeersdeelnemers', vandaar de (terechte) bescherming. Dat sommige fietsers daar misbruik van maken is een ander verhaal.
Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je de rotonde volgde en de scooter je links inhaalde en toen naar rechts afsloeg of rijstrook wisselde? In dat geval is Art 18 van het RVV van toepassing en dient zij jou voor te laten gaan (geen voorrang verlenen, want dat valt onder een ander artikel). Dat wordt anders als jij al op de rotonde reed en de scooter naderde de voorrangsrotonde, dan spreken we van voorrang verlenen. Dan nog steeds ben jij de bestuurder die op de voorrangsweg reed en had de scooter voorrang moeten verlenen. Voorrang krijg je niet, maar de ander heeft de wettelijke verplichting voorrang te verlenen. Belangrijk is dus wel: wie reed er het eerst op de rotonde?
Heb je toevallig een rechtsbijstand verzekering? Ik kan je nog wel meer advies geven, werk met de verkeerswet namelijk.
Scooter vs Clio, BOEM!
Re: Scooter vs Clio, BOEM!
Jammer dat er geen getuigen waren. Ik heb een aantal jaren geleden een fietser op de motorkap gehad en dankzij getuigen is dat helemaal via de verzekering van de tegenpartij gegaan en heeft het me zelf niets gekost. Hangen er toevallig geen camera's op de rotonde waar je de beelden van op kunt vragen?
@angeleyes: Je schreef "als ze in een auto reed, was het een ander verhaal", dit is echt onzin! Het maakt niet uit of het een scooter of een auto was. Ook bromfietsers dienen zich aan de wet te houden. Als je een schadeformulier hebt ingevuld, gaat je verzekering het uitzoeken. Je kunt, als je het hier niet mee eens bent, hier tegenin gaan. Als jij al op de rotonde reed, had deze scooterrijdster gewoon voorrang moeten verlenen. En iedereeen kan wel zeggen dat hij of zij op de politieacademie zit, toch?
Sterkte met de afhandeling!
Sterkte met de afhandeling!
Dit is al meer dan een jaar geleden, dus dit zal inmiddels al wel afgehandeld zijn hoor.