Sinds een tijd werken mijn ruitenwissers van mijn clio 4 (2015) niet meer naar behoren . De snelste stand werkt zonder problemen, maar bij de langzamere standen haperen de wissers, of staan ze zelfs helemaal stil (soms niet in begin- of eindpositie maar ergens midden op de voorruit). Soms werken ze wel weer even probleemloos, maar dan kan het ook zomaar ineens niet meer werken.
Er valt in elk geval niet mee te rijden met regen, dus er moet wel iets aan gebeuren. Heb al wat zitten zoeken en bij sommige mensen waren dezelfde problemen tijdelijk en trad het daarna nooit meer op. Bij mij blijft het probleem zich voordoen. Ik las dat het ook aan koolborstels kon liggen, maar liefst vervang ik gewoon in 1x de hele ruitenwissermotor. Parafan zat ook niet verstopt. Bij de dealer schijnt dit een nogal prijzige reparatie te zijn, dus zou dit het liefst zelf willen proberen.
Ik heb twee vragen:
- Wat is een goed, maar betaalbaar merk? Ik zie verschillende soorten voorbijkomen, maar ik wil ook niet iets kopen wat na een paar maanden weer kapot is .
- Is dit heel ingewikkeld om zelf te doen? Sleutel zelf niet aan mijn auto, maar ben met overige klusjes in bijvoorbeeld huis (redelijk) handig
Problemen met ruitenwisser(motor)
Re: Problemen met ruitenwisser(motor)
Je zou de wissermotor open kunnen maken. Er zitten sleepcontacten in die o.a. de beginstand bepalen. Volgens mij is het Renaultnummer 288A53268R en ik zie online "namaak" exemplaren voor rond de 4 tientjes. Reken voor "origineel" Renault maar op €250. Zal wel door Valeo o.i.d. gemaakt worden. Een bezoekje aan de sloop is natuurlijk ook altijd een optie.
Vervanging is eenvoudig, daar hoef je echt niet heel handig voor te zijn.
Vervanging is eenvoudig, daar hoef je echt niet heel handig voor te zijn.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré