Hoe krijg ik deze melding weg?

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
McRonald
beginner
Contacteer:

Hoe krijg ik deze melding weg?

Bericht door McRonald »

Een paar dagen geleden heb ik de banden een beetje bijgepompt. De spanning was wat aan de lage kant. Alle vier de banden heb ik 0.1 - 0.15 bar bijgedaan. Prompt verschijnt er op het dashboard een icoontje van een band met een uitroepteken erin. Daarnaast de melding "pomp bandenop + set TPW ". Ik heb de handleiding bekeken en daarna uitgevoerd wat daar instaat. Dus de melding op het dashboard, dan knop 3 of 4 een aantal seconden ingedrukt houden. Maar daarna gebeurt er niets.

Waar doe ik iets fout, zie ik iets over het hoofd? En even ter aanvulling, De bandenspanning is zoals die wezen moet. 2.4 bar voor en 2.2 bar achter.

Alvast bedankt voor het meedenken en reacties.

Afbeelding

Afbeelding
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik deze melding weg?

Bericht door mox »

Toevallig had ik afgelopen week dezelfde melding en bij mij werkte de resetprocedure uit het boekje wel. Weliswaar niet direct toen ik wegreed na het oppompen, maar toen ik het een dag later nogmaals probeerde lukte het wel. Op het dashboard moet je de melding krijgen: "SET TPW GESTART". De auto gaat dan gedurende een paar minuten rijden de pulsen van de 4 ABS-sensors bijhouden. In feite berekent hij daarmee de omtrek van alle wielen (of eigenlijk: het onderlinge verschil) en slaat deze informatie op als referentie. Zodra de omtrek van een band te ver afneemt t.o.v. de andere 3 wordt dit opgemerkt.

Voordeel van deze methode is dat je geen druksensors in je velgen hebt. Vind ik wel zo prettig bij de bandenboer. Scheelt ook het nodige extra lood bij het balanceren. Nadeel is dat je niet de absolute druk per wiel kunt zien en dat je niet weet om welk wiel het gaat.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik deze melding weg?

Bericht door Scarface450 »

Elke goede huisvader kijkt toch minstens 1/ 2 maand z'n bandenspanning na 😎
De bandenboer ziet het maar al te graag dat -tig chauffeurs enkel hun bandenspanning laten controleren bij het....jaarlijkse onderhoud. Ik zet standaard 0.2 bar meer op m'n banden , je verliest gemiddeld toch 0.1/maand en dan kan je het wel eens een keertje overslaan.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”