Levensduur accu

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
McRonald
beginner
Contacteer:

Levensduur accu

Bericht door McRonald »

Op dit moment rijden we naar volle tevredenheid rond in een Clio van 2017. Op een paar nieuwe voorbanden na geen problemen gehad. Tot vanmorgen. Na het autowassen en schoonmaken van het interieur bleek de Clio niet meer te starten. In eerste instantie de melding dat het remsysteem moest worden nagekeken, maar vrij snel achter elkaar meerdere meldingen. Een monteur van de garage is langs geweest en die concludeerde dat de accu z'n beste tijd gehad kon hebben. Dat leek me na 6,5 jaar ook redelijk logisch.

Ik ben naar de garage gereden in de veronderstelling dat er een nieuwe accu geplaatst zou worden. Maar wat schetst mijn verbazing, de accu is nog prima, laad waardes en capaciteit van de accu zouden nog ruim voldoende zijn.

Nu wordt de auto 3 dagen per week gebruikt voor woon werk verkeer. 80 Kilometer enkele reis, dus haast 500 kilometer per week. In dat geval zou het wassen en schoonmaken van de auto, wat een uurtje duurt, geen probleem moeten zijn qua stroomverbruik. Die paar minuten dat een binnenlampje brandt kan een goede accu wel aan.

Nu is mijn vraag dan ook, wat is de levensduur van een 12V auto accu in het algemeen?
Mees120
forum member
Contacteer:

Re: Levensduur accu

Bericht door Mees120 »

Ik heb dit ook een keer gehad bij de wasstraat toen ik hem nog had, bleek gewoon vocht te zijn van de wasstraat waardoor hij niet wilde starten. Na een half uurtje wachten was er niks meer aan de hand.
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
McRonald
beginner
Contacteer:

Bericht door McRonald »

Dat was in eerste instantie ook een beetje mijn gedachte. maar ik wilde de auto starten ongeveer 3 uur na het wassen. Dus die tijd was al langer als jouw half uurtje. Daarnaast heb ik de auto vaker gewassen, en dat leverde geen storingen op.

Ik ga in ieder geval een andere accu bestellen. Op dat gebied wil ik geen gedonder hebben. De accu is nu 6.5 jaar oud, dus binnenkort toch aan vervanging toe.
McRonald
beginner
Contacteer:

Bericht door McRonald »

Nu ik een nieuwe accu heb besteld komt eigenlijk de volgende gedachte bij mij op. Als de oude accu is afgekoppeld, is de spanning overal vanaf. Als ik dan de nieuwe accu aansluit, werkt dan alles weer zonder problemen? Of moet er van alles gereset en opnieuw ingesteld worden? En dan denk ik aan dingen als boordcomputer bijv.
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Als het goed is moet alles gewoon weer werken, het kan zijn dat je tripgegevens wel gereset zijn maar voor de rest moet het gewoon accu omwisselen zijn en weer gaan.
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
McRonald
beginner
Contacteer:

Bericht door McRonald »

Dat is dus geen hogere wiskunde. Gaat me lukken.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”