Clio E tech fluitend geluid

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Eug
beginner
Contacteer:

Clio E tech fluitend geluid

Bericht door Eug »

Dag allen, sinds vorige week rijd ik in een Renault Clio e-tech uit 2021. Na 4 uur kreeg ik op de dag van ophalen een melding van verontreiniging. Hierop direct naar de dealer gereden.
Ze hebben de auto gereset met de mededeling dat wanneer het weer terugkwam ik weer terug moest komen. Melding kwam twee dagen later. Inmiddels een afspraak gemaakt en wachtende op de levering van materiaal.
Ik had inmiddels een aantal dagen gereden en hoorde tijdens het rijden een hoog fluitend geluid. Dit treed op bij een snelheid van 50 km per uur. Als ik een tijd 50 km per uur rijd, dan is het fluitend geluid steeds aanwezig. De dealer geeft aan dat het geluid komt van het opladen. Dit is mijn eerste hybride auto, maar het geluid lijkt mij niet van het opladen te komen. Ik kan niets vinden op internet. Jammer genoeg kan ik hier geen filmpje bijvoegen
Of is dat wel mogelijk.
Zijn er rijders die het geluid herkennen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Re: Clio E tech fluitend geluid

Bericht door Scarface450 »

Vraag aan je dealer of je met een andere Clio e tech een rit mag maken, zo kan je al uitsluiten of dit "normaal"is of niet tijdens het rijden.Bij mij is het zo dat er een soort van fluitend geluid optreedt als ik afrem van de acc in de B stand .Tijdens het rijden laadt de motor de batterij op en dat varieert van 4 liter tot 18 liter/100 km actueel verbruik. Tijdens dit opladen hoor ik wel veel toeren maar heb nog geen gefluit gehoord eigenlijk. In c heeft de motor een lui-leven : geen turbo en af en toe dus wat toeren om bij te laden of om te rijden.Ik ben erg tevreden van mijn e tech Clio en stoor me aan geen enkel geluid tijdens het rijden/opladen.
Heb wel nog maar +- 7500 km op de teller staan , auto is van december 2022.( ( RS-line )
Wil je meer reacties dan raad ik je aan om lid te worden van het Renault forum . NL.
Eug
beginner
Contacteer:

Bericht door Eug »

Hoi, bedankt voor je reactie. Goeie tip om in een ander auto te rijden om te vergelijken.
De auto maakt inderdaad soms wat toeren, maar dat is niet hinderlijk. Dat fluitende geluid is toch wel sterk aanwezig. Eigenlijk alleen maar bij een constante snelheid van circa 50 km per uur.
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Voor wat het waard is : t ° boven de 20 graden geeft altijd meer reden om de motor te laten werken ( ° gevraagd in de wagen , niet de buitentemperatuur)
20 of minder en je rijdt veel meer op EV.
Airco : idem , als het dus geen 20° is buiten zet je die best af..
Zetelverwarming : idem , vraagt veel van de batterij dus ook de motor.
Rij je veel kleine stukken : zet tijdelijk in Sport , dan laadt de batterij bijna volledig op en de motor wordt warmer.
Eug
beginner
Contacteer:

Bericht door Eug »

Dankjewel voor je bericht. Leerzaam om dit soort dingen te lezen.
Ik zal eens in andere modi’s rijden en kijken of dat verschil maakt.
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Zonet enkele ritjes achter de rug...Ik heb geprobeerd om te letten op fluitende geluiden....kan echter niet direct iets thuisbrengen. Bij opladen /motor aan hoor ik eerder de motor zelf en dit op normale motorgeluiden wat toeren betreft. Bij B stand en gas los hoor ik eerder een zoemend geluid en mogelijks iets dat op een fluittoon gelijkt. Dit is altijd al zo geweest en hoort volgens mij gewoon bij de werking van bepaalde componenten van de motor. Op een ritje van +- 65 km is mijn verbruik zonet gezakt van 4.5 naar 4.4L/100 km....Waar er eerder dus al 400 km op de dag teller stond. Ook een record neergezet wat EV rijden op de autosnelweg betreft : 1.5 km aan 1 stuk in E V ...op de acc aan 92 km/ h en niet achter een vrachtwagen btw.👌
Eug
beginner
Contacteer:

Bericht door Eug »

Dankjewel voor je reactie.
De auto is afgelopen dinsdag voor de “verontreiniging” gerepareerd. We kregen een Zoe mee in bruikleen. De Zoe was een elektrische auto. Daar hoorde ik ook ietwat fluitend geluid, maar niet zo sterk als in mijn Clio. Bij het ophalen van de Clio over gesproken. Ze gaven aan dat het geluid bij het opladen hoort.
Ik kan leven met iets geluid, maar dit is toch wel erg snerpend aanwezig. Erg vervelend als je een constante snelheid van 50 km per uur rijdt. Bij een constante 50km/uur treed het op. Daarboven of daaronder is het weg. Verder zijn er geen vervelende geluiden.
Als iemand met mij meerijdt valt het fluitende geluid ook meteen op. Kennelijk is het dus normaal volgens de garage. Waarschijnlijk ook omdat de auto bij hun gekocht is.
Als de motor aanslaat om bij te laden is dat niet hinderlijk.
De melding “verontreiging” is in ieder geval nog niet terug gekomen.
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Ik heb er vandaag nog eens extra op gelet :
Er is idd een zoemend - licht fluitend geluid hoorbaar tijdens het rijden. T 'is omdat ik er extra op let en amper radio aan dat het opvalt.Het is idd raar dat dit dan weer bij remmen optreed , dan weer bij opladen en ook bij constante snelheid. Het hoort volgens mij dus gewoon bij de Motor-Techniek . Vertrokken op 100 km aan 5.6 en bij 170 km op 5.0 uitgekomen , wederom een mooi verbruik van om en bij de 4.2 L / 100 km voor die 70 km dus 👌
Plaats reactie

Terug naar “Clio 5 Motorisch (vraag & antwoord)”