Achterwiellagers

Voor algemene Clio II vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
Nikoe1960
beginner
Contacteer:

Achterwiellagers

Bericht door Nikoe1960 »

Beste leden,

Sinds 2012 heb ik mijn Clio II 1.2 8v LPG (ringtank) in bezit. Aangeschaft met 68000 km op de teller. Ik rij ongeveer 30000 km per jaar met deze auto, en er staat nu ca. 420000 km op de teller. Helaas moet ik minimaal 1 keer per jaar mijn achterwiellagers vervangen. Een paar jaar geleden zijn o.a. de schokbrekers voor en achter vervangen en is de auto geheel uitgelijnd. Maar nog steeds lagers moeten vervangen, div. Merken geprobeerd maar het verschil in km is nihil. (Soms meer, soms minder) Ik heb een tweede set trommels aangeschaft voor nieuwe lagers te monteren, en deze op voorraad om snel te kunnen wisselen. Dit jaar in mei tijdens APK weer vervangen, nu 13000 km verderop zijn ze alweer af. Mijn vaste garagemonteur snapt er niets meer van waarom dit euvel telkens terugkomt. Overigens schijnt dit probleem bij meerdere mensen bekend te zijn. Ik hoop dat iemand een goed advies heeft. (De auto weg doen is nog geen optie, hij is voordelig in gebruik, zeker met de huidige brandstofprijzen.) ik hoop wat te horen.

Mvrgr.,
Nikoe
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Achterwiellagers

Bericht door mox »

Zijn je achterwiellagers iedere keer afkeur omdat ze herrie maken of omdat ze speling hebben? Ik vraag dit omdat ik ooit zelf lagers heb vernieuwd waar ik met de beste wil van de wereld de (minimale) speling niet uit kreeg. Tijdens de APK werd dit opgemerkt en toen ik aangaf dat het splinternieuwe lagers waren heeft de keurmeester zelf ook uitgebreid geprobeerd om de asmoer extra strak aan te halen. Zonder resultaat. Auto is ondanks die speling toch goedgekeurd.

Misschien een overbodige vraag: Is je lager van goede kwaliteit en klopt het aanhaalmoment wel..? Achter = 175Nm, voor = 280Nm. Dit is echt essentieel; te weinig moment geeft speling, te veel zorgt voor versnelde slijtage.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Algemeen (vraag & antwoord)”