Indicatie lampje knippert, en motor start niet

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Riickh

Indicatie lampje knippert, en motor start niet

Bericht door Riickh »

Hallo,

Ik heb een renault clio 1.2 16V Dynamic uit 2002

Sinds een tijdje doet hij raar, verder werkt hij altijd goed.

Sinds ik hem heb (meer dan een jaar nu) heeft hij 2 foutmeldingen gegeven, eentje gaat echt heel af en toe af, dat is het lampje voor 'motormanagement' dan gaat de motor stotteren en trilt hij best erg en haalt hij geen hoge snelheden maar wel veel toeren, bij de garage gebeurde dit tijdens de grote beurd een paar maanden terug, maar ze konden meerdere malen niks vinden.

Dat probleem is opzich nog te doen, dat is maar heel even en af en toe.

Hetgeen waar ik meer mee zit, is het indicatielampje (rood alarmlampje) dat als je je sleutel zo draait dat de auto zou moeten starten snel gaat knipperen, en dan na meerdere malen proberen start hij. Alleen gister starte hij dus niet, deed hij een aantal keer zo met dat geknipper van het indiciatie lampje, en daarna wou hij ineens niet meer starten, je zou denken accu op, maar toen ik hem savonds op heb gehaald, starte hij in een keer weer zonder problemen..

Dit vind ik erger, want nu twijfel ik elke keer of ik mijn auto nog kan vertrouwen, straks moet ik weg en startie niet.

Het renault boekje geeft aan dat het een storing in het systeem is. Maar dat was al wel duidelijk zonder te lezen. Ik ben ook langs de renault dealer geweest, en die zeggen dat ze hem alleen kunnen uitlezen als lampje (volgens het renault boek is het lampje nummer 1) weer knippert en de motor niet start. Het is allemaal maar een gedoe, ik denk zelf de accu, maar ook mijn condensator (die tussen mijn sub) zit, geeft gewoon een normale spanning aan.

Het rare is ook dat het maar heel af en toe is, en dan ineens weer langer niks.

Nu is mijn vraag, heeft iemand hier dit ook al gehad of enig idee wat ik kan doen? Of wat het probleem is?

Het zou de accu kunnen zijn, maar dan snap ik de storing niet,

Ik hoop graag jullie tips en meningen te lezen hier!

Thanks!!
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Indicatie lampje knippert, en motor start niet

Bericht door Arjan »

Batterij in je sleutel al een keer vervangen?
Andere opties:
1. Sleutel(s) opnieuw inleren
2. Ringantenne in het contactslot defect
3. ECU (startonderbrekerdeel) defect
Riickh

Bericht door Riickh »

Arjan schreef:Batterij in je sleutel al een keer vervangen?
Andere opties:
1. Sleutel(s) opnieuw inleren
2. Ringantenne in het contactslot defect
3. ECU (startonderbrekerdeel) defect
Al meerder malen nieuwe batterijen erin gedaan, maar de sleutels deden het tijdje ook niet en nu ineens wel, maar het is ook maar heel af en toe dat is het rare, nu net stond ik te tanken gaf hij weer die melding en dan startie niet, en na paar keer startie wel, ik denk dan de ECU die het af en toe niet doet?

Kan het ook de accu zijn? Er zit wel xenon, klapradio, subwoofer, led strips, condensator enzo op aangesloten?

Groetjes!
Riickh

Bericht door Riickh »

Thanks! Ik ga het zo even testen, want ik durf nu niet m'n auto uit te zetten als ik niet thuis ben, straks startie weer niet,

Ik laat het weten of het geholpen heeft!

Thanksss
Knyntsje

Bericht door Knyntsje »

Toevallig geen lpgauto ofwel.
Ik heb momenteel ook nog een probleem in de clio dat ie af en toe spontaan uitvalt
en dan niet meer start.
en als ik dan de stekker van de gas computer los haal en na 10 sec er weer op doe start ie gelijk weer.

Maar zal wel geen lpg auto zijn die van jou vermoed ik...

(Bij mij is de schuldige vermoedelijk lamdasone 1 bank1) maar als jou auto gewoon op benz rijd kun je het bovenstaande gewoon weer vergeten ;)
Riickh

Bericht door Riickh »

Nee de mijne is een benzine, maar ik snap het gewoon niet, het is eens in de zoveel tijd dattie even niet start, en verder start hij gewoon altijd normaal enzo, dit is de 3e keer dat het gebeurd is vandaag, en de renault garage zegt dat hun het alleen kunnen uitlezen als de foutmelding op dat moment er is, maar hij is er af en toe met die melding, das het grote nadeel..
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Riickh schreef:Kan het ook de accu zijn? Er zit wel xenon, klapradio, subwoofer, led strips, condensator enzo op aangesloten?
Het kan zijn dat je dan te veel van je accu vergt. Maar of je daardoor ook het startprobleem hebt?
Is dit dan altijd net nadat je een korte rit hebt gemaakt?
Riickh

Bericht door Riickh »

Nee het is willekeurig, 1e keer was het na een koude nacht, toen stond die zoals elke nacht buiten stil, 2e keer toen ik 5 minuten muziek luisteren, paar keer starte, geen probleem alleen laatste keer niet, en toen na paar uur daar hebben te laten staan deedt die het zonder problemen weer.. En net toen ik naar het tankstation reedt, gaf hij 2 keer die foutmelding en derde keer deedt hij het gewoon, tussen die tijden in heb ik er geen problemen mee gehad, is best vaag..
Riickh

Bericht door Riickh »

Ik heb het eerste deel net gedaan, bij de laatste 30 seconden bleeft het indicatie lampje hele tijd knipperen en starte deze niet, toen heb ik het nog eens overnieuw gedaan en toen starte hij zonder problemen, nu betwijfel ik of het geholpen heeft?

In ieder geval bedankt!
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Misschien toch wel slim even je accu te (laten) testen. koude temperaturen tasten de capaciteit wel aan, denk maar aan de pech hulpdiensten die het in de winter razend druk hebben, En uit je verhaal maak ik op dat je een flink ICE hebt. Daarbij een paar keer starten zonder dat de accu kans heeft op bijladen... Dat het dan een tijdje later wel lukt komt omdat de accu altijd wel iets "bijtrekt" als je even wacht. Dus ja, de capaciteit van je accu kan minder geworden zijn, daarbij opgeteld al de gebruikers kan ik me wel voorstellen dat die af en toe net even te kort komt en de startonderbreker er niet af gaat. Maar je zegt het zelf ook al: "Lekker wazige storing is dit"...
Riickh

Bericht door Riickh »

Dit is ook precies wat ik dacht, ik moet alleen nog wachten tot het einde van de maand voor geld maar dan laat ik denk ik meteen een nieuwe accu plaatsen die sowieso alles aankan enzo.. En dan hopen dat het over is! Alleen geven sommige aan dat het aan de sleutel kan liggen, maar die doet het nu verder normaal dus dat lijkt me sterk opzich? Maar zou kunnen, alleen zeg ik zelf ook de accu..
rdg0680

Bericht door rdg0680 »

Heb je nog een reserve sleutel? Probeer deze eens, ikzelf had met de clio dci eenzelfde storing, en ik had geen reserve sleutel. De startonderbreker ging er niet af, (heel soms. Net wat je zegt, of je auto doet het of je auto doet het niet, dat meestal wel maar soms niet dat is geen fijn gevoel. Even het geheel opnieuw laten inlezen en een reserve sleutel erbij en sindsdien op dat punt geen problemen meer gehad. Kosten nog geen 30 euro
JolandaS
beginner
Contacteer:

Bericht door JolandaS »

Dit is welliswaar een bericht uit 2013, maar helaas in 2020 actueel bij mijn clio 1.4 uit 2002.
Ik heb geen reserve sleutel, dus weet niet of die hetzelfde zou doen. Maar is er inmddels al iemand achter hoe je dit probleem kunt verhelpen?

ik heb er al over nagedacht om mijn sleutel te laten maken. Een nieuwe sleutel en inlezen gaat richting de 350€.

Hopelijk is er nog iemand met advies.
MIjn dank zou groot zijn.

Groetjes Jolanda
FacknBastard
beginner
Contacteer:

Bericht door FacknBastard »

Je hebt het antwoord zelf al gegeven in je post. Indicatielampje van de startonderbreking. Sleutel praat niet met de auto. Dus startonderbreker blijft actief en start dus niet. Dit is vaak te wijten aan verouderde solderingen op de printplaat in de sleutel. Als je een oude sleutel laat vallen of blootstelt aan trillingen kan dit los gaan zitten.

Remedie.

Sleutel afbakken in de oven! Klinkt vreemd maar dit is in de elektronicawereld normaal gebruik. Soldeeroven heet dat.

Sleutel helemaal uitelkaar halen en printplaat, dat groene ding waar de batterij op zit, apart leggen en batterij eraf halen. Oven voorverwarmen op 200 graden. GEEN HETELUCHTOVEN GEBRUIKEN!!!!. Printplaat op bakpapier leggen en 10min in de oven en niet langer. Print eruit halen en even koud blazen. Af laten koelen en sleutel weer inelkaar prutsen. Zo zou die het weer moeten doen. Check fix heeft al heel veel mensen blij gemaakt. Succes en brand je klauwen niet want een oven is heet :laugh:
FacknBastard
beginner
Contacteer:

Bericht door FacknBastard »

Laat je het nog ff weten als het heeft geholpen en dit bericht wel op tijd was?
El_cliorick
beginner
Contacteer:

Bericht door El_cliorick »

Ik heb vorig jaar ongezien op de veiling, een clio 1.6 16v gekocht met 9 maanden APK.
Niemand had geboden op deze clio, want hij startte niet goed!!! Maar met t trucje van de sleutel snel heen en weer ging t vaak goed (zie ook Youtube).
Soms een 30 min kloten en vloeken, spijt dat ik hem had gekocht.
Toen maar eens sleutel open gemaakt en zag dat soldeer was gebroken, heb ik de batterijhouder weer op een printplaatje gesoldeerd. Later ook nog de oven truc gedaan.
Maar eens in de zoveel tijd kreeg ik een knipperend lampje en startte de Clio niet.
MAAR toen ik het sprintplaatje met contactspay had schoongemaakt, heb ik geen problemen meer gehad. Dus de clio is een geweldig goede koop geweest.
Ik heb er wel een extra sleutel bij laten maken, voor €80,- bij de Sleutelkluis in A'dam.
- Dus kijk naar de soldeer en zijn contactpuntjes. zo nodig repareren.
- schoonspuiten van de printplaat(zonder batterij) met contactspray(€9)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”