Geen aandrijving meer!?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Vickemmm
beginner
Contacteer:

Geen aandrijving meer!?

Bericht door Vickemmm »

Beste leden,

Ik ben eigenaar van een Renault Clio II 1.4 uit 2001. Sinds enkele weken hoor ik een krakend geluid wanneer ik de koppelingspedaal indruk. Niet storend maar het viel me op aangezien dit niet eerder was. Mijn Clio heeft een koppelingskabel. Ik wilde in eerste instantie de koppelingskabel loshalen en heb toen de hefboom eerst vastgezet / samenknijpen en blokkeren. Uiteindelijk kon ik het niet voortzetten omdat ik weg moest. Ik heb de hefboom toen weer losgemaakt. Daarna merkte ik op dat de koppeling veel soepeler liep dus ik wilde de auto testen. Maar tot mijn verbazing kwam er geen beweging in de auto toen ik hem in ze versnelling deed en de koppeling losliet. Starten, schakelen en gas geven gaat normaal maar geen aandrijving...

Heeft iemand hier ervaring mee? Zie ik wat over het hoofd?

Bij voorbaat dank!
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Geen aandrijving meer!?

Bericht door mox »

Het koppelingspedaal is zelfstellend, dus in principe zou na hooguit een paar keer trappen de slag goed ingesteld moeten staan.
Als de koppelingskabel en het stelmechaniek bij het pedaal nog in orde zijn ben ik bang dat je koppeling/drukgroep/druklager naar de eeuwige jachtvelden is. Hoeveel kilometer heb je op de teller?

Een nieuwe koppelingsset is niet heel prijzig, maar montage wel... Hieronder een filmpje over een slimme manier; wellicht raak je hierdoor gemotiveerd om het zelf te proberen.

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Vickemmm
beginner
Contacteer:

Bericht door Vickemmm »

OPGELOST

Het lag inderdaad aan het stelmechaniek van het pedaal. Kabeltje nogmaals goed gekoppeld en voila, hij deed het weer en ook nog eens zonder het krakend geluid!! :)
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Fijn dat het opgelost is en dank voor het afmelden! :thumbsup:
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”