Ikzelf mag graag op de MTB fietsen en heb hiervoor een dakdrager gekocht voor mijn Clio IV. Wat een prima systeem van zichzelf is. Ik had destijds ook de dakdrager gekozen omdat ik ook geen trekhaak had. Maar achteraf had ik misschien beter een trekhaak kunnen monteren om de volgende redenen. Als ik niet ga fietsen dan haal ik altijd de dakdrager van mijn auto af. En dat kost meer tijd dan wanneer je een fietsendrager voor de trekhaak hebt. Ook is je fiets minder beschermt dan wanneer hij achter de auto zit en is het brandstof verbruik wat hoger. En vergeet niet dat een stadsfiets redelijk zwaar kan zijn en die moet je wel boven op je auto tillen.
En volgens dit document mag je inderdaad 70 kg op je dak hebben.
Dank je. Fiets van 25 kilo best ver van je af tillen, nee, 't is niet ideaal. Tja, dan moet toch eens kijken naar een trekhaak. Alleen, die gebruik je dan weer 1 keer per jaar... Misschien moet ik eens even kijken of er een goede tweedehands is.
Dat is inderdaad wel aan de zware kant om op je dak te tillen. Ook zijn beide fietsen samen 50 kg bij elkaar. Als ik naar mijn fietsendrager kijk, dus zonder de rails op het dak zelf, die weegt rond de 8 kg. Dus al met al is dat samen dus al zo'n 66 kg. Wat al bijna je limit is van je dak.
Maar als je het enkel een paar keer per jaar gebruikt dan zal de dakdrager wel goedkoper zijn. Een complete andere opties zal kunnen zijn dat je voor die enkele keren misschien een fiets huurt. Wat ook niet echt ideaal is.
Je kunt wellicht ook even kijken bij je locale sloperijen, wellicht hebben zijn nog wat liggen voor je.
Nou, dat is geen toeval wat je zegt. Het begon ermee, dat de lokale fietsverhuur héél slechte recensies had.
Op marktplaats staat een trekhaak van een Clio I, maar die zal wellicht niet meer passen op een Clio III... (Ik kwam er achter dat Clio Campus blijkbaar Clio III is en niet II.)
Maar ja, ik heb een betrouwbare garage, ik zal ze eens vragen.