Benzine verbruik in de stad extreem hoog 130pk rsline

Voor algemene Clio 5 vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
azza_elchi
beginner
Contacteer:

Benzine verbruik in de stad extreem hoog 130pk rsline

Bericht door azza_elchi »

Het gaat om een Renault CLio 5, 1.3. 130 pk R.S. Line 2019. Ik heb deze clio pas 4 dagen in bezit, het gaat om een occasion met 25.000km erop en gekocht bij STAM Renault in Hilversum.

Oke ik krijg hier slapeloze nachten van, maar afgelopen weekend ben ik 1 kilometer verderop gaan rijden naar een familielid met de auto. Ik had 310 km mee te rijden volgens de dashboard. Nadat ik aankwam bij mijn familielid, zakte de aantal km dat ik kon rijden met 10 km. Het stond op 300 km te gaan. Ik schrok en dacht na 1 km zakt het al met 10? Nou misschien is het niks.

Na een paar uur gehangen bij mijn familielid reed ik weer terug, ik woon 1 km verderop en aangekomen bij mij thuis zakte het weer van 300 naar 290 km.
Dus ongeveer 2 km heen en terug gereden is mijn km indicatie al gezakt met 20 km. Dit is HEEL VREEMD?!

Nou ja, ik dacht als ik de snelweg op ga zal het vast een beetje omhoog gaan. Ik rijd volgende dag de snelweg op en het zakte maar. Niets ging omhoog. Op de snelweg was het wel zuinig, maar in de stad is het een drama!!!

Ik snap er niks van. Elke km in de stad zakt die km indicatie met 10 km, dit is echt VEEL TE VEEL! Ik rijd heel normaal, ik geef heel normaal gas en geen gekkigheid in mijn rijgedrag.

Wie heeft het ook meegemaakt want dit ding ZUIPT en is alles behalve zuinig momenteel :( :(
amvih
beginner
Contacteer:

Re: Benzine verbruik in de stad extreem hoog 130pk rsline

Bericht door amvih »

Als een auto koud is gebruikt hij sowieso veel meer, en van 1 km rijden wordt hij niet echt warm, dus dit is echt normaal wat je ziet.
Je kunt het pas goed zien als je wat meer hebt gereden en niet alleen stadse kilometers maar ook de 80 en 100 km wegen.
Dan zul je zien dat je gemiddeld, zo rond de 6 liter per 100 km verbruikt, ligt natuurlijk wel aan je rijstijl.
Hat aantal km's nog afteleggen wordt ook berekend aan het verbruik op dat moment, rijd je dus met een koude motor zeg 1 op 8 (dat kan zeker zo laag zijn bij een koude motor), dan zullen het aantal kilometers snel slinken, rijdt je daarna bijvb zuinig en 1 op 20, dan zal het aantal kilometers weer meer worden of een zeer lange tijd op de huidige kilometers blijven staan.
Ik heb dezelfde auto gehad, en redelijk zuinig altijd gereden, me ook altijd netjes aan de snelheden gehouden, en kwam dan gemiddeld op een verbruik van zo'n 5.5 a 5.6 liter per 100 km uit.
Clio V E-Tech Hybrid Alpine (vanaf 27-01-2024)
Easylink: 283C37565R
Clio V E-Tech Hybrid Série Limitée (t/m 01-24)
Clio V R.S. TCE 130 (t/m 05-21)
azza_elchi
beginner
Contacteer:

amvih schreef: 22 mar 2022 10:08 Als een auto koud is gebruikt hij sowieso veel meer, en van 1 km rijden wordt hij niet echt warm, dus dit is echt normaal wat je ziet.
Je kunt het pas goed zien als je wat meer hebt gereden en niet alleen stadse kilometers maar ook de 80 en 100 km wegen.
Dan zul je zien dat je gemiddeld, zo rond de 6 liter per 100 km verbruikt, ligt natuurlijk wel aan je rijstijl.
Hat aantal km's nog afteleggen wordt ook berekend aan het verbruik op dat moment, rijd je dus met een koude motor zeg 1 op 8 (dat kan zeker zo laag zijn bij een koude motor), dan zullen het aantal kilometers snel slinken, rijdt je daarna bijvb zuinig en 1 op 20, dan zal het aantal kilometers weer meer worden of een zeer lange tijd op de huidige kilometers blijven staan.
Ik heb dezelfde auto gehad, en redelijk zuinig altijd gereden, me ook altijd netjes aan de snelheden gehouden, en kwam dan gemiddeld op een verbruik van zo'n 5.5 a 5.6 liter per 100 km uit.

Klopt, ik start de auto en rijd vrijwel meteen weg. Maar stel dat ik alleen in de stad blijf rijden, max 50km wegen, dan is de benzine alsnog zo op.
Wat is het advies dan hierbij? Moet ik benzine 98 tanken ipv 95? Auto eerst opwarmen voordat ik wegrijd? Auto stond in My Sense en heb het nu naar ECO gewijzigd.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Mijn TCe 120 zuipt bij koude stadsritten ook best wel als een ketter. Ik rij dan zo'n beetje 1 op 11 en als ik van R-link na afloop van een rit een eco-rapportcijfer van 6 of hoger krijg mag ik in mijn handen wrijven. Het is niet anders; je koopt geen turbo als je een zuinigheidsfreak bent. Op de snelweg bij 90 à 100 km/h en met wind mee is 1 op 22 heel normaal.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
StadiumIII
forum starter
Contacteer:

Bericht door StadiumIII »

Ik lees hier niks geks ,
Koude motoen lussen wel benzine en 98 is altijd beter als 95 met direct ingespoten motoren
Mijn oude clio 3 met een 2.0 was nog dorstiger op korte stukken dan de 1.3 van jou
Clio 3 2.0 M4R 2008 140pk zwart
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk
azza_elchi
beginner
Contacteer:

mox schreef: 22 mar 2022 13:23 Mijn TCe 120 zuipt bij koude stadsritten ook best wel als een ketter. Ik rij dan zo'n beetje 1 op 11 en als ik van R-link na afloop van een rit een eco-rapportcijfer van 6 of hoger krijg mag ik in mijn handen wrijven. Het is niet anders; je koopt geen turbo als je een zuinigheidsfreak bent. Op de snelweg bij 90 à 100 km/h en met wind mee is 1 op 22 heel normaal.
Ja ik ga even kijken hoeveel ik met 1L kan rijden, want dit vind ik wel extreem. Het is een zogenaamde zuinige auto. Gemiddeld 1 op 19, dan verwacht ik niet na 2km dat mn km indicatie met 20km gezakt is, dat vind ik net te veel.

Ik houd het in de gaten, ben benieuwd.
azza_elchi
beginner
Contacteer:

StadiumIII schreef: 22 mar 2022 16:35 Ik lees hier niks geks ,
Koude motoen lussen wel benzine en 98 is altijd beter als 95 met direct ingespoten motoren
Mijn oude clio 3 met een 2.0 was nog dorstiger op korte stukken dan de 1.3 van jou
Ja ben benieuwd, het gaat me meer om dat ik na 2 km mijn KM indicatie gezakt is met 20km. Dat vind ik NET te veel. Als de km indicatie met 20km zakt nadat ik 6km heb gereden, dan zou ik het me nog kunnen voorstellen, maar ik ga de benzine wijzigen naar 98 plus auto op eco stand zetten en in de gaten houden.
StadiumIII
forum starter
Contacteer:

Bericht door StadiumIII »

Ik zie in mijn vag werkbus de radius ook flink terug zakken en met snelweg ritten weer oplopen
Baat het niet schaad het niet iig
Clio 3 2.0 M4R 2008 140pk zwart
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk
azza_elchi
beginner
Contacteer:

StadiumIII schreef: 24 mar 2022 19:55 Ik zie in mijn vag werkbus de radius ook flink terug zakken en met snelweg ritten weer oplopen
Baat het niet schaad het niet iig
Ja dat is fijn, maar bij mij loopt het helaas niet op met snelweg ritten. Blijft zakken, maar wel volgens de radius dan. Alleen in de stad zuipt het, terwijl het een zuinige auto moet voorstellen. 1 op 19,2 gemiddeld. Baal wel flink..
LexMeister
beginner
Contacteer:

Bericht door LexMeister »

Als je na een koude start gelijk wegrijdt in de 1.3L Clio (automaat) zul je zien dat je auto niet doorschakelt naar de hogere versnellingen, maar blijft hangen in hogere toeren. Dit gebeurt omdat er een seconde of 15 nodig is om (ik dacht) de turbo enigszins op te warmen. In deze stand verbruik je uiteraard (relatief) extreem veel (25L / 100 km). Het is dan ook niet zo gek dat je resterende KMS zo snel dalen. Mijn tip: rijd pas weg als de toeren gezakt zijn naar ongeveer 1200 (zet de display in “sport” modus om de toeren te zien), dat duurt 10-15 sec, je voelt de toeren dan ook zakken. De auto is naar mijn mening minder goed controleerbaar de eerste seconden van de rit als je dat niet doet. Verder zal je verbruik ook hoog zijn door versnellen en af te remmen op kortere afstanden. Daarnaast, als je de verwarming (+ evt stoel verwarming) aanzet zal je verbruik aanzienlijk hoger zijn.
Mijn verbruik (zelfde auto) in de stad 7.5 L / 100 km, op de snelweg - 4.8 (zuinig rijden). Gemiddeld na lang meten - 5.8
azza_elchi
beginner
Contacteer:

LexMeister schreef: 29 mar 2022 22:04 Als je na een koude start gelijk wegrijdt in de 1.3L Clio (automaat) zul je zien dat je auto niet doorschakelt naar de hogere versnellingen, maar blijft hangen in hogere toeren. Dit gebeurt omdat er een seconde of 15 nodig is om (ik dacht) de turbo enigszins op te warmen. In deze stand verbruik je uiteraard (relatief) extreem veel (25L / 100 km). Het is dan ook niet zo gek dat je resterende KMS zo snel dalen. Mijn tip: rijd pas weg als de toeren gezakt zijn naar ongeveer 1200 (zet de display in “sport” modus om de toeren te zien), dat duurt 10-15 sec, je voelt de toeren dan ook zakken. De auto is naar mijn mening minder goed controleerbaar de eerste seconden van de rit als je dat niet doet. Verder zal je verbruik ook hoog zijn door versnellen en af te remmen op kortere afstanden. Daarnaast, als je de verwarming (+ evt stoel verwarming) aanzet zal je verbruik aanzienlijk hoger zijn.
Mijn verbruik (zelfde auto) in de stad 7.5 L / 100 km, op de snelweg - 4.8 (zuinig rijden). Gemiddeld na lang meten - 5.8
Dit is heel fijn en duidelijke uitleg.. Ik zal er naar kijken en erop letten. Wel jammer natuurlijk dat het zoveel verbruikt in de stad, had het iets minder verwacht wegens het "zuinig" rijden waar die bekend om staat, maar het is niet anders. Ik houd het in de gaten! Dank je wel! En inderdaad, qua die toeren hoor ik na een x aantal sec zakken en hoor ik een ander geluid.
barkie66
forum starter
Contacteer:

Bericht door barkie66 »

mox schreef: 22 mar 2022 13:23 Mijn TCe 120 zuipt bij koude stadsritten ook best wel als een ketter. Ik rij dan zo'n beetje 1 op 11 en als ik van R-link na afloop van een rit een eco-rapportcijfer van 6 of hoger krijg mag ik in mijn handen wrijven. Het is niet anders; je koopt geen turbo als je een zuinigheidsfreak bent. Op de snelweg bij 90 à 100 km/h en met wind mee is 1 op 22 heel normaal.
Hey toch nog even een korte reactie op mijn andere bericht op jouw antwoord. Btw, hier zit ik sowieso beter als het over mijn vraag zelf gaat volgens mij. Gelet op jouw antwoord .....koude stadsritten.....als een ketter.........1 op 11 Dáár gaat het bij die van mij mis naar ik het vermoeden heb. En overigens nee ik hoef niet meteen op de dubbeltjes te letten. Mijn Tce 120 (dezelfde als die van jou) "perst" er op dit moment net geen 12 liter op 100km uit. Zoals ik jou begrijp gebruikt die van jou 9 liter op 100km. Daarbij komt dat ik twee weken geleden bijna 120km aan een stuk autobaan heb gereden met 75km/h gemiddeld en niet boven de 100km/h. Verbruik was alléén en voor die rit 8 liter op 100km. Dan kom ik in de buurt van jouw koude stadsritten. Maar ik houd het in de gaten. Nogmaals dank.
Voorheen Mercedes A180 L, Mercedes GLA 2.2 AMG.
Nu Renault Clio IV Initiale.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 5 Algemeen”