Nieuwe Auto.

Voor de zin en onzin des levens, Het weer, moppen, hobby's en ga zo maar door
Plaats reactie
Mees120
forum member
Contacteer:

Nieuwe Auto.

Bericht door Mees120 »

Beste Leden,

Ik ben sinds kort opzoek gegaan naar een waardige vervanging voor mijn Clio 4 uit 2014. Niet dat de Clio op is of niet meer goed maar ik ben toe aan iets nieuws. Ik wil graag iets meer ruimte en iets meer "luxe".

Toen de Clio V net bij de dealers stond ben ik een proefrit gaan maken en toen bevoel me dat heel erg goed, dus ik ben als eerst naar een jong gebruikte Clio V gaan kijken maar ik liep al snel tegen een aantal dingen op.

Ik heb voor mezelf een aantal eisen opgesteld die ik sowieso wil in een "nieuwe" wil.

Wat ik sowieso wil:
- Lane Keep Assist.
- LED Verlichting.
- Minimaal 130+ PK & een automaat.

Wat fijn zou zijn:
- Adaptieve Cruise Control.
- Keyless Entry & Go.
- Verwarmde Voorstoelen.

Met die eisen is een Clio V vinden toch wat lastiger aangezien die dan de Highway & Traffic Assist optie moet hebben en om één of andere reden is die zeer zeldzaam en al helemaal binnen het budget. Dan heb je binnen het Renault gamma nog de Megane, wat ik een mooie auto vind, en die heeft Adapatieve Cruise Control alleen naar mijn weten alleen Lane Departure Warning en geen Lane Keep Assist. Naast de Clio en de Megane is er binnen het Renault gamme niks dat bij mij past. Talisman is te groot, Nieuwe Captur is te duur, Kadjar vind ik niet heel erg mooi en de rest spreekt voor zich.

Je komt ook veel Peugeots tegen maar daar vind ik het interieur niet mooi van.

Afgelopen zomer ben ik 2 weken weg geweest met de auto van mijn zus toen zij op vakantie was. Dat is een Volkswagen Tiguan 1.4TSI met DSG uit 2017 en dat vind ik echt een hele fijn auto om in te rijden. Hij is stil, best zuinig, lekker veel ruimte en er zit zeker genoeg pit in. Het enige probleem is dat een Tiguan met DSG en opties buiten het budget valt.

Toen ben ik wel verder gaan kijken naar de Duitsers (Duits/Spaans) en kwam ik het volgende tegen, beide met voor- en nadelen:

Een zwarte Seat Leon FR ST uit 2016 met een 1.8TSI & DSG7 met 180PK en 250NM (chip gaat naar 240PK en 350NM):
- Lane Keep Assist.
- LED Verlichting met Automatisch Grootlicht.
- Half Lederen Bekleding.
- 18 Inch Velgen.
- Plat Sport Stuur.
- Handmatige Handrem.
- Full Link met AA & Apple Carplay.
- PDC Voor & Achter

En:

Een zwarte Seat Ateca Xcellence uit 2017 met een 1.4TSI & DSG7 met 150PK en 250NM (chip gaat naar +-185PK en +-320NM):
- Adaptieve Cruise Control & Lane Keep Assist met Stop & Go (in de file tot 37km/u rijdt en stuurt de auto helemaal zelf).
- LED Verlichting met Automatisch Grootlicht.
- Half Leder/ Half Alcantara Bekleding.
- 18 Inch Velgen.
- Keyless Entry & Go met Elektrische Kofferklep.
- Elektrische & Automatische Handrem.
- Full Link met AA & Apple Carplay.
- PDC Voor & Achter + 360° Camera.

Voordelen Leon:
- Sportiever dan de Ateca.
- 1.8TSI i.p.v. de 1.4TSI.
- Meer bagageruimte.
- Plat Sport Stuur.

Nadelen Leon:
- Het is een pre-facelift model, dus geen LED Knipperlichten voor & achter en geen LED Mistlichten en achteruitrijlicht.
- Geen Adaptieve Cruise Control.
- Geen Keyless Entry & Go.
- Geen Achteruitrij Camera.

Voordelen Ateca:
- Hogere zit.
- Elektrische Handrem & Kofferklep.
- Adaptieve Cruise Control met Stop & Go.
- 360° Camera.

Nadelen Ateca:
- Geen Stoelverwarming.
- Heeft meer KM gelopen dan de Leon en is iets duurder.

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Ateca aangezien daar meer op zit en omdat ik weet hoe een Tiguan rijdt. De Leon is een stuk sportiever maar dat maakt me niet echt uit aangezien ik toch niet het circuit op ga en iets meer confort is wel fijn. De Leon is duidelijk een stuk sneller maar ook een stuk minder zuinig.

Ik snap dat dit een persoonlijk iets is maar alle hulp, meningen, tips en opmerkingen zijn altijd welkom en kunnen mogelijk hulp bieden.

Ik heb voor beide een proefrit geboekt dus dat wordt afwachten.

Als iemand nog tips heeft qua merken en modellen laat het dan weten.
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
chrissos1979
beginner
Contacteer:

Re: Nieuwe Auto.

Bericht door chrissos1979 »

Geen nieuwe auto kopen zonde geld
Roadkill
forum starter
Contacteer:

Bericht door Roadkill »

Oh ik dacht dat je een nieuwe AUTO wilde... Voor mij in ieder geval never nooit meer een Duitse auto. Maar succes er mee, ik hoop dat je er mazzel mee hebt en dat het heel blijft 👍
Mees120
forum member
Contacteer:

Bericht door Mees120 »

Maar wat zou je dan als alternatief zeggen want aan dit heb ik niet veel?
Renault Clio TCe 90 ENERGY NIGHT & DAY 2014 (verkocht)
Peugeut Partner 1.5 HDI 130PK EAT8 (Ex Auto v/d zaak)
Peugeot 508SW PSE 2024
Roadkill
forum starter
Contacteer:

Bericht door Roadkill »

Even doorsparen dan maar, aangezien je dit vraagt ben je zelf er ook nog niet van overtuigd dat het de juiste keus is. Persoonlijk vind ik juist de jacht het leukst, en het gaat toch wel om een serieus bedrag waar je dus niet jaren lang spijt van moet hebben. Smaken zijn persoonlijk, maar Seat is echt flink harder afgeveerd in onderstel en vind de stoelen ook niet comfortabel, zeker als je dan uit een Franse voiture komt. Die Ateca zou ik persoonlijk echt niet willen, die rijd verschrikkelijk en ziet er zo waar nog rottige uit dan hij rijd. De Leon is nog wel om aan te gluren, en heeft volgens mij wel het betere blok van de twee. Je zou eventueel eens out of the box kunnen denken, Fiat Brava, Alfa Gulietta, Citroën C4, zo lang het maar geen 3 pitter zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene chat”