Help!!
ik heb een renault clio 1.6 16 klepper uit september 2001.
aantal week geleden heb ik de versnellingsbak opgeblazen, daar heb ik een nieuwe voor gevonden en heb ook gelijk een nieuwe koppeling en druklager erin gezet.
uiteindelijk alles weer in elkaar gezet, gelukkig bij de motor is het starten en lopen maar.... als ik de bak in zijn 1 zet en de koppeling op laat komen dan gaan de assen en alles erom en bij mooi draaien, alleen gaan ze maar 4 of 5 keer rond en dan stopt hij ermee en hapert hij soms verder.
nu denk ik dat koppelingskabel niet goed is afgesteld, dus dat het vermogen niet op de assen word uitgedrukt sinds hij niet volledig ontkoppelt.
iemand die het heel toevallig ook heeft gehad of bij een andere auto heeft ervaren of iemand een idee heeft wat het ook kan zijn?!
laat het weten en ik zou ook graag willen weten hoe ik het makkelijkst mn koppeling kan afstellen!
bij voorbaat dank!!
Groet Thijs
koppeling ontkoppelt niet volledig
-
- beginner
- Contacteer:
-
- beginner
- Contacteer:
Re: koppeling ontkoppelt niet volledig
oohjah en als ik hem in zijn versnelling heb staan terwijl de auto uit is kan ik de assen beide draaien met de hand!
Bedoel je dat je een voorwiel rond kunt draaien terwijl het andere voorwiel op de grond staat of heb je beide wielen vrij en draaien ze daarbij in tegenovergestelde richting? Dit laatste is uiteraard normaal vanwege het differentieel en zou juist duiden op een goed aangrijpende koppeling.
Koppelingskabel te strak? Automatische instelling bij het pedaal niet in orde? Is de bak zelf wel ok?
Koppelingskabel te strak? Automatische instelling bij het pedaal niet in orde? Is de bak zelf wel ok?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
-
- beginner
- Contacteer:
Ik heb er een gebruikte versnellingsbak met 137xxx km onder gezet, beide willen van de grond en draaien idd in tegenovergestelde richting, dus zou goed moeten zijn ik hoop dat het ligt aan de afstelling aan de zelfstellende koppeling.
Kan het ook liggen aan tegendruk dat de auto op de rond moet staan oid?!
Kan het ook liggen aan tegendruk dat de auto op de rond moet staan oid?!
Uhh.. Tegendruk..? Nee hoor, zou prima moeten werken. Don't try this at home, maar ik vijl(de) en schuur(de) weleens de roestige lip van mijn remschijven af met draaiende motor en 1 kant op de krik.
Hoe voelt de koppelingskabel aan bij de bak? Heb je al geprobeerd of de auto überhaupt wil optrekken of heb je alleen nog getest met de wielen van de grond? Misschien een foutje gemaakt bij de montage van de koppeling/drukgroep? Koppelingsplaat misschien verkeerd om? Per ongeluk vettig geworden? Ik roep maar wat.
Hoe voelt de koppelingskabel aan bij de bak? Heb je al geprobeerd of de auto überhaupt wil optrekken of heb je alleen nog getest met de wielen van de grond? Misschien een foutje gemaakt bij de montage van de koppeling/drukgroep? Koppelingsplaat misschien verkeerd om? Per ongeluk vettig geworden? Ik roep maar wat.
-
- beginner
- Contacteer:
Ik heb alleen nog maar met de auto van de grond geprobeerd, en ga kijken of de zelfstellende koppelingskabel wel werkt! En al de dingen die jij opnoemt is gelukkig geen sprake van!
Het grootste probleem is dat het dus een 1.6 is en dus niet zomaar de bak opzij kan schuiven om bij de drukgroep te komen, daarvoor moet ik het hele subframe weer laten zakken!
Het grootste probleem is dat het dus een 1.6 is en dus niet zomaar de bak opzij kan schuiven om bij de drukgroep te komen, daarvoor moet ik het hele subframe weer laten zakken!
Ben wel onder de indruk

Ik was me met m'n vorige Clio zelf ook al geestelijk aan het voorbereiden op dezelfde klus maar uiteindelijk was het niet nodig. Auto 2,5 jaar geleden verkocht met 210k op de teller, huidige eigenaar heeft ook nog geen problemen.