1.6 16v 2 vraagjes

Voor algemene Clio II vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
Wes-initiale
beginner
Contacteer:

1.6 16v 2 vraagjes

Bericht door Wes-initiale »

Goedenavond Mede forumleden.

Ik sta op het punt een 2e autootje aan te schaffen, en vindt de clio veruit de leukste, ik heb er vandaag 1 bekeken, die het eigenlijk volgende week zou moeten worden.

Een initiale 1.6 16v met 133.000km, alleen 2 dingen die me gelijk opvielen,
Het koelvloeistofreservoir was boven het peil wat zwart/vettig.
En het lampje "serv" samen met airbaglampje brandde.

Had al diverse verhalen gelezen, dat een clio geen service interval aangeeft, en er dus een storing is? Is dat bij alle clio type 2 het geval?

En een koelvloeistofreservoir dient toch ten alle tijden schoon te zijn? Het vloeistof zelf was wel schoon, olie netjes op peil en schoon, kachel werd warm, geen witte rook, geen mayo onder de vuldop.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: 1.6 16v 2 vraagjes

Bericht door mox »

Koelvloeistoftankje kan na jaren best een beetje groezelig worden.
Brandend airbaglampje betekent hoogstwaarschijnlijk een slecht contact of een draadbreuk, waarbij ik als eerste de sleepring in het stuur zou verdenken.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Of de stekker onder de stoel, daar zit een zij airbag.
Wes-initiale
beginner
Contacteer:

Ok heren bedankt voor de reacties, zaterdag rij ik er even mee naar de garage om dat koelvloeistofreservoir te laten checken.
En ik zal even aan de draadjes frummelen, misschien dat dit helpt.
Als het wel de sleepring Is, zijn deze prijzig dan? Zelf doen is geen probleem, had ik destijds ook met mijn 307. Was 2uurtjes werk.
Hierbij de link van de auto:

Deze advertentie mag je niet missen
Renault Clio 1.6 16V Initiale 5DR 2002 Groen
Gereserveerd
http://link.marktplaats.nl/m1189088100? ... ialbuttons
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Sleepring is nieuw vrij prijzig; ik was ooit iets van €130 kwijt, maar dat was voor de uitvoering met cruise control. Vervangen is een kwartiertje werk.
Check de kleur van de koelvloeistof, want misschien is hij ooit bijgevuld met het verkeerde type en dat kan in het ergste geval je koelcircuit verstoppen. Renault schrijft "Glaceol type D" (geelgroen, glycolbasis) voor.
Koelvloeistoftankje kan je schoonmaken door 'm flink te schudden met zand en afwasmiddel erin.
Wes-initiale
beginner
Contacteer:

Bij deze zat oranje vloeistof, leek op g12 wat VW ook voorschrijft.
Ook heeft deze clio geen cc, dus dan zou de sleepring voor deze minder zijn? En was die €130 nieuw bij de dealer? In dat geval vindt ik het nog meevallen.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik neem aan dat de sleepring zonder cc goedkoper is, want die heeft 1 connector minder. Prijs was inderdaad voor een nieuwe bij de dealer.
Wes-initiale
beginner
Contacteer:

Versnellingsbak voelde wel een beetje uitgelubberd aan zegmaar, weet niet zo goed hoe ik dat moet uitleggen, veel speling als deze in de versnelling staat, heel veel.
Als hij in zijn 1 staat, lijkt het bijna net of ie in z,n vrij staat, zo veel kun je bewegen in de versnelling, kan dat aan de baksteun liggen?
Lijkt me wel wat vaag met 133.000km, heb wel is in een auto gereden met dik 3ton en zat 0,0 speling in, corsa 1.2 van een kennis.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Een versleten baksteun is vooral te herkennen aan een uitbundig bewegende versnellingspook tijdens het rijden. Bij extreem veel speling zou er iets met de bak zelf aan de hand kunnen zijn, of met de schakelboom onderop de bak. Heb je het gewricht onder de manchet van de schakelpook kunnen bekijken? Hoe is het met het niveau van de bakolie? De rubber doorvoer onderop de bak zou vergaan kunnen zijn, hoewel minimale olielekkage op dat punt normaal is. Daarom zit er ook een plastic opvangbakje overheen geklikt.

133K zou in principe geen aanleiding mogen zijn voor bakproblemen.
Wes-initiale
beginner
Contacteer:

Tijdens het rijden beweegt deze idd, vooral bij gas loslaten en gelijk weer gas geven.
Zaterdag gaat de clio de brug op voor verdere inspectie, wat bedoel je precies met "gewricht onder de manchet van de schakelpook"?
Onder de pookhoes?
Zal zaterdag ook gelijk even de bak olie checken, is deze te peilen ? Net zoals motor olie?
Bedankt voor de snelle reacties, ik hou jullie op de hoogte.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik zou op de brug de toestand van het hondebot bekijken. Die is niet duur en op de brug heel eenvoudig te vervangen.
Gewricht onder de pookhoes, inderdaad.
Bakolieniveau is te checken door met je vinger te voelen in het gat achter de plastic vuldop, die je met de hand los kunt schroeven. Bij een goedgevulde bak loopt de olie net niet uit de vulopening. Er gaat iets meer dan 3 liter in.
Wes-initiale
beginner
Contacteer:

Auto vanmiddag bij een maatje van me op de brug gehad, zag er allemaal netjes uit, volgens hem was se speling in de pook niet overdreven en echt een Renault dingetje.
Blok zweette een beetje, maar geen sporen van lekkage.
Rijdt prima voorderest, pittig en ligt lekker in de bochten.
Wel vandaag gelijk schijven en blokken laten vernieuwen.
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Nu ineens niet overdreven? Ik weet niet....mijn pook is lekker stevig, geen gedoe met gewiebel. Zoals eerder aangegeven op de schakelstang zit aan de onderkant van de bak een connector, die is van plastic en veelal wat versleten op deze leeftijd. Die vervangen en hij is best behoorlijk. (Een Volvo of BMW zal t nooit worden)
Wes-initiale
beginner
Contacteer:

Mwa nu opeens niet, is erg kort door de bocht, vergeleken met mijn vorige 2e autootje, was er 0,0 speling in de pook.
Naar ach, voorderest is het een fijn fel wagentje.

We vandaag al de eerste (kleine) irritante probleempjes ontdekt, claxon werkt niet (meer) die stopte ermee na 1x drukken, en de gevarenlichten werken niet als ik de rode driehoek in druk op het dash, knippers doen het wel bij aangeven richting, en bij op slot/open doen.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Schakelaartje van de alarmlichten is bij mij weleens kapotgegaan. Hij kwam bij het indrukken niet meer naar buiten, waardoor hij niet inschakelde. Is zo te vervangen; frontje eruitwippen, connector lostrekken, schakelaar vervangen, klaar. Volgens mij gaat het alarmlicht aan als je de connector lostrekt, maar dat weet ik niet zeker meer.

De aansluiting van de claxon loopt (net als de airbag) via de sleepring. Die zou ik daardoor extra gaan verdenken.

Zowel voor je alarmlicht als de claxon geldt: meten is weten!
Wes-initiale
beginner
Contacteer:

Hoe moet ik die claxon meten? Moet daarvoor de airbag eruit?
En ik welke stand moet de multimeter staan? En wat zou deze dan aan moeten geven?
Amirclio16v
beginner
Contacteer:

Bericht door Amirclio16v »

Wes-initiale schreef: 26 dec 2017 22:29 Hoe moet ik die claxon meten? Moet daarvoor de airbag eruit?
En ik welke stand moet de multimeter staan? En wat zou deze dan aan moeten geven?
Je kunt dus met een voltmeter meten tussen het chassis en de draad op de claxon. Daar moet 12V op staan tijdens het toeteren. Zo niet, dan heb je ergens een draadbreuk of de sleepring achter het stuur is kapot.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Algemeen (vraag & antwoord)”