Clio RN van 1996 valt zo maar stil

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Janneman
beginner
Contacteer:

Clio RN van 1996 valt zo maar stil

Bericht door Janneman »

Eerst en vooral allemaal een goede en warme avond :smile:
Mijn Cliootje RN van 1996, met motorblok D7F A7 van bijna 23 jaar oud en 185000 km. op de teller, is vandaag tijdens het rijden zo maar plotseling tot tweemaal toe stil gevallen. Hij startte telkens direct terug zonder problemen en tufte vrolijk verder naar zijn thuisplaats (hij weet zijn plaats :DD ).
Nu heb ik toch niet graag dat hij dat doet dus is de vraag: iemand een idee?
Zou het de BDP sensor kunnen zijn? Bij het checken van de contacten van ongeveer alles, zien ze er nog goed uit. Ik heb me in alle geval al een bus Kontactspray aangeschaft om alle connectors eens in te spuiten. Het valt me wel op dat hij het nu bij dit koude weer heeft. En ja, hij heeft benzine genoeg (die hij trouwens meer dan genoeg verbruikt :furious3: ). Enne... kan die BDP sensor er wel voor zonder dat hij tijdens het rijden stil valt? Hij valt nl. gewoon zonder gesputter gewoon "plat" zonder meer, dus is er volgens mij benzine in de leidingen. Ok, ik weet het niet meer. Alvast bedankt aan de helpers!!
AS1
forum starter
Contacteer:

Re: Clio RN van 1996 valt zo maar stil

Bericht door AS1 »

Het is lastig zoeken zolang hij nog weer start na stilvallen.
Controleer je accuklemmen of ze goed vast zitten. Neem verder een multimeter mee zodat je onderweg kunt meten.

Als hij weer stilvalt en dan niet meer start, luister dan of je benzinepomp wel draait bij op contact zetten.
Is dit ok meet dan de weerstand van de BDP-sensor. Is deze oneindig dan is deze defect.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. 2006
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. 2002
ex. Clio 1 - 1.4 RN 1993 (oorspronkelijk FX-TH-63)
Janneman
beginner
Contacteer:

Bericht door Janneman »

Hey AS1, accuklemmen zitten stevig vast en hebben geen corrosie. Benzinepompje draait. Maar ik ben er vergeten bij te zeggen dat hij een tijdje geleden al enkele keren een startprobleem heeft gehad. Startmotor draaide rond maar motor sloeg niet aan. Een minuut of tien erna ineens wel! Echter, stil vallen tijdens het rijden rijden heeft hij, tot nu toe, nog nooit gedaan. Kan dat stilvallen ook door die BDP sensor veroorzaakt worden of doet die sensor alleen dienst om te starten?
AS1
forum starter
Contacteer:

Bericht door AS1 »

Heb je nog de originele accuklemmen die je met de hand vastdraait? Dan zou ik die sowieso vervangen door klemmen die je met een sleutel vastzet.
Die originele accuklemmen kunnen namelijk startproblemen geven omdat ze slecht contact gaan maken ondanks dat ze goed vast zitten.

De rekeneenheid van het motormanagement heeft het signaal van de BDP-sensor nodig om te bepalen wanneer benzine wordt ingespoten en de ontsteking moet vonken.
Dus zonder goed werkende BDP-sensor kan de motor niet lopen.

Je kunt eerst proberen de BDP-sensor schoon te maken. Het magnetisch puntje trekt namelijk vuil aan.
De BDP-sensor zit bovenop de versnellingsbak boven de starterkrans.
AS1
forum starter
Contacteer:

Bericht door AS1 »

Zie
Hoofdstuk 17-5: TDC-sensor onder het luchtfilterhuis
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Motorisch (vraag & antwoord)”