Clio houden of niet?

Voor algemene Clio II vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
Halminator
beginner
Contacteer:

Clio houden of niet?

Bericht door Halminator »

Beste mensen, ik zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben Marten, 37 jaar oud, wonend in Groningen en sinds drie weken in het bezit van een Clio 1.4 16V Billabong uit 2003 (177k km). Mijn vorige ervaring met Renault is een Twingo uit '99 (mijn ex heeft deze nu) waar nu zo'n 260/270k op de teller moet staan. Zelfs de airco werkt nog in dat ding. Vanuit deze ervaring kocht ik de Clio dan ook en omdat de ANWB aangaf dat het een relatief probleemloze auto is. Ik had echter geen grotere fout kunnen maken..

Ik baseerde de aankoop van de clio op het feit dat hij van de eerste eigenaar was (handelaar was de tweede) en altijd onderhoud heeft gehad. Boekjes ingevuld, onlangs distributieriem vervangen en 3000 km geleden een beurt. Tijdens de proefrit beviel hij goed (van binnen en buiten in fantastische conditie). Airco en cruise control werkten uiteraard niet, maar heb nog nooit een tweedehands auto gezien waarbij de airco werkt. Ik wilde de auto hebben en heb dus veel teveel betaald (1825 euro). Eenmaal thuis gekomen begonnen de problemen. Voor de volledigheid zal ik eens een opsomming doen van alle storingen en defecten :drum:

1. In de eerste week liet hij me al aan de kant van de weg staan: dynamo kapot. Dit is verholpen
2. Airco kapot, vermoedelijk condensor
3. Cruise control kapot. Draadjes bij pedalen zijn al doorgesoldeerd. Hielp niet. Bediening op stuur en snelheidsbegrenzer werken ook niet
4. Stuur kraakt. Volgens monteur moet ik er niets aan willen doen, is de auto niet waard zegt hij. Dat betekent dat ik drie jaar lang met een krakend stuur moet rondrijden en ik word er na drie weken al gek van
5. Bij bewegen passagiersstoel komt service+airbaglampje op. Bekend probleem. Is al doorgesoldeerd onder stel want grijze stekker is niet aangesloten
6. Als ik rem en achteruit rijd dan brandt mistachterlichtlampje. Heb alles uitgesloten en het lijkt (uiteraard) een probleem met de bedrading te zijn
7. Banden voor zijn versleten
8. Remschijven voor hebben teveel roest
9. Foutcode P0420 met uiteraard gezellig storingslampje. Kan van alles zijn: lambdasonde, imitatie-katalysator. Potentieel erg duur om te fixen
10. Bij starten auto lijkt V-snaar ofzo te piepen. Onder het rijden niets. Mogelijk dus weer een reparatie in de toekomst

Ik ben vast nog wel wat vergeten. Leuk detail is ook dat er minstens 1 x per week een storing of defect bijkomt \o/ Jullie kunnen je wellicht voorstellen dat ik echt compleet en totaal klaar ben met dit ding. Ik geloofde nooit zoveel van alle praat over Franse elektronica, maar ik ondervind het aan den lijve. Punt alleen is dat ik bij verkoop of inruil voor een andere auto enorm veel geld verlies. Voor mij is 1825 euro veel geld en ik had dan ook gedacht een knappe auto te kopen die veilig en comfortabel is en me drie jaar zou dienen. De monteur geeft me echter meer de indruk dat het een of ander wrak is waar ik niets meer aan moet doen omdat dat 't geld niet waard is. Wel zei hij dat hij de auto nog vrij goed vond.

Nu kan ik de Clio mogelijk ruilen voor een Cuore uit 2004 met 215k op de teller. In goede staat en airco werkt. Nu wil ik jullie Clio-kenners vragen: zou mijn auto het waard zijn om mee door te rijden? Of zouden jullie de ruil doen? Ik trek het niet om drie jaar met een krakend stuur te rijden en ik heb de auto ook niet voor 200 euro gekocht dus heb ook geen zin in een kermis van storingslampjes en alarmen, ook omdat die ledjes teringfel zijn.

Ik had gehoopt op een wat positievere eerste post, maar ik kom er zelf niet uit. Inruilen betekent 1000 euro verliezen en houden betekent waarschijnlijk 1000 euro aan reparaties. Ohja, belangrijk detail: heb twee linkerhanden als het op sleutelen aankomt. Prutsen met achterlichten lukt me nog wel :lol:

Alvast bedankt voor jullie tips! :thanks:
Roadkill
forum starter
Contacteer:

Re: Clio houden of niet?

Bericht door Roadkill »

Mooi he franse elektronica, vaak zijn het kleine ( goedkope) oplossingen voor grote problemen.
We gaan ff je lijstje af
1:geen reden om hem weg te doen is al verholpen
2: geen reden voor mij om hem weg te doen, gebruik nooit de airco ( slaat op mijn ogen)
3+4: zeer waarschijnlijk de sleepring in het stuur aan het einde, nieuw aardig aan de prijs, maar met een beetje geluk vind je ergens een knappe gebruikte voor een paar tientjes.
5: airbag uitschakelen? Zou je iig van het lampje afmoeten zijn.
6: extra massa leggen, zal een paar euro kosten.
7+8: dit had je bij aankoop al kunnen zien natuurlijk, maar goed beide kosten je zeker niet de hoofdprijs en vallen onder normaal onderhoud (schijven en blokken heb je online voor ongeveer 50€, moet je ze er zelf ff onder frotten, uurtje werk)
9:ook deze delen zijn relatief voordelig via internet te krijgen, maar ik heb het idee dat je monteur geen officiele Renaultdealer is, als ik gelijk heb laat hem dan daar eens uitlezen die kunnen waarschijnlijk je wel precies zeggen wat er stuk is.
10: lekker belangrijk imho, als het enkel met starten is en daarna niet meer, en verder goed rijd lekker zo laten.

Maar goed sommigge punten zijn normaal onderhoud, sommigge zijn wat lastiger, andere misschien wat irritant maar niet perse meteen noodzakelijk.
Foutcode en motorlampje, rot dat het brand want hoort niet, maar rijd ie er ook minder door? Bij de Clio van mijn dochter brand het lampje wel, bij de Clio van mijn zoon brand ie niet, Clio van dochter loopt loepzuiver, die van zoon niet.....

Mijn zoon zijn Clio gaf ook problemen, cc, mapsensor, pechlichtschakelaar, en voor de APK ashoezen lek, motorsteun bak kant motorsteun speling, en aantekening voor bandenprofiel, dus die zag het net als jou niet meer zitten. Cc voor 0,50€ opgelost, pechtschakelaar en mapsensor via Alie express besteld (10€ inclusief verzenden) ashoezen zijn gelijmd, motorsteun was gewoon niet goed vastgezet bij de vorige eigenaar...... wielen van zuslief ff geleend ( hij was toch al bezig met andere wielen) kosten apk inclusief het lijmen en vastzetten motorsteun 58€ jongen blij Clio blij, ik blij

Van een Clio naar een Cuore???? Ik niet in ieder geval, ga eerst eens op zoek naar een goede gemotiveerde monteur/ garage met echt verstand van Renault, het zijn bij ons in het gezin iig probleemloze auto's ( bij mijn schoonzus en zwager niet, maar die doen niet aan onderhoud, en als ie al onderhoud krijgt niet bij een bekwame garage)
NicoK
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door NicoK »

Niet helemaal eens met een paar punten van Roadkill. Maar met elke tweedehands auto heb je problemen. Of je moet mijn auto kopen....maar die is relatief ook ietsje duurder natuurlijk....

1. Idd, geen reden, kan elke auto overkomen.
2. Slijtagedeel, nu doen of met rust laten. Aan jouw de keuze. Kun je zelf doen.
3. Sleepring kan idd.
4. Kijk eens bij het rubber van de stuurstang, daar ff wat WD40 tussen
5. Airbag uitschakelen.....tuurlijk niet! Kijk eens in het airbagslot van de deur. Kan ook stuk zijn of is nat geworden.
6. Massa bij de achterlichten is al schoon dus?
7. Onderhoud.....
8. Ook onderhoud, kost je zoals gezegd de kop niet, zelf doen 50 tot 75 euro aan materiaal.
9. Jep, begin eens met het strakker zetten van de stekker van de gasklep en het gaspedaal en controleer of je de modificatie hebt. Kun je zo zien als je er ff onder duikt.
10. Waarschijnlijk als gevolg van het vervangen van de dynamo, die is ook tegelijkertijd de spanner namelijk, iets strakker zetten en klaar!
Halminator
beginner
Contacteer:

Bericht door Halminator »

Bedankt voor jullie antwoord. Ik heb besloten om mijn Clio (Rolf) toch maar te houden en dan zo nu en dan eens een reparatie uit te laten voeren. Het massaprobleem heb ik kunnen oplossen door de zwarte draad van de accu te volgen en wat te prutsen met de schroef in de carrosserie. Het krakende stuur zouden de veerpootlagers kunnen zijn. Die ring bij de pedalen en het blokje direct in de motorruimte heb ik verdronken in de WD40 en dat maakte geen verschil. Airbag+servicelampje is een bekend probleem onder de passagiersstoel en daar moet simpelweg een draadje opnieuw voor gesoldeerd worden. Dat valt dus mee.

Al met al rijdt hij lekker en ik heb flink wat geleerd als het gaat om auto's kopen :laugh:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Algemeen (vraag & antwoord)”