interieurventilator doet het soms niet

Voor algemene Clio III vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
necessaryevil
forum starter
Contacteer:

interieurventilator doet het soms niet

Bericht door necessaryevil »

Hallo,

M'n interierventilator doet het soms niet. De eerste verdachte was het stekkertje, deze is in de garage een paar keer schoongemaakt en aangeduwd, dat hielp dan tijdelijk. Uiteraard ben ik dat beu geraakt; ik heb uiteindelijk de stekker erafgeknipt en de kabels vastgesoldeerd. Dat leek iets langer goed te gaan, maar na een paar maanden is de fan er ook mee gestopt.

Ik heb inmiddels de kachelweerstand opgegraven, niet veel bijzonders aan te zien. Er zit wat roest op het ding, maar dat is het dan. De ventilator doet het als ik hem test op een externe voeding (9-15v, max 40A), maarja dat zegt ook niet alles omdat het probleem zich af en toe voor doet.

Wat kan ik nog uitproberen? Kan ik nog iets nameten aan de kachelweerstand? Is een kapotte kachelweerstand niet altijd te zien??

p.s.
Ik meet overigens ook gewoon 14v op de kabeltjes na de fan toe (dat is dan wel onbelast).

m.v.g.
Stefan
necessaryevil
forum starter
Contacteer:

Re: interieurventilator doet het soms niet

Ik heb het probleem gevonden. Ik denk dat het in de kabels/stekkers op de kachelweerstand zit.

Nu moet ik nog uitvinden hoe het zit met de bekabeling van de fan naar de kachelweerstand, ze verkopen de kachelweerstand compleet met stekker eraan, de kabel moet door het dashboard. Ik moet nog even kijken of dat te doen is... even opzoeken in de manual.
necessaryevil
forum starter
Contacteer:

Heeft iemand hier welleens de kachelweerstand vervangen? In de handleiding staat niet uitgelegd hoe je de (vaste) draden naar de fan moet trekken...
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Als ik dit filmpje bekijk, dan moet je aardig wat slopen om bij de connector van de blowermotor te komen. Misschien valt het bij jou mee, want de stuurkolom zit tenminste niet in de weg.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
necessaryevil
forum starter
Contacteer:

Danku voor het filmpje. Ik heb de connectoren van de fan en van de weerstand gevonden, het probleem is de bekabeling trekken.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik zou het raar vinden als je het dashboard daar nog verder voor zou moeten slopen. Kan je de bestaande bekabeling misschien gebruiken om er de nieuwe mee door het dashboard te trekken?
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
necessaryevil
forum starter
Contacteer:

Voor de kabel die van de kachelweerstand naar de fan loopt lijkt het trekken van een kabel me geen optie, want ze verkopen dus de kachelweerstand met kabel en stekker er aanvast. Dan zou je dus die stekker mee moeten trekken. (dit geldt niet als je automatische airco hebt).

De kabel die vanaf de relais en/of de schakelaar naar de kachelweerstand loopt zal ik nog eens even kijken of ik er via het bedieningspaneel bijkan. Dat is dan wel weer de kabel die ik het sterkst verdenk, maar ik zou gelijk het liefst ook gelijk de rest vervangen.
necessaryevil
forum starter
Contacteer:

Ik ben bij de Renault dealer geweest om een stekkertje te kopen voor op de kachelweerstand. Kost wel ca .15 euro maar internet was duurder en ik kreeg er hele goeie uitleg bij, ook voor het vervangen van de kachelweerstand zelf (die ik elders heb gekocht). OP de kachelweerstand zit dus een aansluiting voor de stekker, maar er zitten ook nog twee kabels aan met de stekker voor de ventilator (vast). De stekker voor de ventilator knippen ze er af en dan trekken ze de draden door het dashboard. De oude kabels laten ze zitten en na het trekken wordt de stekker er weer terug opgezet.

plaatje, hier zie je de stekker nummer 1 met bedrading, die gaat dus naar de fan en moet er afgenipt worden.
https://photos.app.goo.gl/EydK72zD5NIcBOZm2

ander aanzicht. (Hier zie je opeens nog een ander stekkertje, laten we die stekker nummer 2 noemen, los er naast liggen, ik denk dat ik die niet nodig heb)
https://photos.app.goo.gl/UOvUqI7Z2jIwcv0v2

Dit is stekker nummer 3, die heb ik dus gekocht bij de Renault dealer. Stekker 3 wordt in de kachelweerstand gestopt aan de ene kant, en aan de andere kant komt 'ie op de kabelboom.
https://photos.app.goo.gl/bl9bqAnCHqG4S95g1
necessaryevil
forum starter
Contacteer:

Even een terugmelding: hij doet het nu al weer een tijdje. Ik heb de kachelweerstand vervangen, er zat roest op de contacten.

Ik had eerst de kachelweerstand gekocht op ebay, maar dat duurde te lang. Er zit nu een kachelweerstand van auto-onderdelen24 in, kost iets van 40 piek ofzo. Op ebay kost dat ding 10 euro, ik heb hem inmiddels binnen en het lijkt echt dezelfde te zijn. Opvallend is dat beide kachelweerstanden (die van ao24 en van ebay) een pinnetje extra hebben t.o.v. de originele. Extra minpool lijkt het.
necessaryevil
forum starter
Contacteer:

En nee... het probleem is weer teruggekomen, interieurfan draait weer niet. Ik heb 'm nu naar de garage gebracht. De monteur heeft voorgesteld om de kabelboom te vervangen. Dat is kostbaar, maar als het probleem compleet weg is dan heb ik die 150 piek er wel voor over.

Maarja, ik weet dus niet zeker of die 150 piek het verschil gaat maken. Straks verrot het gewoon weer... Heeft iemand wel eens eerder een terugkomend probleem gezien (en opgelost)?

dit is al gedaan:
[*]fan getest, is goed, geen absurd hoge stroom
[*]stekker op de ventilator verwijderd en de draden vastgesoldeerd; de stekker was namelijk geoxideerd en dit bleef terugkomen
[*]kachelweerstand vervangen. Er zat roest op de contacten.

Opvallend: de uitval was telkens wel bij koud/nat weer. Ik ontstop de paravaanbak af en toe (1-2x jaar is de doelstelling; ik heb 'm nu ongeveer een jaar).

:-s
michael360
beginner
Contacteer:

Bericht door michael360 »

als je tegen de zijkant van ke dashboard slaat en hij doet het dan weer.zet er maar een nieuwe kachelmotor in gaan vaker stuk
necessaryevil
forum starter
Contacteer:

Ik heb ' m dit keer in de garage laten maken. Het was dit keer het stekkertje dat op de kachelweestand en de contacten op de kachelweerstand zelf. De monteur heeft de ventilator in originele staat gebracht, dus mijn solderingen eraf en weer een stekker erop.

De fan draait goed volgens de monteur. En volgensmij ook want ik heb ' m zelf op de testbank gehad, hieruit bleek dat het stroomverbruik laag was. De monteur heeft naar Renault gebeld, die hebben min of meer aangegeven dat het een zwak design is.

Ik zat zelf nog aan een ding te denken: kan het interieurfilter er niet uit zodat de fan wat lichter draait?
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Algemeen (vraag & antwoord)”