dichting tussen inlaatcollector en carburator

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
handyman
beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jun 2017 18:33
Contacteer:

dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door handyman »

Beste leden, volgens mij is de dichting tussen de carburator en de inlaatcollector zo goed als stuk.
Wanneer ik de luchtfilter iets ophef, gaat ie valse lucht aanzuigen en valt ie stil.
Ik ben vrij handig met sleutelen maar vroeg me af hoe die dichting eruit ziet en/of het een immens groot werk is om die te vervangen.
Zitten de bouten/moeren langs boven of langs de onderzijde van de inlaatcollector ?
Is die dichting uit metaal, papier, ander materiaal ?

Hopelijk kan er mij iemand wat uitleg verschaffen, het betreft een 1400 cc Clio 1 , hoewel er ook stukken oppassen van de clio2( de beginjaren dan).

Alvast bedankt voor alles wat me in de goede richting kan wijzen,helpen.

mvg
Gebruikersavatar
AS1
forum starter
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 jan 2017 12:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door AS1 »

In Belgie is er een 1.1 met carburateur geweest maar verder hebben ze allemaal injectie.
Controleer eens of alle slangetjes wel vastzitten en niet gescheurd zijn.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. 2006
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. 2002
ex. Clio 1 - 1.4 RN 1993 (oorspronkelijk FX-TH-63)
handyman
beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jun 2017 18:33
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door handyman »

Beste, het is een clio1 bouwjaar 91 met carburator , zoveel ben ik wel zeker, 1400 cc

mvg
Gebruikersavatar
AS1
forum starter
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 jan 2017 12:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door AS1 »

Plaats eens een foto van het luchtfilterhuis zonder deksel.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. 2006
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. 2002
ex. Clio 1 - 1.4 RN 1993 (oorspronkelijk FX-TH-63)
handyman
beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jun 2017 18:33
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door handyman »

Het is dezelfde motor als in dit topic


https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... =75&t=8980

mvg
Gebruikersavatar
AS1
forum starter
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 jan 2017 12:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door AS1 »

handyman schreef:Het is dezelfde motor als in dit topic


https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... =75&t=8980

mvg
Daar hebben we niks aan.
Heb je een MAP-sensor? Die zit aan de passagierskant onder de motorkap naast de veerpoot.
Afbeelding
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. 2006
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. 2002
ex. Clio 1 - 1.4 RN 1993 (oorspronkelijk FX-TH-63)
handyman
beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jun 2017 18:33
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door handyman »

nee dus, heb ik niet.
Wat ik dus wel heb is als ik de luchtfilter iets omhoog licht dat ie stilvalt !!!
Gebruikersavatar
AS1
forum starter
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 jan 2017 12:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door AS1 »

Je moet even goed kijken wat er dan allemaal meebeweegt.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. 2006
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. 2002
ex. Clio 1 - 1.4 RN 1993 (oorspronkelijk FX-TH-63)
handyman
beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jun 2017 18:33
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door handyman »

de volledige carburator dus !
Nog iemand ervaring hiermee ?
Gebruikersavatar
AS1
forum starter
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 jan 2017 12:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door AS1 »

Bij een 30 jaar oude Toyota heb ik zo'n carburateurvoetpaakking vervangen. Daar zaten vier moeren aan de bovenkant.
Wat is je voertuigcode? 4 tekens, in het midden 57.

Zie hier: https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... ?c=Renault
Daar kun je het origineel Renault nummer terugvinden.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. 2006
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. 2002
ex. Clio 1 - 1.4 RN 1993 (oorspronkelijk FX-TH-63)
Gebruikersavatar
NicoK
Oud-beheerder
Berichten: 803
Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door NicoK »

AS1 schreef: Daar hebben we niks aan.
Heb je een MAP-sensor? Die zit aan de passagierskant onder de motorkap naast de veerpoot.
Afbeelding
Carburateur met MAP sensor? :huh: dan kan het geen carb meer zijn maar is het een singlepoint injectie systeem.

Volgens de engineering flowchart moet je ducttape gebruiken. Ik zou eerst beginnen met het ontmantelen van het spul, als je t luchtfilter kunt optillen zit er iets niet goed.
Wat AS1 zegt, controleer t originele onderdeelnummer van Renault en ga op zoek naar een revisiekit, daar zit alles in qua pakkingen dat je evt. nodig zou hebben vanaf de flens op t spruitstuk gerekend.
Gebruikersavatar
AS1
forum starter
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 jan 2017 12:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door AS1 »

NicoK schreef:
AS1 schreef: Carburateur met MAP sensor? :huh: dan kan het geen carb meer zijn maar is het een singlepoint injectie systeem.
Ik was niet overtuigd dat hij een carburateur heeft dus vandaar mijn vraag of hij een MAP-sensor heeft.
Nu hij deze niet blijkt te hebben, heeft hij kennelijk echt een carburateur.
De informatie op autoweek.nl is dan niet compleet.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. 2006
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. 2002
ex. Clio 1 - 1.4 RN 1993 (oorspronkelijk FX-TH-63)
Gebruikersavatar
NicoK
Oud-beheerder
Berichten: 803
Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door NicoK »

Ah juist AS1, dan kan ik hem plaatsen.

Nee autoweek is rommel, wellicht wel een plan om hier op CCNL eens een dergelijke sectie op de site te bouwen. ;)
Ben overigens ook wel iets dieper kijkend heel benieuwd welke motor dat dan is, de E5J was de 1.2 8V met carburateur, die werd doorontwikkeld tot E7J met singlepoint, tevens kon je de oude singlepoint Cleon nog krijgen en werd even later enkel de D7F geleverd met multipoint.
1.4 staat enkel te boek als E7J 1390 CC OHC 8V motor met singlepoint in verschillende vermogensvarianten. Dus ja....... :p

Let wel Handyman, een singlepoint systeem lijkt ontzettend veel op een Carburateur.

Afbeelding
Gebruikersavatar
AS1
forum starter
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 jan 2017 12:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door AS1 »

Hier een Clio carburateur gevonden: https://www.megaparts.eu/en/product/1707105370
Zie de smooklep in het midden. Die heeft een injector niet.

Afbeelding
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. 2006
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. 2002
ex. Clio 1 - 1.4 RN 1993 (oorspronkelijk FX-TH-63)
Gebruikersavatar
NicoK
Oud-beheerder
Berichten: 803
Lid geworden op: 17 mar 2016 00:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door NicoK »

Nope, die zit dan ergens anders. ;)
handyman
beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jun 2017 18:33
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door handyman »

AS1 schreef:
Afbeelding
Jeppie dat is hem, nu nog weten of het een immens werk is en hoe of waar de bouten/moeren zitten ?
Niemand een idee, nog nooit iemand gedemonteerd ?

Volgens "een renault deler hier in de buurt" , is er niks meer van te krijgen.
Dat lijkt me niet mogelijk, volgens mij deed ie gewoon geen moeite, het model is niet 1- 2 - 3 bij hem te vinden op het internet , en daarom haken de meeste af.
Te zot voor woorden, de magazijniers van heden zijn nogal snotneuzen op dat vlak.
Ik zit 35 jaar in de branche en toen was er ook geen internet maar alle stukken waren te vinden op fiches op de viewer.

Wat schreef je over ducktape ? wat intapen en klaar ?
Er moet hier toch ooit al iemand een dergelijke motor uitgehaald hebben ? Het loopt er vol van in die 90 tigers.
handyman
beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jun 2017 18:33
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door handyman »

Let wel Handyman, een singlepoint systeem lijkt ontzettend veel op een Carburateur.
Evenveel als een paard op een koe ;)
Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn, ik ken wel wat van mechaniek, koetswerk en pistoolspuiten af.
Ik zit al meer dan 35 jaar in de branche, ik weet dat die dichtingen enkel bij renault vroeger te verkrijgen waren en niet in de nevenhandel.
Het is me gewoon erom te doen dat ik het wil klaren in een uurtje ofzo.
Met het chassisnummer erbij, ging ik al naar twee renault verdelers, geen enkele vond het...
Ik heb hier een pm gestuurd naar woempie, maar of die nog online komt, hij kan misschien wat duidelijkheid geven ?
Ik heb het forum goed doorlezen, vele vragen had ik wel kunnen beantwoorden uit oudere topics, ik ben dan ook wat ouder lol.
Toch bedankt voor de reacties tot hier toe, misschien dat iemand het weet ?
mvg

ps wat die chokeklep betreft, het is een manuele choke nog, en daarmee kan ik de aanzuig van valse lucht in de dichting , deels opvangen ;)
Anderzijds lukt het ook om onder de motorkap bovenop de luchtfilter een spons in een vod te draaien en dan de motorkap te sluiten.
Maar ik hou het liever origineel dus .
Ik heb onlangs nieuwe lagers gestoken vooraan en achteraan, nieuw distributieriem erop, etc etc . Fluitje van een cent.
handyman
beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jun 2017 18:33
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door handyman »

Ik heb "woemie" (lid hier op het forum) gecontacteerd, en hij kijkt even of hij mij kan helpen aan de hand van de nodige gegevens.
Geweldig vind ik het :)
Nu ik zal dan ook met plezier het verloop hier schrijven en hoeveel tijd erin kroop.
Het kan altijd iemand interesseren of informeren.
Het lijkt me geen groot werk.
Verder heb ik nog een paar wagens lopen die ik vanaf dag 1 zelf in onderhoud had en nog steeds.
Paar fords uit 80 lopen nog steeds , nooit in de garage geweest, met al wat km's op de teller maar in perfekte staat, als nieuw , maar het model verraadt hen steeds :)
mvg
Gebruikersavatar
AS1
forum starter
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 jan 2017 12:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door AS1 »

Je kunt altijd nog hittebestendige kit gebruiken. Dit is gebruikelijk als er geen pakking (meer) is.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. 2006
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. 2002
ex. Clio 1 - 1.4 RN 1993 (oorspronkelijk FX-TH-63)
handyman
beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jun 2017 18:33
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door handyman »

AS1 schreef:Je kunt altijd nog hittebestendige kit gebruiken. Dit is gebruikelijk als er geen pakking (meer) is.
Beste, ik ben bekend met producten en kits zoals die er zijn van loctite, hermetite en zo ken ik er nog wel wat ;)
Het is vriendelijk dat je me erop wijst, maar ik ga toch voor die originele dichting.
Woemie hier op het forum en ook al tal van renault-garages, vinden dat nummer niet terug van het stuk, en die zit ook niet in een hele dichtingsset van renault zelf trouwens.
Ik kreeg van Woemie al een iink speciaal voor dichtingen van allerhande carburators, alle merken, ook zij vinden niks terug.
Op het autokerkhof vraagt men 75 euro voor een carburator plus inlaatcollector maar mijn model is niet direct te vinden, ik mag wel eens met mijne gaan zoeken tussen de rekken... Dan moet ik wel inlaatcollector plus carburator kopen, het geheel !

Ik snap wel waar je heen wilt maar als ik een motorkap open en ik zie tal van spanbandjes en tussenstukjes, blauwe dichtingen , tieraps etc, dan kom ik ziek.
Het is persoonlijk, maar ik hou van origineel , netjes , etc etc.
Ik heb een achttal maanden in een bedrijf gewerkt waar men motors van allerlei merken reviseert, opnieuw boren, goonen, nieuwe kleppen, versnellingsbakken openen en zaken vervangen, ik amuseerde me daar.
Werken met lapmiddeltjes is oké als je in nood ergens langs de autoweg staat in het buitenland , verder kan ik het niet aanzien.
Het is alsof ik je een tuinslang geef die overal met ducktape , spanringen en buisjes erin, gelapt en getapt is, en dan zeg vertrouw me maar dit zit goed 8-)

Afin, ik zal me eerstdaags wel eens voorstellen in "wie is wie", zal je een beter beeld geven waarom ik niet graag werk met halve middelen.
Ik zit intussen al 30 jaar in de garagewereld. Het is nu niet dat ik gisteren een bosje sleutels kocht in één of andere doe-het-zelf zaak en nu ga alles losvijzen wat nog vast zit :lol:

mvg
handyman
beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jun 2017 18:33
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door handyman »

Opgelost via 'miste'r auto"
Ik heb intussen zowat tien officiële dealers van renault aangesproken, geen mens die er ook maar iets van weet, zielig !
Elke dealer wil wel het inschrijvingsbewijs en motornummer en zoveel zaken meer maar kan uiteindelijk niets ermee...
Bij de autoafbraak kenden ze het uiteraard wel maar bij zowat elke motor was net dat stuk reeds verdwenen.
De pakking heb ik daarentegen na lang zoeken gevonden bij mister auto.
Besteld en de dag erop had ik hem, wat een service en wat een flop bij dealers
mvg
Gebruikersavatar
AS1
forum starter
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 jan 2017 12:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: dichting tussen inlaatcollector en carburator

Bericht door AS1 »

Mooi dat het toch nog gelukt is. Draait de motor nu weer goed?
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. 2006
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. 2002
ex. Clio 1 - 1.4 RN 1993 (oorspronkelijk FX-TH-63)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Motorisch (vraag & antwoord)”