Distributieriem probleem.
Distributieriem probleem.
Hallo allemaal.
Sinds 6 weken ben ik in het bezit van een Clio 1.4 8V uit 2001.
Was erg blij met de nieuwe aanwinst tot een week geleden.
Ik rijd van huis weg en ben nog geen 300 meter weg of de auto valt uit en
alle lampjes beginnen te branden.
Heb de auto direct aan de kant gezet en heb nog een keer geprobeerd om hem te starten
maar had al snel door dat het niet goed zat.
Heb de auto naar huis gesleept en ben de volgende dag eens gaan kijken of mijn eerste gedachte
de goede was.
Heb de kap die de distributieriem bedekt eraf gehaald en mijn vermoeden werd dus bevestigd, de
distributieriem was niet meer zoals die hoort te wezen.
Er waren enkele tanden van de riem en er stond geen spanning meer op.
Hij is dus niet gebroken zoals ik eerst dacht.
De vraag die ik nu heb is, wat is volgens de techneuten op het forum de juiste gang van zaken
om dit probleem aan te pakken?
Wil kijken wat ik zelf kan doen want heb wel gelezen dat als ik hem naar de garage breng dit nogal
in de munten kan lopen.
Sinds 6 weken ben ik in het bezit van een Clio 1.4 8V uit 2001.
Was erg blij met de nieuwe aanwinst tot een week geleden.
Ik rijd van huis weg en ben nog geen 300 meter weg of de auto valt uit en
alle lampjes beginnen te branden.
Heb de auto direct aan de kant gezet en heb nog een keer geprobeerd om hem te starten
maar had al snel door dat het niet goed zat.
Heb de auto naar huis gesleept en ben de volgende dag eens gaan kijken of mijn eerste gedachte
de goede was.
Heb de kap die de distributieriem bedekt eraf gehaald en mijn vermoeden werd dus bevestigd, de
distributieriem was niet meer zoals die hoort te wezen.
Er waren enkele tanden van de riem en er stond geen spanning meer op.
Hij is dus niet gebroken zoals ik eerst dacht.
De vraag die ik nu heb is, wat is volgens de techneuten op het forum de juiste gang van zaken
om dit probleem aan te pakken?
Wil kijken wat ik zelf kan doen want heb wel gelezen dat als ik hem naar de garage breng dit nogal
in de munten kan lopen.
Re: Distributieriem probleem.
Distributie vervangen is een duur geintje inderdaad, je zit zo op de 600 tot 800 euro.
Maar in jouw geval is er meer loos. De tanden zijn van de riem weg dus is de krukas door gaan draaien maar de nokkenas(sen) niet, of in ieder geval minder snel dan zou moeten.
Het slechte nieuws is dan, dat ook nu vrijwel zeker je kleppen krom zijn en mogelijk de cilinders schade hebben.
Maar in jouw geval is er meer loos. De tanden zijn van de riem weg dus is de krukas door gaan draaien maar de nokkenas(sen) niet, of in ieder geval minder snel dan zou moeten.
Het slechte nieuws is dan, dat ook nu vrijwel zeker je kleppen krom zijn en mogelijk de cilinders schade hebben.
- NicoK
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Ruilmotor pakken lijkt mij het slimste in dit stadium.
Ga volgende week kijken wat er nog te redden is.
Hou jullie op de hoogte.
Hou jullie op de hoogte.
Hallo mensen.
Nou van de week even aan het sleutelen geweest en wat al gevreesd werd, kleppen krom.
Nu ben ik aan het kijken voor een ander motortje en heb de volgende vraag.
Volgens mij zit er in mijn Clio een K7J blokje, maar zou ik die zonder al te veel problemen
kunnen wisselen met een E7J blok of zit daar veel verschil tussen?
Nou van de week even aan het sleutelen geweest en wat al gevreesd werd, kleppen krom.
Nu ben ik aan het kijken voor een ander motortje en heb de volgende vraag.
Volgens mij zit er in mijn Clio een K7J blokje, maar zou ik die zonder al te veel problemen
kunnen wisselen met een E7J blok of zit daar veel verschil tussen?
- NicoK
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Denk dat je met veel dingen wel goed uit kunt komen, assen en motorophanging uiteraard opletten, maar dan is de elektra het struikelblok. Ik weet nooit zo goed hoe dat nu werkt met de ECU en de startonderbreker. Want daar zit hem de kneep volgens mij.
K7J is een 1.6 en E7J een 1.4...
Oke dan.
Hier kan ik wat mee.
Ik heb dus een E7J blok.
Ga is kijken of ik een ander blok kan vinden.
Alvast bedank voor de informatie.
Hier kan ik wat mee.
Ik heb dus een E7J blok.
Ga is kijken of ik een ander blok kan vinden.
Alvast bedank voor de informatie.
Hallo Arjan.
Ik heb nog even verder gekeken, maar is het mogelijk dat het K7J blok er ook in de 1.4 uitvoering is?
Als ik google gebruik kom ik toch een aantal 1.4 motors tegen met de K7J code.
Ik heb nog even verder gekeken, maar is het mogelijk dat het K7J blok er ook in de 1.4 uitvoering is?
Als ik google gebruik kom ik toch een aantal 1.4 motors tegen met de K7J code.
Sorry, je hebt gelijk. K7M is de 1.6 8-klepper.
Kan je niet proberen om de cilinderkop te (laten) reviseren? Dit lijkt me minder werk dan een compleet ander blok. Tenzij de rest van het blok ook aan gort is, natuurlijk.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
is het niet economisch gezien verstandiger om een ander clio-tje te kopen ipv een blok vervanging?
Ik ben nog aan het kijken wat verstandig is.
Nieuwe klepjes erin loopt ook aardig in de munten en een nog nette kop ben je ook ongeveer
250 euro kwijt.
Ben nu bezig met compleet blokje wat nog netjes loopt van een sloper.(achterkant in elkaar.)
Hoeven ze niet de hoofdprijs voor te hebben.
En je moet maar zo zien, we zijn weer lekker aan het knutselen.
Nieuwe klepjes erin loopt ook aardig in de munten en een nog nette kop ben je ook ongeveer
250 euro kwijt.
Ben nu bezig met compleet blokje wat nog netjes loopt van een sloper.(achterkant in elkaar.)
Hoeven ze niet de hoofdprijs voor te hebben.
En je moet maar zo zien, we zijn weer lekker aan het knutselen.
- NicoK
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Zolang je dit soort dingen zelf kan is het altijd het meest economische om te gaan voor de lange sleuteltijd. Je weet immers niet wat je qua remmen, onderstel, plaatwerk, elektra en de motor terugkoopt. Staat van de motor is nu ook een vraagteken, maar je hebt garantie (niet op je tijd) vervang gelijk de makkelijke dingen nu je toch bezig bent, neem de koppeling mee en er staat een auto die weer 5 jaar meekan zonder groot onderhoud voor een euro of 750. Daar heb je geen andere auto voor.
En wat daar natuurlijk nog bij komt is dat een kop nog redelijk courante handel is maar wel lastig, en een motor is eigenlijk een groot vraagteken of je die kwijtraakt. Die kans zal de sloper niet snel laten liggen dus qua onderdelen lach je je stuk. Zelfs al moet je de accessoires overzetten.
En wat daar natuurlijk nog bij komt is dat een kop nog redelijk courante handel is maar wel lastig, en een motor is eigenlijk een groot vraagteken of je die kwijtraakt. Die kans zal de sloper niet snel laten liggen dus qua onderdelen lach je je stuk. Zelfs al moet je de accessoires overzetten.
Andere motor ging niet door, andere motorcode en dat gaat dus niet.
Nu gaat eerst de kop eraf om te kijken wat de schade is en dan eventueel andere kleppen erin.
Nu gaat eerst de kop eraf om te kijken wat de schade is en dan eventueel andere kleppen erin.
De Kop is er inmiddels afgehaald en er bleken vier kleppen krom te zijn.
In de kop worden nieuwe kleppen geplaatst en dan kan de boel weer in elkaar worden gezet.
Dus als het goed is rijd de Clio volgende week weer.
In de kop worden nieuwe kleppen geplaatst en dan kan de boel weer in elkaar worden gezet.
Dus als het goed is rijd de Clio volgende week weer.
Nieuwe kleppen in de kop, nieuwe distributie set, nieuwe waterpomp en de Clio
rijd weer als een zonnetje.
Het heeft even geduurd, maar dan hebben we ook weer wat.
rijd weer als een zonnetje.
Het heeft even geduurd, maar dan hebben we ook weer wat.
Kijk zo zien we het graag: niet zomaar wegdoen, maar repareren die bak!
Goed dat hij het weer doet!
Enig idee wat de oorzaak was?
Waarschijnlijk vèr over tijd met vervangen van de distibutie?
Of kun je dat niet achterhalen?

Goed dat hij het weer doet!
Enig idee wat de oorzaak was?
Waarschijnlijk vèr over tijd met vervangen van de distibutie?
Of kun je dat niet achterhalen?
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Oorzaak was dat de distributieriem een aantal tanden versprongen was.
Drie tanden waren van de riem af en er stond geen spanning meer op de riem.
Toen ik hem kocht kon ik niet terug vinden wanneer de distributieriem was vervangen en heb
ik gevraagd aan degene die hem verkocht wanneer de distributieriem was vervangen.
Volgens hem was dat nog geen 40.000 km geleden.
Bleek aan de riem te zien dat het waarschijnlijk toch wat langer terug is geweest.
Voorlopig rijd de Clio weer en ben ik de eerste paar jaar hoop ik van de distributie problemen af.
Drie tanden waren van de riem af en er stond geen spanning meer op de riem.
Toen ik hem kocht kon ik niet terug vinden wanneer de distributieriem was vervangen en heb
ik gevraagd aan degene die hem verkocht wanneer de distributieriem was vervangen.
Volgens hem was dat nog geen 40.000 km geleden.
Bleek aan de riem te zien dat het waarschijnlijk toch wat langer terug is geweest.
Voorlopig rijd de Clio weer en ben ik de eerste paar jaar hoop ik van de distributie problemen af.