distributieriem, waterpomp niet vervangen Renault Dealer
distributieriem, waterpomp niet vervangen Renault Dealer
Toen ik vanochtend met de auto (Clio 2 phase 2 1.4 16v 2002) door de stad reed, hoorde ik een soort van zoemend/slepend bijgeluid rechtsvoor in de motor alsof er een lager oid versleten was. Bij stationair draaien was het geluid goed te horen en deze kwam bij de multiriem / distributieriem vandaan.
Het zekere voor het onzekere genomen en langs de Renault dealer gegaan om een monteur er naar te laten luisteren. Conclusie was dat het geluid hoogstwaarschijnlijk bij de distributieriem vandaan kwam. De distributieriem stond bij mij op de planning om volgend jaar juni te laten vervangen (5 jaar / 25.000km) maar vanwege de bijgeluiden nu dus wat eerder en heb de auto daar dan ook laten staan.
Ik heb me in het verleden al eens verdiept in de kosten en werkzaamheden bij het vervangen van de distributieriem. Eigenlijk lees ik overal op dit en andere fora dat het beter is dat de waterpomp hierbij standaard ook vervangen wordt (ivm met evt lekkage achteraf etc). De vorige keer in 2011 (25000 km geleden) is dit ook inderdaad gebeurd (was bij een mazda dealer).
Ik ben langs de Renault dealer gegaan omdat ik, er bij het eventueel vervangen van de riem, zeker van wilde zijn dat alles 'goed' zou gebeuren. Ze geven, na navraag, echter aan dat de waterpomp wel gecontroleerd, maar standaard niet vervangen wordt als er geen aanleiding toe is, behalve als de klant dit nadrukkelijk aangeeft.
De extra kosten van het vervangen van de pomp komen op 175 EUR boven op de 560 EUR voor de distributieriem, een behoorlijk bedrag dus. Had ik nu moeten zeggen, vervang aub de waterpomp ook of moet ik ervanuit kunnen gaan dat ze zelf expertise genoeg hebben om dit te beoordelen?
Het zit me iig een beetje dwars
Het zekere voor het onzekere genomen en langs de Renault dealer gegaan om een monteur er naar te laten luisteren. Conclusie was dat het geluid hoogstwaarschijnlijk bij de distributieriem vandaan kwam. De distributieriem stond bij mij op de planning om volgend jaar juni te laten vervangen (5 jaar / 25.000km) maar vanwege de bijgeluiden nu dus wat eerder en heb de auto daar dan ook laten staan.
Ik heb me in het verleden al eens verdiept in de kosten en werkzaamheden bij het vervangen van de distributieriem. Eigenlijk lees ik overal op dit en andere fora dat het beter is dat de waterpomp hierbij standaard ook vervangen wordt (ivm met evt lekkage achteraf etc). De vorige keer in 2011 (25000 km geleden) is dit ook inderdaad gebeurd (was bij een mazda dealer).
Ik ben langs de Renault dealer gegaan omdat ik, er bij het eventueel vervangen van de riem, zeker van wilde zijn dat alles 'goed' zou gebeuren. Ze geven, na navraag, echter aan dat de waterpomp wel gecontroleerd, maar standaard niet vervangen wordt als er geen aanleiding toe is, behalve als de klant dit nadrukkelijk aangeeft.
De extra kosten van het vervangen van de pomp komen op 175 EUR boven op de 560 EUR voor de distributieriem, een behoorlijk bedrag dus. Had ik nu moeten zeggen, vervang aub de waterpomp ook of moet ik ervanuit kunnen gaan dat ze zelf expertise genoeg hebben om dit te beoordelen?
Het zit me iig een beetje dwars
Re: distributieriem, waterpomp niet vervangen Renault Dealer
€ 735 voor riem en waterpomp???
2 maanden exact hetzelfde geleden laten doen in Bladel op advies van een collega die hier vandaan komt..
(autoservice Bladel)
Totaal prijs : € 415.
Er zijn genoeg, niet merk gebonden, garages die het voor dit geld doen onder dezelfde garantie als de dealers.
Alleen ziet hun werkplaats er minder trendy uit.
Dealers blijven er op hameren dat alleen hun briljante monteurs dit uiterst ingewikkelde karwei kunnen klaren.
Onzin: kon er bij blijven en was in dik 2 uur gepiept.
Als de zaak open ligt vervang je natuurlijk meteen de waterpomp bij een auto van 15 jaar oud.
Uiteraard hoopt deze dealer dat je volgend jaar met een lekke waterpomp bij hem komt.
Vangt ie nog eens ,pak weg, € 250.
Het lijkt VW wel...!
2 maanden exact hetzelfde geleden laten doen in Bladel op advies van een collega die hier vandaan komt..
(autoservice Bladel)
Totaal prijs : € 415.
Er zijn genoeg, niet merk gebonden, garages die het voor dit geld doen onder dezelfde garantie als de dealers.
Alleen ziet hun werkplaats er minder trendy uit.
Dealers blijven er op hameren dat alleen hun briljante monteurs dit uiterst ingewikkelde karwei kunnen klaren.
Onzin: kon er bij blijven en was in dik 2 uur gepiept.
Als de zaak open ligt vervang je natuurlijk meteen de waterpomp bij een auto van 15 jaar oud.
Uiteraard hoopt deze dealer dat je volgend jaar met een lekke waterpomp bij hem komt.
Vangt ie nog eens ,pak weg, € 250.
Het lijkt VW wel...!
Re: distributieriem, waterpomp niet vervangen Renault Dealer
De reden dat ik naar de Renault Dealer ging was vooral omdat ik het idee had dat zij snel het beste konden bepalen of het bijgeluid dat ik hoorde wel of niet zorgwekkend was. Zij adviseerden op basis van het geluid dan ook niet verder te rijden.
De hoge kosten (afgezien van het bovengenoemde Bladel) zullen zeker ook zijn omdat ze alleen originele renault onderdelen gebruiken, en het uurtarief hoger zal liggen.
Vanmiddag werd ik overigens opgebeld door Renault met de mededeling dat het bijgeluid niet meer aanwezig was toen ze met de auto bezig wilden gaan. Een van de monteurs zou de auto vanavond meenemen en tijdens een rit testen of het geluid weer zou optreden. Zo niet, dan kunnen ze moeilijk een diagnose doen.
Morgen wordt ik daarover teruggebeld. Mocht het zo zijn dat ze het geluid niet meer hebben weten te ontdekken, dan haal ik de auto op en ga ik op zoek naar een adres waar de distributieriem/waterpomp voordeliger kan worden vervangen.
Ik had al een offerte opgevraagd bij een andere garage, die gaven weer aan dat de multiriem dan ook het beste meevervangen kon worden, totaalprijs was dan 722EUR voor distributie/waterpomp/multiriem.
In de historie die ik van de auto heb, kan ik niet terugvinden dat de multiriem ooit is vervangen, dus afhankelijk van de staat, is het misschien niet eens zo'n slecht idee die ook mee te nemen. Ik heb echter nog geen idee hoeveel werk het zou kosten de multiriem evt later afzonderlijk te laten vervangen.
De auto heeft met zijn dertien jaar nu amper 87000 km gedraaid en is altijd goed onderhouden geweest (volledige historie bekend). Dit wil ik graag zo houden zodat ik er nog lang plezier van hoop te beleven. Over vijf jaar is ie echter alwel 18.
Dus morgen even afwachten en indien het bijgeluid niet meer teruggekomen is, probeer ik een andere adres te vinden voor de distributie, Bladel ligt hier niet echt in de buurt maar qua kosten zou het zeker uitkunnen.
De hoge kosten (afgezien van het bovengenoemde Bladel) zullen zeker ook zijn omdat ze alleen originele renault onderdelen gebruiken, en het uurtarief hoger zal liggen.
Vanmiddag werd ik overigens opgebeld door Renault met de mededeling dat het bijgeluid niet meer aanwezig was toen ze met de auto bezig wilden gaan. Een van de monteurs zou de auto vanavond meenemen en tijdens een rit testen of het geluid weer zou optreden. Zo niet, dan kunnen ze moeilijk een diagnose doen.
Morgen wordt ik daarover teruggebeld. Mocht het zo zijn dat ze het geluid niet meer hebben weten te ontdekken, dan haal ik de auto op en ga ik op zoek naar een adres waar de distributieriem/waterpomp voordeliger kan worden vervangen.
Ik had al een offerte opgevraagd bij een andere garage, die gaven weer aan dat de multiriem dan ook het beste meevervangen kon worden, totaalprijs was dan 722EUR voor distributie/waterpomp/multiriem.
In de historie die ik van de auto heb, kan ik niet terugvinden dat de multiriem ooit is vervangen, dus afhankelijk van de staat, is het misschien niet eens zo'n slecht idee die ook mee te nemen. Ik heb echter nog geen idee hoeveel werk het zou kosten de multiriem evt later afzonderlijk te laten vervangen.
De auto heeft met zijn dertien jaar nu amper 87000 km gedraaid en is altijd goed onderhouden geweest (volledige historie bekend). Dit wil ik graag zo houden zodat ik er nog lang plezier van hoop te beleven. Over vijf jaar is ie echter alwel 18.
Dus morgen even afwachten en indien het bijgeluid niet meer teruggekomen is, probeer ik een andere adres te vinden voor de distributie, Bladel ligt hier niet echt in de buurt maar qua kosten zou het zeker uitkunnen.
Re: distributieriem, waterpomp niet vervangen Renault Dealer
Dat geldt natuurlijk voor originele Renault onderdelen. Hoogstwaarschijnlijk is de pomp, die de vorige keer is geplaatst, niet origineel Renault. Aan de andere kant heeft de pomp nog maar 25.000 km gedraaid en hoeft ie in kwaliteit helemaal niet onder te doen voor origineel. Dus wat is wijsheid? Je wilt het goed (laten) doen zonder teveel kosten te maken voor dingen die helemaal niet nodig zijn. Maar ja, ik ben de leek, en iedereen lijkt wel wat anders te zeggen.Herman12 schreef:Wat betreft de waterpomp.. Renault geeft aan dat de pomp 2 distributieriemen aan moet kunnen.
Re: distributieriem, waterpomp niet vervangen Renault Dealer
Indien het bijgeluid morgen nog steeds afwezig is, dan zal ik dat zeker doen! Zo niet, dan lijkt het me onverstandig er nog veel km's mee te maken (je zult net zien) als het advies blijft er niet mee te gaan rijden. Dan zit ik dus een eigenlijk vast aan de dealer waar hij nu staat.
Iig bedankt voor je tip!
Iig bedankt voor je tip!
Re: distributieriem, waterpomp niet vervangen Renault Dealer
Even een update:
Vanochtend bleek het bijgeluid in de garage weer aanwezig, en na onderzoek werd geconstateerd dat het, het lager van de dynamo was (kan natuurlijk na 13 jaar). Balen dus. Helemaal toen ze aangaven dat alleen dynamo(revisie) + multiriem me 550 EUR zou gaan kosten, oa ook werkloon omdat bumper en koplamp e.d. eraf moesten om de dynamo te vervangen. En dan moest de distributie (evt later) alsnog.
Uiteindelijk maar aangegeven dat ze de multiriem e.d. terug mochten plaatsen en ik naar een ander adres op zoek zou gaan. Ik zou dan alleen onderzoekskosten betalen van 45 EUR. Op advies hierboven (bedankt) contact gehad met autoservice Bladel, aardig persoon overigens en distributie+waterpomp(valeo)+multiriem kost daar 495 EUR, voor de dynamo nog 275, dus totaal 770 EUR, stukken goekoper dus.
Toen ik vervolgens terug ging naar de Renault Dealer om de auto op te halen, zat ie nog niet inelkaar. Verhaal uitgelegd dat ik voor 770 EUR klaar was bij een ander bedrijf. Na veel gereken en even overleg met de directie hoever hij mocht gaan, kon de medewerker me uiteindelijk toch een prijs aanbieden van 850 EUR totaal waarbij alle onderdelen tegen inkoopprijs berekend werden. Dus distributie/(span)rollen/waterpomp/multiriem/dynamo.
Omdat het bedrag op hetzelfde uitkomt als in Bladel (200km) en de auto al op de brug stond, heb ik besloten de auto hiervoor toch te laten repareren. Kreeg nog wel de opmerking dat ze niet vaak clio's van deze leeftijd tegenkwamen die er van binnen en buiten zo goed uitzagen (leverde me toch nog een klein glimlachje op ondanks de kosten)
Saillant detail. Stond bij de receptie komt er een vrouw binnen, ze bleek een lekkende waterpomp te hebben. vorig jaar had ze de distributie nog laten doen en vroeg waarom de pomp niet was vervangen. Als hij niet lekt doen we dat niet was het antwoord...
Vanochtend bleek het bijgeluid in de garage weer aanwezig, en na onderzoek werd geconstateerd dat het, het lager van de dynamo was (kan natuurlijk na 13 jaar). Balen dus. Helemaal toen ze aangaven dat alleen dynamo(revisie) + multiriem me 550 EUR zou gaan kosten, oa ook werkloon omdat bumper en koplamp e.d. eraf moesten om de dynamo te vervangen. En dan moest de distributie (evt later) alsnog.
Uiteindelijk maar aangegeven dat ze de multiriem e.d. terug mochten plaatsen en ik naar een ander adres op zoek zou gaan. Ik zou dan alleen onderzoekskosten betalen van 45 EUR. Op advies hierboven (bedankt) contact gehad met autoservice Bladel, aardig persoon overigens en distributie+waterpomp(valeo)+multiriem kost daar 495 EUR, voor de dynamo nog 275, dus totaal 770 EUR, stukken goekoper dus.
Toen ik vervolgens terug ging naar de Renault Dealer om de auto op te halen, zat ie nog niet inelkaar. Verhaal uitgelegd dat ik voor 770 EUR klaar was bij een ander bedrijf. Na veel gereken en even overleg met de directie hoever hij mocht gaan, kon de medewerker me uiteindelijk toch een prijs aanbieden van 850 EUR totaal waarbij alle onderdelen tegen inkoopprijs berekend werden. Dus distributie/(span)rollen/waterpomp/multiriem/dynamo.
Omdat het bedrag op hetzelfde uitkomt als in Bladel (200km) en de auto al op de brug stond, heb ik besloten de auto hiervoor toch te laten repareren. Kreeg nog wel de opmerking dat ze niet vaak clio's van deze leeftijd tegenkwamen die er van binnen en buiten zo goed uitzagen (leverde me toch nog een klein glimlachje op ondanks de kosten)
Saillant detail. Stond bij de receptie komt er een vrouw binnen, ze bleek een lekkende waterpomp te hebben. vorig jaar had ze de distributie nog laten doen en vroeg waarom de pomp niet was vervangen. Als hij niet lekt doen we dat niet was het antwoord...
Re: distributieriem, waterpomp niet vervangen Renault Dealer
Point proven. Voortaan dus gewoon aangeven dat de waterpomp ook vervangen moet wordenaXion schreef:
Saillant detail. Stond bij de receptie komt er een vrouw binnen, ze bleek een lekkende waterpomp te hebben. vorig jaar had ze de distributie nog laten doen en vroeg waarom de pomp niet was vervangen. Als hij niet lekt doen we dat niet was het antwoord...

Re: distributieriem, waterpomp niet vervangen Renault Dealer
Ik wil niet trollen, maar ik vind dat vervangen van een waterpomp een kilometerkwestie is. Mijn huidige waterpomp zit er inmiddels 7 jaar in, maar "pas" 95.000 km. Distributie- en multiriem uiteraard wel steeds netjes om de 5 jaar vervangen.
Overigens overweeg ik om over 3 jaar alles zelf te gaan doen; de auto is dan 15 jaar oud. Voor het K4M-blok kost een complete distributieset van Gates (KP15671XS, incl. waterpomp) nog geen 120 euro en een originele Renault multiriemkit (7701477527) is te vinden voor een tientje of 6. Ik denk dat ik tegen die tijd ook wel aan een nieuwe dynamo toe ben. Of aan een nieuwe auto
Overigens overweeg ik om over 3 jaar alles zelf te gaan doen; de auto is dan 15 jaar oud. Voor het K4M-blok kost een complete distributieset van Gates (KP15671XS, incl. waterpomp) nog geen 120 euro en een originele Renault multiriemkit (7701477527) is te vinden voor een tientje of 6. Ik denk dat ik tegen die tijd ook wel aan een nieuwe dynamo toe ben. Of aan een nieuwe auto

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: distributieriem, waterpomp niet vervangen Renault Dealer
Iedereen het zijne, ik zou voor die paar cent extra altijd de pomp mee vervangen. Kost klein beetje extra samen met de riem.
Moet het achteraf is het altijd duur.
Zelf een K4M doen is redelijk makkelijk, wel met het juiste borg gereedschap uiteraard.
Moet het achteraf is het altijd duur.
Zelf een K4M doen is redelijk makkelijk, wel met het juiste borg gereedschap uiteraard.
Re: distributieriem, waterpomp niet vervangen Renault Dealer
Ik heb naast de nodige youtubefilmpjes ooit bij een beunhaas meegekeken en -geholpen toen hij (voor het eerst) de distributie + waterpomp van een Megane met een K4M deed. Was inderdaad goed te doen. De tool om de nokkenassen te blokkeren hadden we zelf gemaakt uit een stuk 5mm dik staalplaat. Ander speciaal gereedschap was er niet nodig.
Edit: BDP-blokkeerpin hadden we van een M10-bout gemaakt.
Edit: BDP-blokkeerpin hadden we van een M10-bout gemaakt.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré