Gebroken veer + schokdemper lek

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
Yrck

Gebroken veer + schokdemper lek

Bericht door Yrck »

Hallo allemaal,

Vandaag voor het eerst met mijn Clio naar de APK. Helaas afkeur :-(
Links voor een gebroken veer en een lekke schokdemper (volgens de monteur doet die niks meer). Ik had dit kunnen merken met het rijden, maar heb er echt niks van gemerkt? :?

De reparatie gaat zo 340 euro kosten, voor een nieuwe veerpoot plus nieuwe APK. Echter heb ik hier geen zin in, omdat ik veel zelf kan vervangen (ABS ring, multi riem én uitlaat is prima gegaan).

Wat raden jullie mij aan? Beide kanten tegelijk vervangen? Links is nu lek, maar rechts zal dan wel eerdaags volgen?
Heb op eBay Monroe schokdempers gevonden (Renault nummer 8200662261), maar er staan ook merkloze op voor 70 euro (2 stuks).
Wat betreft de veren, deze zijn merkloos 20 euro per stuk. Echter heb ik hier geen Renault nummer voor.

Is het aan te raden, om merkloze onderdelen te gebruiken? En moet ik nog ergens rekening mee houden tijdens het vervangen? :smile:
Alvast bedankt!

Aanvulling: het gaat om een Clio 2 uit 2000, 1.6 16V motor
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Gebroken veer + schokdemper lek

Bericht door mox »

Ik zou beide veerpoten vernieuwen als de financiën het toelaten. Dus 2 schokbrekers en 2 veren. De stofhoezen zou ik ook meteen doen als je alles toch los hebt liggen, want die kosten niet veel en zijn er meestal slecht aan toe.

Bij mij brak vorige week de rechter voorveer dus ik ben nu aan het googlen voor nieuwe. Op mijn (originele) veer staan 2 rode stippen en de diameter is 11,5 mm. Er lijkt nogal wat variatie in te zijn. Ik overweeg het merk Sachs, nummer 997619. Schokbrekers kan ik niet goed in adviseren. Ikzelf zou voor "origineel" Renault gaan. Bij de dealer ca. 80 euro per stuk, maar elders ongetwijfeld voor minder te scoren.

Veren/schokbrekers vervangen is niet moeilijk. Auto opkrikken, wiel eraf, moer bovenop de veerpoot lossen (schokbreker met imbus tegenhouden), 2 bouten op de fusee lossen en de complete veerpoot kan je er zo uithalen. Dan de veer samenpersen met verenspanners totdat je merkt dat de druk van de veerschotels af is. Daarna de moer op de schokbreker lossen en alles valt zo uit elkaar. Je kunt dan goed testen of je schokbreker lek is. Hij moet schokvrij met de hand in te drukken zijn en uit zichzelf langzaam weer uitschuiven.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Yrck24

Bericht door Yrck24 »

Bedankt voor je reactie nox. Het komt natuurlijk nooit gelegen zoiets maar ik ga beide kanten dan maar vervangen. Heb de auto een jaar nu en wil er nog paar jaar mee blijven rijden (alles was goed behalve de gebroken veer plus schokdemper).

Ik zal eens kijken of ik een kleur kan vinden op mijn veren. Ik denk dat ik de Monroe schokdempers aanschaf, dit voelt toch beter dan imitatie dempers.

Nog een vraag, de stofhoesjes waar je over spreekt, welke zijn dit? Die op de aandrijfas zitten? Ik zal deze dan gelijk vervangen! Is dit veel werk? Moet ik nog ergens op letten?

Alvast bedankt!
nd-photo.nl
forum starter
Contacteer:

Bericht door nd-photo.nl »

Monroe levert goede kwaliteit, heb ze ook gekozen bij de Lupo van mn vriendin. Ze presteren echt super goed (lees: erg comfortabel). Stofhoezen die hij bedoelt beschermen de pinnen van de schokdempers tegen vuil. Wat jij noemt zijn ashoezen.
Yrck24

Bericht door Yrck24 »

Bedankt! Heb zojuist de prijzen opgevraagd bij een dealer in Nederland:
69 euro per schokdemper (Monroe)
22 euro voor de twee hoesjes
130 euro per veer, echter ga ik deze in Duitsland halen. Dan betaal ik 130 voor twee veren ipv een.

Op de huidige veren staan twee witte/grijze stickers. Moet ik hier nog rekening mee houden?
Kan nergens een Renault artikel nummer vinden. De veren passen wel aan de hand van motorcode en bouwjaar, alleen de maten verschillen nogal. (Lengte en veren dikte).
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Die Sachs veren waar ik over zit te denken zijn met een beetje zoekwerk online te koop voor ca. 35 euro per stuk en als ik de verhalen moet geloven is Sachs een goed OEM-merk, onderdeel van het Duitse ZF-concern.

Op de ZF/Sachs-website staat vermeld dat ze met 2 rode stippen kleurgecodeerd zijn, net als mijn huidige veren. Alleen de diameter verschilt iets. Mijn veren zijn 11.48 mm in diameter en die Sachs-veren 11,15 mm. Ze vervangen volgens Sachs de Renaultnummers 7700421609 en 8200193024.
Yrck24

Bericht door Yrck24 »

Ontzettend bedankt voor jullie hulp! :-)
Ik heb de dikte van mijn veren gemeten en die zijn 12mm. Iets meer dan 12mm maar dat zal wel door de lak/verf komen.

Echter zie ik nu dat er diverse veren zijn voor dezelfde auto. (1.6 16v bj2000)
De dikte klopt overal, Ø148mm, alleen de lengte verschilt tussen 370 en 373mm
Heb totaal geen idee hoe lang ze zijn. Kan ze er wel onderuit slopen maar kan de auto niet paar dagen missen helaas..

Maakt het veel verschil? Of moet er exact dezelfde lengte in als die er nu inzitten?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Die 3 mm lengteverschil zullen je echt de kop niet kosten. Belangrijkste is dat je links en rechts hetzelfde monteert.
Yrck24

Bericht door Yrck24 »

Nogmaals bedankt! Ben er bijna uit om de veren te gaan bestellen! :thumbsup:

Toch nog even voor de zekerheid: heb mijn veer net opgemeten (veer is behoorlijk aan vervanging toe), dikte is 11.75mm en diamater zit rond de 148mm. Echter zie ik nu op internet veel veren die geschikt zijn voor auto's met AC. Zit hier nog verschil in?? :shock:

Heb nu de volgende veren op het oog: http://www.ebay.de/itm/371129728691?_tr ... EBIDX%3AIT

De eerder genoemde Sachs veren zijn te smal denk ik. Deze zijn 126mm terwijl de veren die er nu inzitten toch echt tegen de 148/150mm aan zitten.

Nogmaals bedankt en sorry voor mijn gezeur :blabla: :grin:
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Die Sachs-veren hebben volgens de ZF-website een buitendiameter van 144 mm, dus die lijken me echt prima te gaan passen. Ik heb goede ervaringen met de betrouwbaarheid van die ZF-catalogus. Van een ander ZF-merk, Lemförder, heb ik vorig jaar uit diezelfde catalogus fuseekogels, stuurkogels en stuurstangen gemonteerd en dat spul voldoet allemaal perfect.

Ik ga vandaag of morgen langs de renaultdealer, want in Dialogys (hun werkplaatssoftware) schijn je behalve kenteken/chassisnummer etc. ook de kleurcode aan te kunnen geven als je de veer opvraagt. Op basis daarvan rolt dan (hopelijk) het juiste renaultnummer eruit.

Als Renault niet extreem duur is koop ik er twee, want ik twijfel te veel aan het grote online aanbod. Misschien neem ik ook meteen twee nieuwe schokbrekers, want die zitten er al 170.000 km (11.5 jaar) onder. Toen ik vorig jaar m'n veerpootlagers verving waren de schokbrekers overigens nog prima in orde, maar ik ben dan toch net bezig. Voor de zekerheid wil ik de auto daarna namelijk uit laten lijnen en dat hoeft dan ook maar 1 keer. Scheelt weer 5 tientjes ;)
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Net 2 veren besteld bij de Renault-dealer. Hij moest inderdaad de kleurcode ("donkerrood-donkerrood") hebben, want hij had iets van 5 verschillende mogelijkheden bij mijn kenteken. Nummers geven ze niet (meer) want ze werden doodmoe van de telefoontjes van mensen die alleen maar nummers wilden weten om vervolgens zelf te gaan shoppen op internet.

Anyway,

2 stuks 8200193024, € 293,53
Als je het snel zegt valt het nog wel mee :(
Yrck

Bericht door Yrck »

Zojuist ook maar twee veren gehaald. Durfde het niet aan via internet, omdat er zoveel maten en soorten zijn.
Nu twee veren met de juiste kleurcode voor 187 euro. Het wordt zo wel een dure APK maar je kan er weer jaren mee rijden (hopen we dan maar :P).
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Originele schokbrekers: Renaultnummer 8200662261, € 87,06 per stuk
Die laat ik maar even zitten.
Yrck24

Bericht door Yrck24 »

Schokdempers heb ik van het merk Monroe gehaald incl. twee hoesjes zoals aangegeven hier, voor 130 euro totaal.

Mijn schokdemper nu is erg lek, wielkast zit helemaal onder de olie. Andere kant ziet er nog goed uit maar vervang beide kanten tegelijk.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

is een duidelijk instructiefilmpje.
nd-photo.nl
forum starter
Contacteer:

Bericht door nd-photo.nl »

mox schreef:Nummers geven ze niet (meer) want ze werden doodmoe van de telefoontjes van mensen die alleen maar nummers wilden weten om vervolgens zelf te gaan shoppen op internet.

Anyway,

2 stuks 8200193024, € 293,53
Als je het snel zegt valt het nog wel mee :(
Wtf, 290 voor 2 veren...

En wat een kul, die info moeten ze gewoon vrijgeven zoals bij VAG wel mogelijk is. Vind het zelf heel irritant als je voor alles naar de "dealer" moet gaan, bouten e.d. haal ik altijd bij de dealer, want je kan in dat soort gevallen vaak niet anders. Maar schokdempers en veren koop ik liever ergens anders, want het merk is vaak hetzelfde (Valeo, Monroe, ander groot merk first fitter) maar dan staat er geen Renault sticker op.
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Op de Renaultstickers (die me kennelijk 290 euro waard waren) staat "made in Germany". Het zou dus zomaar kunnen zijn dat ze bij Sachs vandaan komen, want die geven als enige merk aan dat de kleurcode rood-rood is. Bij geen enkele andere fabrikant wordt er gerept over kleurcodes, terwijl Dialogys dus echt 5 of 6 mogelijke kleurcodes liet zien.

Daarnaast klopt de veerdikte die Sachs vermeldt (11.15 mm) weer niet met mijn originele (11.48 mm), dus mede daarom heb ik toch maar 290 euro gelapt. Overmorgen zet ik ze eronder.

@Yrck24: Welke veren heb je gekocht en waar?
Yrck24

Bericht door Yrck24 »

Ik heb de veren gehaald bij een auto materialen zaak in Arnhem.
Geen originele Renault, maar wel met de juiste kleur code. Merk zou ik moeten op zoeken, zal vast wel op de doos staan maar die heb nu even niet bij de hand.
De dempers zijn van Monroe inclusief de bescherm hoesjes. Dikte van veren klopt precies met mijn oude veren.

Heb de veren vanavond gemonteerd onder de Clio. Op zich goed te doen, gebruik wel een verenspanner want je moet ze behoorlijk bij elkaar trekken om de schokdemper te bevestigen.

Rechtsvoor was de veer nog goed, schokdemper ook (op het oog). Linksvoor was een drama. Scheelde niet veel of de veer zat buiten de veerpoot (en dus in het wiel). Gezien de hoeveelheid olie overal hoefde je niet te twijfelen of deze inderdaad wel lek was.. :devilish:
Zal van het weekend is wat foto's plaatsen.

Nu nog even achter mijn voorruit aan. Bedrijf waar ik geweest was voor apk zegt dat een ster van 17mm afkeur is. Samen met de gebroken veer was dit dus afkeur. Echter is het vanaf 20mm pas afkeur.. Achja het houdt je bezig!
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Stomtoevallig vandaag ook net mijn voorruit laten vervangen; zie deze topic
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”