Hallo allemaal,
Zit al een tijdje mee te lezen op dit forum en heb nu dat ik zelf een clio heb aangeschaft, mijzelf ook maar aangemeld.
Zoals gezegd, heb ik sinds vandaag een clio 1.2 16v uit 2007. Als ik mij goed heb ingelezen betreft dit dan een clio 3 phase 1.
De auto heeft 190000 km gedraaid maar is verder goed onderhouden. De distributieriem is in 2010 bij 110000km vervangen en is hier gezien de 5 jaar die nu dan zijn verstreken weer toe aan vervanging. Ik wil hier dan ook niet te lang mee wachten, maar mijn concrete vraag is dan ook of ik dit zsm moet doen of dat ik ook over 1 a 2 maanden kan doen. Gezien het aantal km zit de riem er dus nu ongeveer 80000km op.
Wat is een beetje gangbare prijs voor de vervanging van de DB. Is het zinvol om dan ook gelijk de waterpomp mee te pakken.
Hoor het graag. Alvast bedankt
vraag over de distributieriem
- goodje
- über forummer
- Contacteer:
Re: vraag over de distributieriem
Altijd compleet doen voor paar tientjes neem je geen risico dat het weer moet omdat de water pomp gaat lekken.
Weet niet precies meer wat het heeft gekost maar volgens mij was het iets van 350 / 400 euro, dus riem waterpomp en spanrol..
Weet niet precies meer wat het heeft gekost maar volgens mij was het iets van 350 / 400 euro, dus riem waterpomp en spanrol..
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016
...................................Jos Goodje.................................
-
- beginner
- Contacteer:
Ik heb het ook net laten doen bij een BOVAG aangesloten garage. Deze heeft uiteindelijk alleen de riem met spanrollen vervangen ( de clio is uit 1/2009 dus ik zat aan de 6 jaars termijn ) omdat de pomp er nog nieuw uitzag en geen speling oid zou hebben ( 48.000 km ). Ze hadden de complete set met waterpomp liggen maar vonden het toch zonde gezien de staat van de pomp. Heeft me 269,= euro gekost. De pomp zelf zou rond de 50 euro kosten geloof ik. Dus dat zou je er dan nog bij kunnen tellen gezien je kilometerstand.

- goodje
- über forummer
- Contacteer:
Erg dom om hem NIET mee te nemen...
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016
-
- beginner
- Contacteer:
Ik had de Clio gebracht met de instructie om een volledige wissel te doen incl. waterpomp.
De garagehouder heeft uiteindelijk anders besloten na inspectie van de onderdelen. Ik neem aan
dat zij dat dan wel correct doen op grond van hun ervaringen en expertise.
Het is een BOVAG garage waar ikzelf al bijna 30 jaar kom voor het reguliere onderhoud van al mijn
auto's de afgelopen jaren. ( toch al gauw zo'n 25 stuks
)
Maar goed... de toekomst zal het leren of het echt zo dom was.

De garagehouder heeft uiteindelijk anders besloten na inspectie van de onderdelen. Ik neem aan
dat zij dat dan wel correct doen op grond van hun ervaringen en expertise.
Het is een BOVAG garage waar ikzelf al bijna 30 jaar kom voor het reguliere onderhoud van al mijn
auto's de afgelopen jaren. ( toch al gauw zo'n 25 stuks

Maar goed... de toekomst zal het leren of het echt zo dom was.

De waterpomp draait al een tijdje mee onder spanning en wisselen van de riem geeft heel vaak extra spanning op de lagers van de pomp. 9 van de 10 gaan daardoor lekken wat betekend dat je dan de pomp inclusief distributie opnieuw kan doen.
Ik zou tegen de garage zeggen dat je het er niet mee eens bent dat ze pomp hebben laten zitten terwijl je er bewust om gevraagd hebt die te vervangen en dat ze het alsnog (op hun kosten) mogen doen. Nu direct of op het moment dat de pomp gaat lekken voordat de volgende DR wissel nodig is over 120000 kilometer of vijf jaar. En dat dan ven zwart op wit laten zetten. Anders gaat het pompje van 50 euro je straks een dikke 300 kosten
Ik zou tegen de garage zeggen dat je het er niet mee eens bent dat ze pomp hebben laten zitten terwijl je er bewust om gevraagd hebt die te vervangen en dat ze het alsnog (op hun kosten) mogen doen. Nu direct of op het moment dat de pomp gaat lekken voordat de volgende DR wissel nodig is over 120000 kilometer of vijf jaar. En dat dan ven zwart op wit laten zetten. Anders gaat het pompje van 50 euro je straks een dikke 300 kosten

+1 voor arjan