Beste leden,
ik zou me graag willen beroepen op jullie expertise.
Sinds afgelopen zaterdag maak ik een nieuw fenomeen mee met mijn 1.6 RXE Clio uit 2000.
Bij koude motor is er NIKS aan de hand met schakelen. Na 20 minuten rijden wordt het schakelen stroef, en dan met name naar de 5e versnelling.
Bakolie is 3 weken terug al vervangen i.v.m. reparatie aandrijfassen. Hiervoor is MPM oil premium synthetic 75W80 gebruikt.
De bak maakt geen krakend geluid. Het voelt ook niet aan alsof er iets mis is met de versnellingen zelf.
Heb van alles al onderzocht wat betreft de koppeling, die werkt top!
Ik heb een filmpje gemaakt waarop je een geluid hoort wat volgens mij het gevolg van hetzelfde probleem is. Alsof er een onderdeel gesmeerd moet worden.
Ik schakel in het filmpje met motor uit zodat je het geluid goed hoort. Wat kan dit zijn? Wd40 als een gek spuiten op de onderkant van de auto heeft iig niet geholpen, haha...
het lukt me even niet om een mooi inbedded filmpje ervan te maken dus hier is de youtube link:
OPGELOST:
insmeren van de scharnierpunten en kogels van de schakelstang verhielp het probleem volledig. Ook schakelt de pook veeeeeel soepeler dan voor het probleem ontstond zelfs. Ik gebruikte hiervoor lagervet, maar white grease schijnt ook goed te zijn.
Raar geluid tijdens schakelen OPGELOST
Raar geluid tijdens schakelen OPGELOST
Laatst gewijzigd door clioo1.6 op 17 feb 2015 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Wahid
-------------------------------------
Clio II 2000 1.6 RXE
Wahid
Clio II 2000 1.6 RXE
Re: Raar geluid tijdens schakelen
[youtube]?v=rVeW1rQUR9g[/youtube]
Het klinkt een beetje als een droog rubber of iets, maar dat weet ik niet zeker.
Het klinkt een beetje als een droog rubber of iets, maar dat weet ik niet zeker.
Groeten,
Eric
Clio 2 Phase 2 | 1.2 Expression 'Community' - Gris Boréal
Eric
Clio 2 Phase 2 | 1.2 Expression 'Community' - Gris Boréal
Ja inderdaad. Heb in dat gebied (op gevoel want een brug heb ik niet) wat wd-40 gespoten maar dat hielp niet. Ik ga er binnenkort wel even voor naar de garage, maar als ik specifieker weet wat het is helpt dat enorm. Of als iemand een doe het zelf oplossing weet natuurlijk!
Groet,
Wahid
Clio II 2000 1.6 RXE
Wahid
Clio II 2000 1.6 RXE
Voelt de pook ook losjes aan? Kan zijn dat er het een en ander versleten is (niet zo gek gezien de leeftijd, natuurlijk). Even op de brug kijken dus. Dan kom je er gauw genoeg achter wat het is.
Gewoon zelf een beetje wrikken aan de schakelstangen.
Idd die schakelstangen. Ik denk dat de kogels van de schakelstangen ingevet moeten worden. Heb gelezen dat white grease hier goed voor is. Ik ga dat morgen maar eens proberen.hostler schreef:Voelt de pook ook losjes aan? Kan zijn dat er het een en ander versleten is (niet zo gek gezien de leeftijd, natuurlijk). Even op de brug kijken dus. Dan kom je er gauw genoeg achter wat het is.
Groet,
Wahid
Clio II 2000 1.6 RXE
Wahid
Clio II 2000 1.6 RXE