Zoemend geluid

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
Nautelbach

Zoemend geluid

Bericht door Nautelbach »

Hallo allemaal,

Sinds een week constateer ik een zoemend geluid bij mijn Clio 1.6 uit 1998 (55.000 km gereden). Het geluid komt volgens mij ergens bij de voorwielen vandaan.
Wanneer ik boven de 40 km/h kom dan komt het zoemende geluid op zetten. naarmate de snelheid toeneemt, neemt het geluid ook toe.
Als ik tijdens het rijden de koppeling in trap dan is het geluid zeer goed hoorbaar.
vergelijk het geluid alsof je op bijvoorbeeld op een mountainbike op een asfaltweg met noppenbanden rijdt.
Ik heb alle vier de wielen afzonderlijk van elkaar ophoog gehad en gevoeld of er ruimte op de lagers zat. Tijdens het draaien aan de wielen en een
hand op de schokdemper kon ik geen enkele trilling waarnemen. Alle vier de wiellagers lijken mij in orde.
De auto is net voor de APK geweest en alles zag er keurig netjes uit volgens de monteur. Ze hebben alleen de remcilinder rechtsachter vervangen,
maar dat is denk ik niet relevant voor dit probleem.

Anderhalf jaar terug is de linker aandrijfas vervangen omdat deze compleet was versleten. Hier kwam ik achter door ook een vreemd geluid.
Maar dat geluid lijkt totaal niet op het geluid wat ik nu hoor. Maar misschien is dit nuttige informatie, kan het zijn dat de rechter aandrijsas ook versleten is???

alvast bedankt
Duck
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Zoemend geluid

Bericht door Duck »

Een zoemend geluid ala mountainbike band, dat met snelheid toeneemt lijkt mij toch een wiellager.
Rechtsachter is alles wel weer juist gemonteerd? ( juiste aanhaalkoppel centrale borgmoer).
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Banden gewisseld en misschien niet op de juiste plek teruggezet? Voor naar achter kan wel maar nooit kruiselings, rechts moet rechts blijven, links ook.
Zet je voorbanden eens achter. Is het weg of hoor je het achter zijn je banden gecupt. Blijft het geluid voor zijn je lagers toch niet zo goed als je denkt.
clioo1.6
beginner
Contacteer:

Bericht door clioo1.6 »

Ik heb precies ditzelfde probleem!

heb je nog kunnen vinden wat het was?

Mijn clio (2000) heeft ook een apk gehad en daaruit zou ik ook leiden dat er niks mis is met de wiellagers. maar toch hoor ik dit ook.

Is het al opgelost bij jou?

groet
Groet,

Wahid

-------------------------------------

Clio II 2000 1.6 RXE
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”