koeling Clio 3 ph 2, 1.5dci
Re: koeling Clio 3 ph 2, 1.5dci
Met een standverwarming is de motor al voor de start op bedrijfstemperatuur, dus ook de olie is dan al op temperatuur.
Als je af en toe lange ritten rijd is dat voldoende, standverwarming is natuurlijk beter voor de motor maar daar zit wel een behoorlijk kostenplaatje aan.
Het is wel zo dat het inbouwen van een standverwaming in een moderne diesel een stuk goedkoper is omdat er al een extra verwarming inzit om de motor sneller op temperatuur te krijgen.
Als je af en toe lange ritten rijd is dat voldoende, standverwarming is natuurlijk beter voor de motor maar daar zit wel een behoorlijk kostenplaatje aan.
Het is wel zo dat het inbouwen van een standverwaming in een moderne diesel een stuk goedkoper is omdat er al een extra verwarming inzit om de motor sneller op temperatuur te krijgen.
Re: koeling Clio 3 ph 2, 1.5dci
Dank heb een offerte voor een Webasto aangevraagd
Re: koeling Clio 3 ph 2, 1.5dci
Op ebay.de kan je veel standverwarmingen vinden voor scherpe prijzen zowel nieuw als 2dehands.
Daarvoor moet je zoeken op standheizung diesel.
Daarvoor moet je zoeken op standheizung diesel.
Re: koeling Clio 3 ph 2, 1.5dci
Ik heb in mijn Clio dci uit 2012 een Webasto standkachel laten inbouwen. Ik heb dat laten doen in Duitsland, vlak over de grens bij een Bosch garage. Het scheelde toen iets van 500 euro met Nederlandse prijzen. Ik ben super tevreden over de standkachel! Als het echt koud is, op wintersport ofzo, dan zet ik tijdens het rijden ook de standkachel aan. Anders krijg je het interieur niet warm, zeker niet als je in een file terecht komt.
Re: koeling Clio 3 ph 2, 1.5dci
BadEend schreef:Met een standverwarming is de motor al voor de start op bedrijfstemperatuur, dus ook de olie is dan al op temperatuur.
Als je af en toe lange ritten rijd is dat voldoende, standverwarming is natuurlijk beter voor de motor maar daar zit wel een behoorlijk kostenplaatje aan.
Het is wel zo dat het inbouwen van een standverwaming in een moderne diesel een stuk goedkoper is omdat er al een extra verwarming inzit om de motor sneller op temperatuur te krijgen.
Dank, bij mijn weten kan er een extra verwarming inzitten( is ook te zien in het werkplaatshandboek, maar bij zit die er niet in.
( Clio3, ph2, Eco, FAP...Parisienne)
Re: koeling Clio 3 ph 2, 1.5dci
Om eerlijk te zijn vindt ik een extra investering van meer dan E 1.000 wat veel van het goede...
Overigens : Dank , had de weg inmiddels naar Duitsland gevonden, daar kan je momenteel inderdaad voor ongeveer E1000 tot 1200 compleet ingebouwd terecht
Overigens : Dank , had de weg inmiddels naar Duitsland gevonden, daar kan je momenteel inderdaad voor ongeveer E1000 tot 1200 compleet ingebouwd terecht
Re: koeling Clio 3 ph 2, 1.5dci
Standkachel inbouwen is een vrij grote ingreep als er geen voorbereiding is, vandaar de hoge prijzen.
Een 2dehands exemplaar of van een minder bekend merk drukt de prijs wel flink.
Maar zonder standkachel kan de auto ook oud worden, als je ervoor zorgt dat het inlaattraject goed schoongehouden word en de verstuivers niet lekken.
Een 2dehands exemplaar of van een minder bekend merk drukt de prijs wel flink.
Maar zonder standkachel kan de auto ook oud worden, als je ervoor zorgt dat het inlaattraject goed schoongehouden word en de verstuivers niet lekken.
Re: koeling Clio 3 ph 2, 1.5dci
Of die verstuivers lekken kan je controleren door de retour hoeveelheid per verstuiver te meten?
Re: koeling Clio 3 ph 2, 1.5dci
Dit is te zien aan rommel rond de verstuivers en te horen aan het sissen.
Dit ligt niet altijd aan verstuivers zelf, maar moet wel zo snel mogelijk verholpen worden.
Meestal ligt het aan de brandplaatjes.
Dit ligt niet altijd aan verstuivers zelf, maar moet wel zo snel mogelijk verholpen worden.
Meestal ligt het aan de brandplaatjes.
Re: koeling Clio 3 ph 2, 1.5dci
is er een kilometrage aan te geven waarbij die brandplaatjes vervangen moeten worden?
Eventueel preventief?
Eventueel preventief?
Re: koeling Clio 3 ph 2, 1.5dci
Nee, is niet bij een bepaalde km stand.
Gewoon bij elke onderhoudsbeurt (laten) controleren of er geen troep rond de verstuivers ligt lijkt me voldoende.
Gewoon bij elke onderhoudsbeurt (laten) controleren of er geen troep rond de verstuivers ligt lijkt me voldoende.