Hulp nodig bij olie verversen

Voor algemene Clio III vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Hulp nodig bij olie verversen

Bericht door Da Freeze »

Beste forummers,

Welke forummer heeft zin om mij te helpen met het vervangen van de motorolie en de transmissieolie van mijn Clio 3 DCi? Ik heb de olie al gekocht, maar ik krijg het niet voor elkaar deze te vervangen. Zo heb ik niet de juiste sleutel voor de olieschroef, zit een schroef aan de onderzijde van het hitteschild vast wat toegang moeilijk maakt en waar moet ik de transmissie olie ingooien? Ik woon in Zeist, zijn er mensen in de buurt die mij kunnen helpen? Uiteraard tegen een vergoeding.

Groet,

Martijn
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij olie verversen

Bericht door Da Freeze »

Dat houdt de auto wel vol, maar persoonlijk vind ik dat wel erg ver. Dan zoek ik toch liever in de buurt.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Zowel onderop het oliekarter als onder de bak zit een aftapplug voor de olie. Het vierkante deel van een een deurkruk past perfect om die los te draaien. Wissel gelijk met de motorolie ook het oliefilter. De rubber ring van het filter voor montage insmeren met een beetje motorolie en met de hand goed vast draaien. De vulplug voor de versnellingsbak zit middenop de voorkant van de bak, lastig om bij te komen. Is een kunststof plug. Monteer de aftap pluggen altijd met een nieuwe pakking ring. De fles olie heeft een lange vultuit maar vaak is het zelfs daarmee lastig vullen. De bak vul je met olie tot de olie uit de vulopening loopt. Alles met elkaar een half uurtje werk ;)
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Dank je Arjan, ik ga maandag even langs een doe het zelf garage in de buurt. Dat is niet zo duur, maar kan de auto wel even van de grond om aan de onderkant de dolgedraaide schroeven van het hitteschild uit te boren.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

En daar kunnen ze je ook adviseren hoe je het moet doen. Sta je er ook niet helemaal alleen voor ;)
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Vandaag bij de doe-het-zelf garage geweest. Daar kreeg ik er een monteur bij (kennelijk hadden ze het rustig) die mij kon helpen. Het begon meteen met de sleutel voor de olieplug, deze hadden ze niet. Ik adviseerde een deurklink, die na enig wantrouwen van de monteur toch uiteindelijk gezocht werd. Deze bleek inderdaad te passen, maar was niet sterk genoeg om de plug los te draaien. De baas besloot toen maar in de auto te stappen en verderop in de straat een sleutel te halen. 10 minuten later was hij terug en konden we de olieplug en de versnellingsbakplug eraf draaien. Toch heeft het allemaal bij elkaar toch nog 1 uur en een kwartier gekost om wat olie te vervangen. Maar goed, ik ben weer blij. De auto kan er weer even tegenaan.

Ow ja, de versnellingsbak olie vulde de monteur via de onderkant bij. Hij drukt de tuit in het gat en perst vervolgens de fles leeg. Dan hoefde hij geen slang te gebruiken. Uiteraard stond de auto op een brug. :wink:
kawazxr
über forummer
Contacteer:

Bericht door kawazxr »

Mooi dat het toch gelukt is en tof dat hij de sleutel voor de plug ging halen voor je.
Volvo S
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Helemaal goed toch :thumbsup:
Relaxerijder

Bericht door Relaxerijder »

Ik was ook op zoek naar zo'n sleutel.
Naar een Automaterialen zaak gegaan! Maar die hadden hem op dat moment niet voorraadig.
Gelukkig stond er iemand die dat probleem kende.
Hij adviseerde mij om als ik nog een extra bougie sleutel (ratel) had om deze wat kleiner te slijpen met een slijpmachine.
Die bougiesleutel is al vierkant.
Dus zo gezegd zo gedaan, de vier kanten wat smaller gemaakt en de hoeken wat afgeschuind in hij paste perfect.
Voordeel, hij is lang genoeg en je kunt beter een slag maken.
izimel
beginner
Contacteer:

Bericht door izimel »

Vorige week de olie van mijn Clio ververst met een Pela 6000. Was de eerste keer dat ik zo'n ding gebruikte. Ik moet zeggen dat het prima ging, geen druppel op straat gemorst. Echt een aanrader voor iedereen.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Aahhh, nee!. Slachtoffer van de commercie :smash:
Slijpsel van het blok spoelt dan niet uit het carter en blijft rondpompen omdat je nooit alles er uit krijgt.
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Goed punt Arjan!
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Algemeen (vraag & antwoord)”