koeling Clio 3 ph 2, 1.5dci

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
hsvt
beginner
Contacteer:

koeling Clio 3 ph 2, 1.5dci

Bericht door hsvt »

Ik begrijp dat het koelsysteem op druk staat .

Na opening van bijvoorbeeld de radiatordop, bouwt het systeem dan de druk weer zelf op of moet je dat aanbrengen?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: koeling Clio 3 ph 2, 1.5dci

Bericht door Arjan »

Even verplaatst ;)

Het systeem komt onder druk te staan om dat de koelvloeistof warm wordt en daardoor uitzet. Wordt de druk te hoog dan wordt de veer in de dop van het reservoir weggedrukt en ontsnapt er lucht om te voorkomen dat er slangen stuk gaan. Wees ook altijd voorzichtig met het openen van het reservoir als de motor nog warm is, dan kan de KVS er zelfs uit spuiten.
hsvt
beginner
Contacteer:

Bericht door hsvt »

dank!
hsvt
beginner
Contacteer:

Bericht door hsvt »

Ik wil een thermostaat met een hogere openingstemperatuur laten plaatsen.( de huidige opent op 78 C, en de motor wordt ook op lange ritten eigenlijk nooit warmer dan 81 C)

Dank voor je advies zover
hsvt
beginner
Contacteer:

Bericht door hsvt »

Op http://www.winparts.nl/koelsysteem/ther ... 22577.html wordt er een aangeboden, is dit de juiste?
hsvt
beginner
Contacteer:

Bericht door hsvt »

Ik dank je weer.

Het is jammer dat je voor mij (vanuit Zaandijk) wat ver weg zit. Anders zou je hulp alle aanleiding zijn het door jou uit te laten voeren...

Heb ze overigens gevraagd te controleren of ze inderdaad een exemplaar hebben dat op 89 C opent en niet lager....
BadEend
forum starter
Contacteer:

Bericht door BadEend »

Als je je kenteken invoert bij de onderdelensites krijg je vanzelf de goede thermostaat te zien.
hsvt
beginner
Contacteer:

Bericht door hsvt »

Noch Brezan( bezocht in Zaandam) noch Winparts( zie eerder) kunnen een thermostaat( met huis) dat op 89 C opent leveren.

Houdt me aanbevolen voor waar ik dan het beste kan zoeken...

Wrang detail is dat de auto nog onder ( verlengde)garantie staat( ik ben pas sinds 2maanden eigenaar, hiervoor had ik een Clio 1.2 RN) en Dat Renault Nederland op geen enkele manier wenst mee te denken.

Bezoek de dealer wordt er gezegd, die dan met Renault Nederland kontakt op moet nemen.....

Renault maakt goede auto's maar de importeur is zo beweeglijk als een loden deur?

Is er overigens al iemand die een thermostaat op de 1.5dci (FAP Parisienne, ECO, 2011 85pk) vervangen heeft?
Loopt de temperatuur dan inderdaad op of gooit het motormanagement nog roet in het eten?
BadEend
forum starter
Contacteer:

Bericht door BadEend »

Volgens de onderdelensoftware van Renault hoort in deze auto een thermostaat met een openingstemperatuur van 83 graden.
Het onderdeelnr is 110605536R.
De thermostaten die hieraan voldoen zijn te vinden als je zoekt op kenteken op bijvoorbeeld http://www.mister-auto.nl en http://www.carpartsdirect.nl.
Het gaat hier niet om een losse thermostaat maar om een thermostaathuis.

Hoe kom je trouwens aan de openingstemperatuur die je noemt in een voorgaande post?
De kvs temperatuurmeter geeft niet heel nauwkeurig aan en is daarbij ook niet echt goed af te lezen, voor de exacte kvs temperatuur moet je deze laten uitlezen. Dit kan ook door een universeel bedrijf.
hsvt
beginner
Contacteer:

Bericht door hsvt »

Ik heb tijdens rijden( verschillende keren) de koelwater temperatuur continue uitgelezen met een Elm 327 over Bluetooth met een Android tablet.

Je ziet bij 78 C dat de temperatuur terugvalt tot ca 75 graden en dat deze dan weer langzaam oploopt

Overigens bieden beide door u genoemde sites thermostaten aan die op 83 c openen!

Waar kan je hem voor 89 C kopen?

Mocht u bij mij willen kijken op welke temperatuur uw thermostaat opent dan kunt even langs komen...
BadEend
forum starter
Contacteer:

Bericht door BadEend »

De thermostaat die in deze auto hoort heeft een openingstemperatuur van 83 graden, waarschijnlijk vanwege het roetfilter en/of de milieu eisen.
Bij auto's zonder roetfilter hoort er een thermostaat in met een openingstemperatuur van 89 graden.
Als je bij een onderdelensite zoekt op artikelnr TH37889G1 krijg je thermostaten te zien met een openingstemperatuur van 89 graden, het monteren hiervan is uiteraard op eigen risico.
hsvt
beginner
Contacteer:

Bericht door hsvt »

Dank!
U is werkzaam bij Renault?
hsvt
beginner
Contacteer:

Bericht door hsvt »

Overigens : dat roetfilter is toch niet (water) gekoeld?

In het algemeen is een motor die op een hogere koelwatertemperatuur staat energie zuiniger omdat er minder warmte verloren gaat?

Wat kan dan het probleem zijn?
hsvt
beginner
Contacteer:

Bericht door hsvt »

Gevonden, oorspronkelijk bedoeld voor Renault Clio II diesel (BB/CB/SB) 1.5 dCi 65 Societe K9K-700; op : http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... /TH38089G1 .

Past deze op de Clio3 Ph2 1.5dci Fap Pariesienne ECO? K9K770?

Ik begrijp inmiddels dat de motor vooral zo relatief koud gehouden wordt om de NOx uitstoot laag te houden(samen met de EGR, voor de lage toerentallen)?

Welke schade zou er kunnen ontstaan door een ca. 10 C warmere koelvloeistof, en misschien een wat warmere uitlaatgas temperatuur?

Het roetfilter reinigt zichzelf zo nu en dan door meer brandstof te injecteren? Heb dat een paar keer zien gebeuren omdat op de snelweg het brandstof gebruik( voor mij aanvankelijk onverklaarbaar, want rijdend met de koerscontrole bij ca 92km/uur aan) en geen verandering van de windrichting of snelheid, ineens aanzienlijk oploopt om vervolgens na een paar minuten weer ineens te dalen.

Die reiniging van het roetfilter met extra brandstof verbruik gebeurt dan zo wie zo bij een hogere uitlaatgas temperatuur ?
rdi
forum starter
Contacteer:

Bericht door rdi »

Waarom wil je eigenlijk een thermostaat van een ander model in je auto zetten?
Renault Clio III ph2 dCi
Collection met pack-comfort + carminat live
hsvt
beginner
Contacteer:

Bericht door hsvt »

Ik rij korte stukken waardoor de motor, en de olie nooit echt goed verwarmd wordt. Dat zou op lange termijn tot schade kunnen leiden..

Het is overigens niet een echt ander model, de motor is van de zelfde specificaties, mogelijk heeft de Clio 2 geen roetfilter, en is minder zuinig.( zo goed zit ik er ook niet in...)

Bij de Clio 3 is het koelwater systeem knap ingewikkeld, er is alles aan gedaan om de uitstoot van NOx te minimaliseren, de temperatuur van de motor en de verbrandingsgassen zo laag mogelijk te houden.
Maar dit gaat mogelijk ten koste van onderhoud op lange termijn, maar draait de eigenaar dan voor op.....en de meeste zullen dat nooit weten / begrijpen....
Je kunt een motor opblazen door haar thermisch te hoog te belasten, maar houdt haar te koud en slijtage en condensatie ligt op de loer, en ik denk dat dat bij deze motoren het geval is..
BadEend
forum starter
Contacteer:

Bericht door BadEend »

Ik ben niet werkzaam bij of voor Renault.
De motor wordt niet sneller warm door een thermostaat met een hogere openingstemperatuur, dus om hem daarvoor te gebruiken heeft weinig zin.
Bij het regenereren van het roetfilter word de temperatuur in de motor tijdelijk hoger, dit kan ook een reden zijn dat Renault voor deze thermostaat gekozen heeft.
Een moderne diesel is erg efficiënt waardoor het vrij lang duurt voor de motor op temperatuur is.

Let er wel op dat het roetfilter kan gaan verstoppen als je veel korte stukken rijd.
Om de motor in goede conditie te houden kan je beter om de zoveel tijd een goede lange rit maken i.p.v. er een thermostaat in te zetten die er niet in hoort.
hsvt
beginner
Contacteer:

Bericht door hsvt »

Dank,

om met het laatste te beginnen : er is minimaal een lange rit per maand(minimaal 65 km heen , en 65 km terug)

Dan zegt u dat de motor niet SNELLER warmer wordt door een thermostaat met een hogere openings T......dat begrijp ik, maar hij wordt uiteindelijk wel warmer en daar gaat het om?
BadEend
forum starter
Contacteer:

Bericht door BadEend »

Het gaat erom dat de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur is, de temperatuur hoeft niet hoger te worden.
Wat je nog wel kan doen om de motor in goede staat te houden is ervoor te zorgen dat het inlaat traject goed roet vrij blijft. (EGR en inlaatspruitstuk)
Laatst gewijzigd door BadEend op 27 okt 2014 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
hsvt
beginner
Contacteer:

Bericht door hsvt »

dan blijft naast rustig wegrijden de Calix voorverwarming voor het koelwater.( zie : http://www.calix.se/en/products/search- ... -141567840 )

Moet dan alleen verhuizen naar een woning met eigen oprit, zodat ik van 220V gebruik kan maken....ook weer een beetje gek ?
BadEend
forum starter
Contacteer:

Bericht door BadEend »

Er zijn ook stand verwarming systemen die werken op de brandstof van de auto zelf.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Webasto bijvoorbeeld ;)
hsvt
beginner
Contacteer:

Bericht door hsvt »

Dank alleen is de Webasto( ontdek ik net) grofweg 8 keer duurder, zitten er draaiende delen in en zal meer onderhoud nodig hebben
rdi
forum starter
Contacteer:

Bericht door rdi »

Ik denk niet dat die 6 graden verschil (83 of 89) de oplossing is voor jouw angst wat betreft de extra slijtage.
Zelf rij ik 25K per jaar (ook met veel korte stukken) en om de 30K gaat de auto weg voor een beurt volgens schema. Dat betekend dat de auto om de 14 maanden nieuwe olie krijgt. Binnen die tijd wordt de olie echt niet zo slecht dat dit gevolgen heeft voor de smering. Daar komt bij dat de olietemperatuur sowieso veel langzamer op bedrijfstemperatuur is dan het koelwater. De olietemperatuur is ook niet dezelfde als die van het koelwater. Dus daarmee ga je dat niet oplossen.
Renault Clio III ph2 dCi
Collection met pack-comfort + carminat live
hsvt
beginner
Contacteer:

Bericht door hsvt »

dank
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Motorisch (vraag & antwoord)”