Verbruik? normaal of niet.

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Uufd
forum starter
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 feb 2012 23:04
Locatie: Beervelde (België)
Contacteer:

Verbruik? normaal of niet.

Bericht door Uufd »

Het zit zo, vroeger had ik een gemiddeld verbruik van 7.8 l op 100 km
Wat ik wel weet is dat dit toen nog varieerde tussen de 7.6 en 7.9l

Met mijn 2.0v16 140 pk.

Nu weet ik niet hoe het komt dat ik aan een gemiddeld verbruik zit van 8.2l ?
Hoe mijn rijstijl ook is, ik zie de getallen nooit meer veranderen.

tankje van 45l is altijd op tussen de 500 en 550km :(

De clio rijd anders perfect. En geen lichtjes die branden.
Moet ik mij nu zorgen maken of niet?

Heb bijna 90.000 km staan en ga achter de zomer de bougies en brandstoffilter vervangen.

Groeten :sunny:
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Verbruik? normaal of niet.

Bericht door Arjan »

Kan meerdere oorzaken hebben. Warmer weer veroorzaakt vaak ook een hoger verbruik. En van 7.9 naar 8.2 is dan wel mogelijk.
Bredere banden misschien?
Azur91
forum starter
Berichten: 118
Lid geworden op: 02 dec 2013 15:45
Contacteer:

Re: Verbruik? normaal of niet.

Bericht door Azur91 »

Airco aan?

Als het overdag warm is zal hij ook meer verbruiken omdat er minder zuurstof in de lucht zit (omgekeerd principe van een intercooler).....
Gebruikersavatar
Uufd
forum starter
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 feb 2012 23:04
Locatie: Beervelde (België)
Contacteer:

Re: Verbruik? normaal of niet.

Bericht door Uufd »

Geen gebruik van airco, en daarvoor lagen mijn gewone velgen erop nu met mijn bredere zelfde verbruik.
Warmer weer? denk ik niet verbruik had ik ervoor ook al.
Azur91
forum starter
Berichten: 118
Lid geworden op: 02 dec 2013 15:45
Contacteer:

Re: Verbruik? normaal of niet.

Bericht door Azur91 »

Correctie op warmer weer: minder zuurstof in de lucht wat vaak samenhangt met de luchttemperatuur. Warm weer betekend niet 30° maar het verschil kan al tussen 5° en 15° optreden.
zinitzio

Re: Verbruik? normaal of niet.

Bericht door zinitzio »

Dit motorblok had ik ook in mijn Clio 3. Ik reed ongeveer 1:8. Bij dit motorblok voel je duidelijk als de variabele nokkenas een andere positie aanneemt. Ik vond het niet zo prettig. Renault heeft dit blok niet lang geleverd in de Clio 3.
Gebruikersavatar
Sp33dFr34k
forum member
Berichten: 273
Lid geworden op: 06 okt 2012 15:54
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Verbruik? normaal of niet.

Bericht door Sp33dFr34k »

1:8? Holy shit, ben ik blij dat ik uiteindelijk voor een 1.6 ben gegaan... Daarmee haal ik toch al snel 1:15.
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Verbruik? normaal of niet.

Bericht door Arjan »

Volgens mij 8,2 op 100 liter. Is dan ruim 1:12 ;)
Gebruikersavatar
Uufd
forum starter
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 feb 2012 23:04
Locatie: Beervelde (België)
Contacteer:

Re: Verbruik? normaal of niet.

Bericht door Uufd »

Even ter verduidelijking dat deze moter meer nissan is dan Renault ;)
Verder ben ik wel blij van dit blokie, alleen jammer dat er geen mods voor te verkrijgen is. :thumbsdown:

Ja als het eens past, passeer ik wel eens bij een garage ;)
Gebruikersavatar
Sp33dFr34k
forum member
Berichten: 273
Lid geworden op: 06 okt 2012 15:54
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Verbruik? normaal of niet.

Bericht door Sp33dFr34k »

Arjan schreef:Volgens mij 8,2 op 100 liter. Is dan ruim 1:12 ;)
Haha okee, dat maakt meer sense, neemt niet weg dat ie dan evengoed nog aardig zuipt..
scully

Re: Verbruik? normaal of niet.

Bericht door scully »

Arjan schreef:Kan meerdere oorzaken hebben. Warmer weer veroorzaakt vaak ook een hoger verbruik. En van 7.9 naar 8.2 is dan wel mogelijk.
Bredere banden misschien?
Azur91 schreef:Airco aan?

Als het overdag warm is zal hij ook meer verbruiken omdat er minder zuurstof in de lucht zit (omgekeerd principe van een intercooler).....
Azur91 schreef:Correctie op warmer weer: minder zuurstof in de lucht wat vaak samenhangt met de luchttemperatuur. Warm weer betekend niet 30° maar het verschil kan al tussen 5° en 15° optreden.
Bij warmer weer gebruikt een auto juist minder. Het wordt al gezegd, minder zuurstof in de lucht. Als er nu 1 m3 lucht door de lmm gaat, zit er minder kilogrammen zuurstof in, waardoor er ook minder brandstof wordt ingespoten.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Motorisch (vraag & antwoord)”