Lauwe airco (reeds hervuld)
Lauwe airco (reeds hervuld)
Hallo iedereen, ik rij sinds 2010 (met alle tevredenheid)(als eerste eigenaar) met een Clio III 1.5dci Exception, (bijna 4,5j en de 60d km gepasseerd).
Nu heb ik een probleem met de airco, (dit is de automatische versie-climate control), vandaar mijn bezoek aan dit forum.
Mijn binnentemperatuur staat naar gewoonte ingesteld op 21°C en hoe het altijd geweest is:
-Heeft de auto buiten gestaan in de zon, maar is het buiten onder de 20°C,
dan was het binnenin na een minuutje aangenaam op temperatuur, en sloeg de airo daarna vaak af,
gezien de ventilatie het daarna op temperatuur kon houden.
-Stond hij dezelfde dag in de zon, maar was het richting 25°C of meer,
dan toerde de ventilatie op, met airco, had ik het na diezelfde minuut naar mijn zin.
Daarna toerde de ventilatie af, en bleef de airco rustig meedraaien.
Tot op heden... met onlangs een warme week te hebben gehad, krijg ik de auto niet meer fris.
De ventilatie en airco toeren op, toeren na enkele minuten terug af terwijl het nog niet fris is.
Ik verwacht geen onrealistische zaken, maar enkel het comfort hoe het altijd geweest is.
Iemand uit de familie heeft dezelfde auto gekocht op hetzelfde moment, en die koelt wél nog steeds zoals het hoort (dus prima referentie).
De terugrit van mijn werk is 30km, (een halfuurtje), en heb de airco manueel op 15°C gezet, zonder voldoening.
Nu ben ik 2 dagen terug bij de dealer langsgeweest (waar de auto steeds keurig op onderhoud langsgaat, laatste onderhoud 1 maand geleden).
Ik heb hen niet kunnen overtuigen van een probleem (manueel werd de airco op 15°C gezet, welliswaar s'ochtends, en in de schaduw), en toen kwam er lucht uit, even fris als de omgeving, wat toen volgens hen voldoende was.
Om problemen uit te sluiten heb ik toch gevraagd de airco opnieuw te vullen, er zat nog 3/4e van de druk op, en was dus op zich niet noodzakelijk geweest (nog 3/4e van de druk, dus duidelijk geen lek)
Zonet een ritje van een half uur achter de rug, de airco op automatisch laten staan,
en de gebruikelijke 21°C moeten verlagen, alsook daarna manueel naar het koudste... nog steeds geen comfortabel klimaat, enkel een plakkende t-shirt...
Verder heb ik sinds net geen 2j, een nieuwe condensor(airco radiateur) gezien die toen lek was.
Onder de motorkap heeft de leiding die van de pomp komt, ijskoud, en is nat van de condens.
Als ik de auto opnieuw binnen moet doen (gezien volgens hen geen probleem),
dan ben ik hem alvast een dag kwijt om hem daar in de zon te laten staan, zodat ze erna zelf kunnen concluderen,
en vrees ik dat er op goede hoop, componenten vervangen zullen worden,
om mij tevreden te stellen, waardoor dit een nogal dure aangelegenheid zou kunnen worden.
Heeft iemand een idee als er zelf nog zaken te testen zijn? Ervan uitgaande dat er geen lekken zijn, en de airco 100% gevuld is.
zitten er nog temeratuursswichtes, kleppen, ventielen, zekeringen... die geblokkeerd kunnen zijn, tussen de koude aircopomp en de ventilatieroostertjes?
Ik wil absoluut niet zelf de held uithangen (hoewel in bezit van een oldtimer, dus geen 2 linkerhanden), maar zit nu toch wel zeer verveeld met de aankomende zomer... misschien heeft iemand weet van een vergelijkbare situatie, van zwakke plekken in het systeem, of kan iemand mij in de goede richting sturen, de Haynes manual staat alvast op bestelling als aanvulling van de kennis, en ik neem deze week eens een thermometer mee en maak een lijstje hoe warm het in de auto is voor en tijdens.
Alvast bedankt voor alle input.
Daan
Nu heb ik een probleem met de airco, (dit is de automatische versie-climate control), vandaar mijn bezoek aan dit forum.
Mijn binnentemperatuur staat naar gewoonte ingesteld op 21°C en hoe het altijd geweest is:
-Heeft de auto buiten gestaan in de zon, maar is het buiten onder de 20°C,
dan was het binnenin na een minuutje aangenaam op temperatuur, en sloeg de airo daarna vaak af,
gezien de ventilatie het daarna op temperatuur kon houden.
-Stond hij dezelfde dag in de zon, maar was het richting 25°C of meer,
dan toerde de ventilatie op, met airco, had ik het na diezelfde minuut naar mijn zin.
Daarna toerde de ventilatie af, en bleef de airco rustig meedraaien.
Tot op heden... met onlangs een warme week te hebben gehad, krijg ik de auto niet meer fris.
De ventilatie en airco toeren op, toeren na enkele minuten terug af terwijl het nog niet fris is.
Ik verwacht geen onrealistische zaken, maar enkel het comfort hoe het altijd geweest is.
Iemand uit de familie heeft dezelfde auto gekocht op hetzelfde moment, en die koelt wél nog steeds zoals het hoort (dus prima referentie).
De terugrit van mijn werk is 30km, (een halfuurtje), en heb de airco manueel op 15°C gezet, zonder voldoening.
Nu ben ik 2 dagen terug bij de dealer langsgeweest (waar de auto steeds keurig op onderhoud langsgaat, laatste onderhoud 1 maand geleden).
Ik heb hen niet kunnen overtuigen van een probleem (manueel werd de airco op 15°C gezet, welliswaar s'ochtends, en in de schaduw), en toen kwam er lucht uit, even fris als de omgeving, wat toen volgens hen voldoende was.
Om problemen uit te sluiten heb ik toch gevraagd de airco opnieuw te vullen, er zat nog 3/4e van de druk op, en was dus op zich niet noodzakelijk geweest (nog 3/4e van de druk, dus duidelijk geen lek)
Zonet een ritje van een half uur achter de rug, de airco op automatisch laten staan,
en de gebruikelijke 21°C moeten verlagen, alsook daarna manueel naar het koudste... nog steeds geen comfortabel klimaat, enkel een plakkende t-shirt...
Verder heb ik sinds net geen 2j, een nieuwe condensor(airco radiateur) gezien die toen lek was.
Onder de motorkap heeft de leiding die van de pomp komt, ijskoud, en is nat van de condens.
Als ik de auto opnieuw binnen moet doen (gezien volgens hen geen probleem),
dan ben ik hem alvast een dag kwijt om hem daar in de zon te laten staan, zodat ze erna zelf kunnen concluderen,
en vrees ik dat er op goede hoop, componenten vervangen zullen worden,
om mij tevreden te stellen, waardoor dit een nogal dure aangelegenheid zou kunnen worden.
Heeft iemand een idee als er zelf nog zaken te testen zijn? Ervan uitgaande dat er geen lekken zijn, en de airco 100% gevuld is.
zitten er nog temeratuursswichtes, kleppen, ventielen, zekeringen... die geblokkeerd kunnen zijn, tussen de koude aircopomp en de ventilatieroostertjes?
Ik wil absoluut niet zelf de held uithangen (hoewel in bezit van een oldtimer, dus geen 2 linkerhanden), maar zit nu toch wel zeer verveeld met de aankomende zomer... misschien heeft iemand weet van een vergelijkbare situatie, van zwakke plekken in het systeem, of kan iemand mij in de goede richting sturen, de Haynes manual staat alvast op bestelling als aanvulling van de kennis, en ik neem deze week eens een thermometer mee en maak een lijstje hoe warm het in de auto is voor en tijdens.
Alvast bedankt voor alle input.
Daan
Re: Lauwe airco (reeds hervuld)
Heb je de zekeringen al gecontroleerd? Het kan wel zijn dat het bedieningspaneel met temperatuurweergave prima werkt, maar dat de aircopomp niet aan slaat.
Re: Lauwe airco (reeds hervuld)
De leiding die ervandaan komt is alleszins ijskoud, en nat van de condens, maar ik controleer straks sowieso eens de zekeringen, je weet nooit...
Daarnet onderweg: 14°C en regen, binnentemperatuur op 19 of 20 of 21 gezet, en toch sloeg de airco aan (of kwam tenminste het symbooltje 'AC' op de display). Ik heb een kwartier zo gereden maar hij sloeg niet af, wat hij tevoren zeker zou gedaan hebben. Natuurlijk als er geen koude uitkomt, dan heeft hij volgens zijn eigen sensor ook geen reden om af te slaan...
Toen nog eens manueel de AC afgelegd, temp op 15° gezet (koudste wat hij op dat moment uit de buitenlucht naar binnen kan trekken?) en eens maximaal laten blazen voor een dikke 5 minuten. Toen weer op automatisch gezet, en meteen kwam het AC symbooltje terug. Zeer vreemd, gezien het naar mijn gevoel dan absoluut onder de 21 was binnenin, maargoed, als je eenmaal op de dingen begint te letten, lijkt alles opeens anders...
Zelf zou ik iets vermoeden in de aansturing van de kleppen, kraantjes of regeling... nochtans manueel op hoogste stand heeft de ventilatie alleszins zijn volledige debiet. Ik rij donderdag nog even met een andere Clio, om mezelf er nogmaals van te overtuigen dat mijn referentie echt wel correct ligt. En dan ga ik waarschijnlijk nog eens langs bij een andere Renault garage, om eens naar hun (neutrale) mening te polsen. Als ik mijn airco 10/10 gaf, zou hij nu nog een schrale 2/10 krijgen, omdat hij precies niet helemaal 'dood' is, nog net voldoende om bij een stortbui de voorruit langzaam te ontwasemen, echter kan dit met gewone non-AC lucht waarschijnlijk ook?
Bedankt voor het meedenken, zodra ik meer weet, post ik hier graag het vervolg.
Daarnet onderweg: 14°C en regen, binnentemperatuur op 19 of 20 of 21 gezet, en toch sloeg de airco aan (of kwam tenminste het symbooltje 'AC' op de display). Ik heb een kwartier zo gereden maar hij sloeg niet af, wat hij tevoren zeker zou gedaan hebben. Natuurlijk als er geen koude uitkomt, dan heeft hij volgens zijn eigen sensor ook geen reden om af te slaan...
Toen nog eens manueel de AC afgelegd, temp op 15° gezet (koudste wat hij op dat moment uit de buitenlucht naar binnen kan trekken?) en eens maximaal laten blazen voor een dikke 5 minuten. Toen weer op automatisch gezet, en meteen kwam het AC symbooltje terug. Zeer vreemd, gezien het naar mijn gevoel dan absoluut onder de 21 was binnenin, maargoed, als je eenmaal op de dingen begint te letten, lijkt alles opeens anders...
Zelf zou ik iets vermoeden in de aansturing van de kleppen, kraantjes of regeling... nochtans manueel op hoogste stand heeft de ventilatie alleszins zijn volledige debiet. Ik rij donderdag nog even met een andere Clio, om mezelf er nogmaals van te overtuigen dat mijn referentie echt wel correct ligt. En dan ga ik waarschijnlijk nog eens langs bij een andere Renault garage, om eens naar hun (neutrale) mening te polsen. Als ik mijn airco 10/10 gaf, zou hij nu nog een schrale 2/10 krijgen, omdat hij precies niet helemaal 'dood' is, nog net voldoende om bij een stortbui de voorruit langzaam te ontwasemen, echter kan dit met gewone non-AC lucht waarschijnlijk ook?
Bedankt voor het meedenken, zodra ik meer weet, post ik hier graag het vervolg.
- Petare
- forum member
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 08 feb 2011 18:33
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Re: Lauwe airco (reeds hervuld)
Kloppen de waardes van de buiten en interieur temperatuur sensors nog? In mijn Clio 2 met climate control krijg ik hetzelfde als de buitentemperatuur sensor nat is na het wassen. Todat die opdroogt werkt de CC niet optimaal.
Vrouw: '09 Clio III Dynamique 1.2TCE (Good old D4Ft)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
Re: Lauwe airco (reeds hervuld)
Kan zijn dat er teveel of te weinig koudemiddel is afgevuld; moet exact volgens specs zijn, anders goed dit soort symptomen mogelijk.
Clio Estate DCI90 Dynamique-> Rouge flamme, lumiere, city extra, comfort extra, R-link, res.wiel.
Re: Lauwe airco (reeds hervuld)
Als het buiten regent heb je vaak ook natte voeten dus komt er condens in de auto waardoor je ramen beslaan en dan gaat dus je airco aan, het is eigenlijk om vocht uit de lucht te halen dus daarom heb je kans dat bij 19 graden en regen datje airco aangaat
http://www.clioclub.nl/viewtopic.php?f=27&t=3393" onclick="window.open(this.href);return false;
eigen projectje
eigen projectje
Re: Lauwe airco (reeds hervuld)
Hé Daan,
Paar opmerkingen:
-Maakt de aircopomp mechanisch lawaai, als airco aangaat?
-Als je trouwens ontwaseming van de voorruit aanzet, dan springt de airco (AC-symbool) ook aan.
-Bij mij was na 85.000 km (3,5 jaar) de airco compressor (lagers?) versleten.
Paar opmerkingen:
-Maakt de aircopomp mechanisch lawaai, als airco aangaat?
-Als je trouwens ontwaseming van de voorruit aanzet, dan springt de airco (AC-symbool) ook aan.
-Bij mij was na 85.000 km (3,5 jaar) de airco compressor (lagers?) versleten.
** Clio TCe 125 / 20th Ann. (2010) **
Re: Lauwe airco (reeds hervuld)
Ben nogmaals bij andere (officiële Renault) garage langsgeweest,
's morgens, en in de schaduw airco manueel op koudste gezet, en volgens hen (3 personen) geen enkel probleem.
De lucht die er toen uitkwam was niet warm, maar in mijn ogen niet opmerkelijk kouder dan buitenlucht.
De pomp draait, leiding ijskoud en nat van de condens, en volgens hen geen enkele restrictie mogelijk waarom hij de koude niet tot binnen zou krijgen. En nu mag ik wel vertrouwen op hun kennis, maar daarmee is jammergenoeg mijn probleem niet van de baan.
Dus weeral met de mond vol tanden, en onbegrip als ik vertel dat ik de auto niet koud(er) krijg. Misschien eens teruggaan als het 25°C+ is...
Als ik in de clio 3 van een kennis zit, dan is er alleszins geen twijfel dat daar wél airco is, en bij mij absoluut niet/onvoldoende.
Als ik de ontwaseming aanzet, gaat gelijk het AC symbooltje mee aan.
Verder nog de zekeringen gecontroleerd, niets op aan te merken.
Gisteren in het naar huis rijden: 13°C buitentemperatuur (correct met thermometer), auto op 20°C gezet, bewolkt zonder zon, bij vertrek gaat de airco aan, na een kwartier vraag ik mij af waarom de (automatische) AC nog zou moeten werken. Ik schakel manueel de airco uit, en heb op dezelfde 20°C, krijg ik frissere lucht die binnenkomt zonder airco
De Haynes is ook binnengekomen, ik kijk ter info eens waar de thermometers zitten, en hoe deze eruitzien (om toch iets te doen).
's morgens, en in de schaduw airco manueel op koudste gezet, en volgens hen (3 personen) geen enkel probleem.
De lucht die er toen uitkwam was niet warm, maar in mijn ogen niet opmerkelijk kouder dan buitenlucht.
De pomp draait, leiding ijskoud en nat van de condens, en volgens hen geen enkele restrictie mogelijk waarom hij de koude niet tot binnen zou krijgen. En nu mag ik wel vertrouwen op hun kennis, maar daarmee is jammergenoeg mijn probleem niet van de baan.
Dus weeral met de mond vol tanden, en onbegrip als ik vertel dat ik de auto niet koud(er) krijg. Misschien eens teruggaan als het 25°C+ is...
Als ik in de clio 3 van een kennis zit, dan is er alleszins geen twijfel dat daar wél airco is, en bij mij absoluut niet/onvoldoende.
Als ik de ontwaseming aanzet, gaat gelijk het AC symbooltje mee aan.
Verder nog de zekeringen gecontroleerd, niets op aan te merken.
Gisteren in het naar huis rijden: 13°C buitentemperatuur (correct met thermometer), auto op 20°C gezet, bewolkt zonder zon, bij vertrek gaat de airco aan, na een kwartier vraag ik mij af waarom de (automatische) AC nog zou moeten werken. Ik schakel manueel de airco uit, en heb op dezelfde 20°C, krijg ik frissere lucht die binnenkomt zonder airco

De Haynes is ook binnengekomen, ik kijk ter info eens waar de thermometers zitten, en hoe deze eruitzien (om toch iets te doen).
Re: Lauwe airco (reeds hervuld)
Ik denk dat de Renault garage zich er makkelijk van af doet. Laat ze een willekeurig showroom model starten en de airco aanzetten. Je voelt dan toch meteen dat het goed werkt?
Re: Lauwe airco (reeds hervuld)
Hebben ze de temperatuur van de lucht gemeten?
De airco moet namelijk ijskoude lucht kunnen blazen.
Schakelt de compressor steeds aan en uit?
Zo ja dan kan dat bijvoorbeeld liggen aan een te hoge of te lage druk, of een niet goed werkende druksensor.
Met de Clip (dealerapparatuur) kunnen ze de airco uitlezen en aansturen.
Je kan die dealer beter links laten liggen als ze je niet serieus nemen en je wenden tot een goede aircospecialist.
De airco moet namelijk ijskoude lucht kunnen blazen.
Schakelt de compressor steeds aan en uit?
Zo ja dan kan dat bijvoorbeeld liggen aan een te hoge of te lage druk, of een niet goed werkende druksensor.
Met de Clip (dealerapparatuur) kunnen ze de airco uitlezen en aansturen.
Je kan die dealer beter links laten liggen als ze je niet serieus nemen en je wenden tot een goede aircospecialist.
-
- forum starter
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 03 aug 2008 21:05
- Contacteer:
Re: Lauwe airco (reeds hervuld)
Als het goed kun je wel aan de aanvoer- en retourleiding voelen of de airco aan staat. De ene wordt ijskoud en de andere heet!
Als dit zo is slaat de airco in iedergeval aan.
Dan kun je jezelf nog afvragen of de temperatuursensor binnenin de auto de juiste waarde registreerd, mede op basis hiervan bepaald de climate control in hoeverre de lucht moet worden gekoeld (of verwarmd) die in het interieur wordt toegelaten. Dit kan de verklaring zijn waarom je het niet "koud" krijgt.
De aangevoerde lucht moet zo'n 3 - 5 graden zijn als deze in de auto wordt geblazen, dit kan de garage meten door een voeler in de middelste ventilatie opening te leggen.
Zet hierbij de temperatuur op MIN en zet de blaasstand op frontaal en sluit de openingen aan de zijkant bij de deuren. Zet de fan op MAX en ga dan de temp van de aangevoerde lucht meten en heb hierbij een minuut of 5 geduld.
Volgens mij blaast hij altijd lucht op de laagste temp als je de stand op MIN zet ipv bijv 16 graden!
Hoop dat je hier verder mee komt.
Ps een garage die niet de temp meet kan naar mijn mening geen juiste diagnose stellen mbt de daadwerkelijke werking van de airco. Meten is in dit geval weten ;-)
Als dit zo is slaat de airco in iedergeval aan.
Dan kun je jezelf nog afvragen of de temperatuursensor binnenin de auto de juiste waarde registreerd, mede op basis hiervan bepaald de climate control in hoeverre de lucht moet worden gekoeld (of verwarmd) die in het interieur wordt toegelaten. Dit kan de verklaring zijn waarom je het niet "koud" krijgt.
De aangevoerde lucht moet zo'n 3 - 5 graden zijn als deze in de auto wordt geblazen, dit kan de garage meten door een voeler in de middelste ventilatie opening te leggen.
Zet hierbij de temperatuur op MIN en zet de blaasstand op frontaal en sluit de openingen aan de zijkant bij de deuren. Zet de fan op MAX en ga dan de temp van de aangevoerde lucht meten en heb hierbij een minuut of 5 geduld.
Volgens mij blaast hij altijd lucht op de laagste temp als je de stand op MIN zet ipv bijv 16 graden!
Hoop dat je hier verder mee komt.
Ps een garage die niet de temp meet kan naar mijn mening geen juiste diagnose stellen mbt de daadwerkelijke werking van de airco. Meten is in dit geval weten ;-)
Re: Lauwe airco (reeds hervuld)
In mijn Clio 3 vind ik de airco ook niet echt denderend. Toen mijn Clio in de garage stond kreeg ik een VW Up! mee die het behoorlijk frisser kreeg binnenin dan mijn trouwe Cliootje. Toch blaast hij behoorlijk koude lucht uit. Ik vermoed dat de capaciteit van de airco gewoon te laag is voor de auto.
Re: Lauwe airco (reeds hervuld)
De drukken en de temperatuur die de temperatuursensoren registreren en dergelijke kunnen uitgelezen worden.
Daarnaast kunnen ook de kleppen aangestuurd worden met de computer om te controleren of ze goed werken.
En eventuele foutcodes niet te vergeten.
Daarnaast kunnen ook de kleppen aangestuurd worden met de computer om te controleren of ze goed werken.
En eventuele foutcodes niet te vergeten.
-
- beginner
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 15 jun 2014 15:35
- Locatie: Schiermonnikoog
- Contacteer:
Re: Lauwe airco (reeds hervuld)
Een tijdje terug had ik het zelfde probleem , hij lekte wat water en hij werd maar niet koud. Wat toen het geval was het kachelhuis zat verstopt , misschien ook een probleem?
Re: Lauwe airco (reeds hervuld)
Mag ik vragen hoe je het verstopte kachelhuis opgelost hebt, en waarmee dit verstop zat?
Wat ik wel merk na een tijdje, is dat de 'bol' in het center, (de knop om je roostertjes open/dicht mee te zetten),
bij aanraken zeer koud aanvoelt in vergelijking met de lucht die uit de roostertjes komt (naar mijn gevoel).
Verder ben ik gewend dat er (ook bij verwarmen), iets meer lucht langs de zijkanten komt, dan centraal.
Ik heb de haynes manual ondertussen liggen, maar moet nog eens de tijd vinden om erin te bladeren.
De meest constante oplossing is voorlopig op 19°C, manueel en zonder airco.
's Morgens geeft dit mij een frisse buitenlucht, (mocht ik op 19°C automatisch rijden, zou de airco na een kwartiertje aangaan, en mij minder frisse lucht geven... raar maar waar)
's Avonds is het meestal geen 20°C meer buiten, en kan ik het wel hebben dat de auto door de zon een graadje warmer staat, op de 19°C manueel, koelt het dan ook niet onnodig af. (Op automatisch zou natuurlijk de airco wel meteen aangaan)
De lastigste periode van het jaar qua airco is waarschijnlijk gepasseerd, dus mijn probleem minder aanwezig.
Het minste wat ik denk te doen is bij een volgend onderhoud nog eens expliciet vragen naar uitlezing, of meting,
misschien als de auto er dan toch staat, het dan een kleinere moeite is...
Het probleem zal wel uitkomen, had ooit het probleem dat mijn auto minder strak stuurde, ook beide garages ermee laten rijden, maar geen probleem volgens hen. (ergens logisch, zij zien enkel een momentopname, ik rij er al jaren dagelijks mee), bij mijn eerste keuring bleken kleine scheurtjes te zitten langs de binnenkant van de banden. Nieuwe banden gekocht, en auto spoorde weer als nieuw.
Wat ik wel merk na een tijdje, is dat de 'bol' in het center, (de knop om je roostertjes open/dicht mee te zetten),
bij aanraken zeer koud aanvoelt in vergelijking met de lucht die uit de roostertjes komt (naar mijn gevoel).
Verder ben ik gewend dat er (ook bij verwarmen), iets meer lucht langs de zijkanten komt, dan centraal.
Ik heb de haynes manual ondertussen liggen, maar moet nog eens de tijd vinden om erin te bladeren.
De meest constante oplossing is voorlopig op 19°C, manueel en zonder airco.
's Morgens geeft dit mij een frisse buitenlucht, (mocht ik op 19°C automatisch rijden, zou de airco na een kwartiertje aangaan, en mij minder frisse lucht geven... raar maar waar)
's Avonds is het meestal geen 20°C meer buiten, en kan ik het wel hebben dat de auto door de zon een graadje warmer staat, op de 19°C manueel, koelt het dan ook niet onnodig af. (Op automatisch zou natuurlijk de airco wel meteen aangaan)
De lastigste periode van het jaar qua airco is waarschijnlijk gepasseerd, dus mijn probleem minder aanwezig.
Het minste wat ik denk te doen is bij een volgend onderhoud nog eens expliciet vragen naar uitlezing, of meting,
misschien als de auto er dan toch staat, het dan een kleinere moeite is...
Het probleem zal wel uitkomen, had ooit het probleem dat mijn auto minder strak stuurde, ook beide garages ermee laten rijden, maar geen probleem volgens hen. (ergens logisch, zij zien enkel een momentopname, ik rij er al jaren dagelijks mee), bij mijn eerste keuring bleken kleine scheurtjes te zitten langs de binnenkant van de banden. Nieuwe banden gekocht, en auto spoorde weer als nieuw.