Tuning clio 1.2 tce100
Tuning clio 1.2 tce100
Ik zie op het forum veel verhalen en vragen over het chiptunen van de tce100
Maar is er niemand verder gegaan dan alleen chiptuning?
Ik lees op het twingo forum en engelse renault forum verhalen over tce100 motoren met 14-150pk
Zo zou er een grotere intercooler gemonteerd worden en de injectoren van een ph2 rs 172/182
Schijnt dat de standaard injectoren snel aan hun max zitten
Zijn er hier mensen met ervaring met deze upgrades
Ik ben wel nieuwsgierig hiernaar het klinkt veel belovend 140-150pk
Maar wat kan het blokje hebben het blijft een klein blokje
En wat voor winst haal je met alleen een grotere intercooler zonder remap of werkt dat niet moet er geremapt worden voor de lucht brandstof verhouding
Ik ben redelijk onbekend met turbo motoren maar vind het erg interessant
Maar is er niemand verder gegaan dan alleen chiptuning?
Ik lees op het twingo forum en engelse renault forum verhalen over tce100 motoren met 14-150pk
Zo zou er een grotere intercooler gemonteerd worden en de injectoren van een ph2 rs 172/182
Schijnt dat de standaard injectoren snel aan hun max zitten
Zijn er hier mensen met ervaring met deze upgrades
Ik ben wel nieuwsgierig hiernaar het klinkt veel belovend 140-150pk
Maar wat kan het blokje hebben het blijft een klein blokje
En wat voor winst haal je met alleen een grotere intercooler zonder remap of werkt dat niet moet er geremapt worden voor de lucht brandstof verhouding
Ik ben redelijk onbekend met turbo motoren maar vind het erg interessant
Clio 3 ph1 1.2tce 100
Re: Tuning clio 1.2 tce100
+1 voor laantje 

Dat is toch de truc van het downsizen?
Dat doen alle grote namen
Meer pks met minder cc
Ik was gewoon benieuwd of er nederlandse tce rijders hier ervaring mee hebben
Dat doen alle grote namen
Meer pks met minder cc
Ik was gewoon benieuwd of er nederlandse tce rijders hier ervaring mee hebben
Clio 3 ph1 1.2tce 100
Ik denk dat ik heel eerlijk ben als ik zeg dat hier weinig tot geen ervaring op het forum is met het tunen van motoren. De meeste komen niet zoveel verder dan een luchtfilter en een uitlaat. Wellicht dat je deze vraag kunt stelling bij de renault tuning club. Niets afdoende aan de clioclub, maar daar zit gewoon meer ervaring op dit gebied.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
- Contacteer:
Of naar de eindejaarsmeeting van ons clubke komen en je vraag aan de tuner voorleggen (http://clioclub.nl/viewtopic.php?f=217&t=18957). Denk dat dat nog het allerbeste is.
Verder is er idd weinig ervaring met tunen van motoren hier.
Verder is er idd weinig ervaring met tunen van motoren hier.
Groet, Age
Van fabriekswege uit downsizen heeft als voordeel dat alles op en aan je motor op elkaar is afgestemd.
Grotere turbo (meer druk) en zo geeft wel meer vermogen maar ook meer risico op motorschade en slijtage. Ook het blok wat je nu hebt is indertijd met alle onderdelen op elkaar afgestemd geweest. Bezint eer ge begint. Hobby en beun werk kan je veel (ellende) kosten.
Grotere turbo (meer druk) en zo geeft wel meer vermogen maar ook meer risico op motorschade en slijtage. Ook het blok wat je nu hebt is indertijd met alle onderdelen op elkaar afgestemd geweest. Bezint eer ge begint. Hobby en beun werk kan je veel (ellende) kosten.
Hoi K-vin,
Vandaag met m'n 1.2 TCE naar de Clio meeting geweest.
Zie daar de ervaring en de resultaten (131Pk).
(kan helaas zelf geen link aanmaken).
Greets,
BJ
Vandaag met m'n 1.2 TCE naar de Clio meeting geweest.
Zie daar de ervaring en de resultaten (131Pk).
(kan helaas zelf geen link aanmaken).
Greets,
BJ
** Clio TCe 125 / 20th Ann. (2010) **
Thx Leentje voor de link.
T vreemde is alleen dat als je er op klikt je idd de juiste tekst ziet, maar daarna schuiven er automatisch allemaal andere foto's voorbij van de afsluitmeet...
Tenminste op m'n iPad.
Technisch foutje?
BJ
T vreemde is alleen dat als je er op klikt je idd de juiste tekst ziet, maar daarna schuiven er automatisch allemaal andere foto's voorbij van de afsluitmeet...
Tenminste op m'n iPad.
Technisch foutje?
BJ
Het is prima mogelijk alleen moet je ook nog iemand vinden die het geheel af kan stellen.
Jan-kees heeft in zijn twingo een 1.2 tce liggen met Kdfi management er op, hiermee is alles vrij programmeerbaar maar verlies je mogelijk wel wat uch functies.
Jan-kees heeft in zijn twingo een 1.2 tce liggen met Kdfi management er op, hiermee is alles vrij programmeerbaar maar verlies je mogelijk wel wat uch functies.
- Uufd
- forum starter
- Contacteer:
Niet verder zoeken hier de oplossing een 3 cilinderke met maar liefst 400 pk
http://nissannews.com/en-US/nissan/usa/ ... powerplant
Zal wel passen in de clio

http://nissannews.com/en-US/nissan/usa/ ... powerplant
Zal wel passen in de clio

Mijn Clio III 2.0 16V https://www.clioclubnederland.nl/viewto ... 13&t=16891
- meks1980
- forum starter
- Contacteer:
Dat downsizen is alleen maar goed voor de dealers en de milieu eisen
Meer pk's met minder cc's zie je inderdaad maar dat komt de betrouwbaarheid van de motoren niet altijd ten goede.
Google maar op de 1,5 dci van Renault met name in de zwaardere auto's zoals de Grand Scenic of de 1,6 blokken van PSA die in de 508, C5 en modellen van BMW zitten)
Daarnaast vind ik het wel opvallend dat iedereen zich beperkt tot eventuele problemen met de motor zelf.
Maar een koppeling, versnellingsbak of aandrijfassen? Die hebben geen last van dat extra vermogen???
Heb je een auto die (voor mooi) net iets te licht gemotoriseerd blijkt, tja dan kan je "chippen" misschien overwegen.
Wil je het maximale eruit persen door andere onderdelen en zo? Tuurlijk zal best mogelijk zijn maar betrouwbaarder wordt het niet.
Ik sluit mij aan bij de stelling van Laantje, koop dan een auto met ballen, bijvoorbeeld een Clio RS ipv een sportieve 1200 cc-er.
Maar waarom is dat goed voor de dealers?
Google maar op de 1,5 dci van Renault met name in de zwaardere auto's zoals de Grand Scenic of de 1,6 blokken van PSA die in de 508, C5 en modellen van BMW zitten)
Daarnaast vind ik het wel opvallend dat iedereen zich beperkt tot eventuele problemen met de motor zelf.
Maar een koppeling, versnellingsbak of aandrijfassen? Die hebben geen last van dat extra vermogen???
Heb je een auto die (voor mooi) net iets te licht gemotoriseerd blijkt, tja dan kan je "chippen" misschien overwegen.
Wil je het maximale eruit persen door andere onderdelen en zo? Tuurlijk zal best mogelijk zijn maar betrouwbaarder wordt het niet.
Ik sluit mij aan bij de stelling van Laantje, koop dan een auto met ballen, bijvoorbeeld een Clio RS ipv een sportieve 1200 cc-er.
Maar waarom is dat goed voor de dealers?
Renault Clio III ph2 dCi
Collection met pack-comfort + carminat live
Ik snap best dat als je het maximale uit een blok haalt je alles moet aanpakken
Aandrijfassen v bak remmen enz
Maar ik doel meer op het optimaliseren van hetgeen wat ik al heb
Een 1.2 tce
Er is niks makkelijker dan meteen een dikke auto kopen met veel pk's
Ik merk dat wanneer het weer iets kouder is de auto net wat vlotter oppakt
Nu heb ik eens gekeken naar de intercooler en de slangen
Hier zitten behoorlijk wat vernauwingen in
Ik denk dat ik daar maar eens mee aan de gang ga door er wat betere flow in te krijgen
Als ik dingen aanpas aan de intercooler en leidingen daarvan moet er dan geremapt worden?
Aandrijfassen v bak remmen enz
Maar ik doel meer op het optimaliseren van hetgeen wat ik al heb
Een 1.2 tce
Er is niks makkelijker dan meteen een dikke auto kopen met veel pk's
Ik merk dat wanneer het weer iets kouder is de auto net wat vlotter oppakt
Nu heb ik eens gekeken naar de intercooler en de slangen
Hier zitten behoorlijk wat vernauwingen in
Ik denk dat ik daar maar eens mee aan de gang ga door er wat betere flow in te krijgen
Als ik dingen aanpas aan de intercooler en leidingen daarvan moet er dan geremapt worden?
Clio 3 ph1 1.2tce 100
Wat ik weet is dat je met een tce nog een enige 20pk kan behalen met chiptuning (en dat hij al meer pks heeft vanaf de fabriek uit, dat was het geval bij tvrman), maar 140/150 pk vind ik een beetje te ver geblazen voor een 1.2tce, ik sluit me ook aan van de stelling van laantje.
Laatst gewijzigd door L.J op 21 apr 2014 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault Clio III 2 GT 1.6 141 57i
Hé K-vin,
Gezien m'n eigen ervaring met de tuning van mijn 1.2TCE is een aangepaste sterkere koppeling zeker nodig. Er zat een vervelende piek in vermogenskromme tussen de 2.200 en 2.500 tpm, waardoor de koppeling leek te slippen.
Blijkbaar kan de standaard koppeling dat koppel niet aan. Mijn vraag: Past de koppeling van een Clio met zwaardere motor hierin?
Ondertussen terug laten tunen.
Standaard had mijn TCE al 110 Pk (volgens fabriek 100 Pk).
Nu de zomerbanden er weer opzitten, binnenkort bij Unlimited tuning laten bekijken of ze die piek eruit krijgen.
Word vervolgd.
Greetz,BJ
Gezien m'n eigen ervaring met de tuning van mijn 1.2TCE is een aangepaste sterkere koppeling zeker nodig. Er zat een vervelende piek in vermogenskromme tussen de 2.200 en 2.500 tpm, waardoor de koppeling leek te slippen.

Blijkbaar kan de standaard koppeling dat koppel niet aan. Mijn vraag: Past de koppeling van een Clio met zwaardere motor hierin?
Ondertussen terug laten tunen.
Standaard had mijn TCE al 110 Pk (volgens fabriek 100 Pk).
Nu de zomerbanden er weer opzitten, binnenkort bij Unlimited tuning laten bekijken of ze die piek eruit krijgen.
Word vervolgd.
Greetz,BJ
Update:
Vandaag een nieuwe Dynorun bij Unlimited Tuning in Amersfoort gehad.
Na de eerste tuning tijdens de CCNL meeting van november, hadden ze in januari een tweede programma geüpload en daarbij een nieuwe meting aangeboden zodra m'n TCe weer op zomerbanden
De run kwam uit op piek van 125 Pk piek en gemiddeld vermogen van 180 NM. Mooie waardes voor een 1.2.
Vandaag een nieuwe Dynorun bij Unlimited Tuning in Amersfoort gehad.
Na de eerste tuning tijdens de CCNL meeting van november, hadden ze in januari een tweede programma geüpload en daarbij een nieuwe meting aangeboden zodra m'n TCe weer op zomerbanden
De run kwam uit op piek van 125 Pk piek en gemiddeld vermogen van 180 NM. Mooie waardes voor een 1.2.
T.o.v. de standaard 100 Pk die de TCe heeft wel ja.tvrman schreef:Update:
piek van 125 Pk piek en gemiddeld vermogen van 180 NM. Mooie waardes voor een 1.2.
Maar heel eerlijk, je haalt nu 100 Pk per liter inhoud en dat is niet echt spectaculair te noemen natuurlijk.
Daihatsu haalde dit al in 1987 met de Charade GTti.
Dit was een 3 cilinder met 993 cc inhoud en een turbo. Het blokje leverde 101 Pk en 130 Nm.
Renault Clio III ph2 dCi
- meks1980
- forum starter
- Contacteer:
Indd lekker bijzonder zo'n zware bak met 130 pk
Wil je veel plezier hebben van die motoren laat je ze standaard, zijn juist zo gemaakt om zuinig te zijn en minder uitstoot te hebben. Koop indd dan gewoon een gt of rs
En die nieuwe motoren hebben voor alles een sensor je hebt zo storingen en dergelijke als je verder gaat als chippen

Wil je veel plezier hebben van die motoren laat je ze standaard, zijn juist zo gemaakt om zuinig te zijn en minder uitstoot te hebben. Koop indd dan gewoon een gt of rs

En die nieuwe motoren hebben voor alles een sensor je hebt zo storingen en dergelijke als je verder gaat als chippen
- meks1980
- forum starter
- Contacteer:
ja en de fiat uno had je ook 1000 turbo, en die auto's zijn wel best rap maar hebben niet zo'n lompe zware bodyrdi schreef:tvrman schreef:Update:
piek van 125 Pk piek en gemiddeld vermogen van 180 NM. Mooie waardes voor een 1.2.
Daihatsu haalde dit al in 1987 met de Charade GTti.
Dit was een 3 cilinder met 993 cc inhoud en een turbo. Het blokje leverde 101 Pk en 130 Nm.
-
- beginner
- Contacteer:
Wat mij altijd opvalt als het gaat over tuning is dat het dan gaat over PK's !
Alsof dat heilig is. Ik wil de Tce ook laten chippen... niet omdat ik zo nodig zo snel mogelijk van 0 naar 100 km/u wil maar omdat ik de driveability wil verbeteren. Het turbogat verkleinen en de NM's verhogen. Dat verhoogt namelijk mijn rijgenot. Ook bij normaal rijgedrag. Als je een mooier verloop van je pk's / nm's hebt dan zal je meer plezier beleven aan de Clio. Niet omdat je iedereen achter je laat (alsof dat kan met dat 1149 cc motortje) maar omdat je de auto/motor meer relaxed zijn werk kan laten doen.
Kortom... PK's zijn niet heilig. (voor mij in ieder geval niet)
Grt
Andy

Alsof dat heilig is. Ik wil de Tce ook laten chippen... niet omdat ik zo nodig zo snel mogelijk van 0 naar 100 km/u wil maar omdat ik de driveability wil verbeteren. Het turbogat verkleinen en de NM's verhogen. Dat verhoogt namelijk mijn rijgenot. Ook bij normaal rijgedrag. Als je een mooier verloop van je pk's / nm's hebt dan zal je meer plezier beleven aan de Clio. Niet omdat je iedereen achter je laat (alsof dat kan met dat 1149 cc motortje) maar omdat je de auto/motor meer relaxed zijn werk kan laten doen.

Kortom... PK's zijn niet heilig. (voor mij in ieder geval niet)
Grt
Andy