Clio III 1.4 16v slaat af na koppeling bij koude start

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
svh

Clio III 1.4 16v slaat af na koppeling bij koude start

Bericht door svh »

Mijn Clio III 1.4 16v (K4J) slaat soms af na een koude start bij de eerste keer de koppeling intrappen om tot stilstand te komen. Het gebeurt niet altijd en als het gebeurt ook maar 1 keer, daarna rijdt hij probleemloos. Als ik hem na het afslaan weer start, moet hij wel vaker rond dan normaal om te starten. Ik heb het idee dat het alleen gebeurt bij buitentemperaturen van pak hem beet onder de 10 graden. Wat me ook opvalt is dat hij soms bij het koud starten bij lage buitentemperatuur heel even (1 sec) fluit, vraag me af of dit er iets mee te maken kan hebben.

Onlangs heb ik alle 4 de bobines vervangen, hij loopt verder ook goed en valt stationair netjes terug naar ca. 750 toeren. Ook kan ik geen foutcodes vinden. Verder heb ik het idee dat de temperatuursensor niet helemaal goed is, de motor lijkt goed warm te worden (ook de kachel), maar de temperatuur schommelt volgens het dashboard tussen de 75 en 85 graden. Kan dit nog kwaad of dit probleem verklaren? De thermostaat is getest en lijkt goed.

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
Lampie
forum starter
Contacteer:

Re: Clio III 1.4 16v slaat af na koppeling bij koude start

Bericht door Lampie »

Identiek hier, clio3 uit 2006 1,4 16v start zonder probleem, straatje keren, zonder probleem,rijd ongeveer 200 meter, koppeling in voor de rotonde en slaat af. start daarna meteen weer goed.
Afbeelding75533Afbeelding
Siebe

Bericht door Siebe »

Ik ben "blij" dat er meer mensen met dit probleem zijn. Mijn auto heeft dezelfde specs ('06 Phase III 1.4 16v)
Ook ik heb onlangs alle bobines vervangen. Het hele jaar rijdt ie zonder problemen, maar zodra het koud wordt duikt het probleem weer op, net als vorige winter.

Wie oh wie weet het antwoord? :o
Lampie
forum starter
Contacteer:

Bericht door Lampie »

Update : ik rij naar de rotonde, recht uit, dus niet de stuurbekrachtiging gebruikend, met 3000 toeren, trap de koppeling in.... en het toerental daalt tot 600 toeren, en bleef net aan lopen, vandaag niet afgeslagen
Afbeelding75533Afbeelding
svh

Bericht door svh »

Tot nu toe heb ik nog geen oplossing gevonden. Met het koude weer slaat hij bijna iedere dag wel af nu. Heeft iemand toevallig al een diagnose gedaan met een can clip met dit koude weer. Mogelijk een sensor die niet helemaal lekker is en de verkeerde waarde doorgeeft?

Ik kom er nog niet helemaal uit, hij rilt ook een klein beetje bij stationair. Voelt wel gewoon aan alsof hij netjes op 4 pitten loopt. Mogelijk een te rijk of arm mengsel voor het gevoel.

Hoop dat iemand iets gevonden heeft.
svh

Bericht door svh »

@siebe, zijn de problemen begonnen na het vervangen van de bobines, of waren ze er eerder ook al?
Siebe

Bericht door Siebe »

Problemen waren al aanwezig. Ik had alleen gehoopt dat het vervangen van de bobines het probleem zouden oplossen :\

Ik zal mn ODB2 er weer eens aanhangen en kijken of ik iets van rare sensorwaardes kan uitlezen. Ik merk wel dat als ik de auto een halve minuut stationair laat draaien, het probleem niet meer optreedt. Ik denk alleen dat dat komt doordat de winter tot nu toe zo mild is.
pino19
beginner
Contacteer:

Bericht door pino19 »

hallo.
dit probleem heb ik zelf ook in mijn clio 1.4 16V uit 2006.
een beetje zoeken zou ik het gevonden kunnen hebben.
Het zou de sensor van de BDB(bovenste dode punt) die een verkeerde waarde aan zou moeten geven bij een koude motor.
Heel zeker ben ik niet ervan ondanks dat ik meerdere rare storingen in mijn auto blijven terug komen.

Ik ben nog steeds bezig met uitzoeken van dit en als ik wat weet zal ik het meteen mededelen.
raymondvis1993

Bericht door raymondvis1993 »

Ik ervaar ditzelfde probleem, is er al een oplossing bekend? Pino19, weet jij nog iets?
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Motorisch (vraag & antwoord)”