Versterker antennevoet defect?
Versterker antennevoet defect?
Hoi,
Ik zit met het volgende:
Enkele dagen na de aanschaf van mijn Clio 2 viel de radio-ontvangst plotseling bijna compleet weg (1 a twee sterke zenders te ontvangen).
De volgende zaken geprobeerd zonder echte verbetering
Rommelen aan de antennevoet achter op het dak leverde geen verbetering
spriet losgehaald en ingesprayed met contactspray
antenneconnector op de radio schoongemaakt
Op een gegeven moment was de radio ontvangst spontaan weer een beetje terug en ben ik verder op zoek gegaan.
Ik wilde de antennevoet verwijderen om deze te ontdoen van evt aanwezige oxidatie, Ik kon met een sleutel echter vrij moeilijk bij de moer van de voet komen (dak loopt omhoog) zonder de hemel te veel te buigen. Toen ik de echter de 12V voeding van de antenne loshaalde verbeterde de ontvangst enorm. Ik heb het hier toen even bij gelaten (voeding antenne los gelaten)
Toen bedacht ik me ook dat elke keer als ik de radio (originele tunerlist) uitzette, de ontvangst een fractie van een seconde heel goed was waarna de radio uitschakelde. Waarschijnlijk omdat de 12V op de antenne op dat moment uitgeschakeld werd.
Inmiddels heb ik de originele radio vervangen door een JVC KD-AVX44 en 'stoor' ik me toch nog aan de ontvangst die nu op bepaalde plekken (brug/stoplicht etc) stoort cq. wegvalt.
Lijkt erop dat de versterker in de antennevoet defect is en dat dus waarschijnlijk de voet in zijn geheel vervangen moet worden?
Of zou het nog iets anders kunnen zijn?
Ik zit met het volgende:
Enkele dagen na de aanschaf van mijn Clio 2 viel de radio-ontvangst plotseling bijna compleet weg (1 a twee sterke zenders te ontvangen).
De volgende zaken geprobeerd zonder echte verbetering
Rommelen aan de antennevoet achter op het dak leverde geen verbetering
spriet losgehaald en ingesprayed met contactspray
antenneconnector op de radio schoongemaakt
Op een gegeven moment was de radio ontvangst spontaan weer een beetje terug en ben ik verder op zoek gegaan.
Ik wilde de antennevoet verwijderen om deze te ontdoen van evt aanwezige oxidatie, Ik kon met een sleutel echter vrij moeilijk bij de moer van de voet komen (dak loopt omhoog) zonder de hemel te veel te buigen. Toen ik de echter de 12V voeding van de antenne loshaalde verbeterde de ontvangst enorm. Ik heb het hier toen even bij gelaten (voeding antenne los gelaten)
Toen bedacht ik me ook dat elke keer als ik de radio (originele tunerlist) uitzette, de ontvangst een fractie van een seconde heel goed was waarna de radio uitschakelde. Waarschijnlijk omdat de 12V op de antenne op dat moment uitgeschakeld werd.
Inmiddels heb ik de originele radio vervangen door een JVC KD-AVX44 en 'stoor' ik me toch nog aan de ontvangst die nu op bepaalde plekken (brug/stoplicht etc) stoort cq. wegvalt.
Lijkt erop dat de versterker in de antennevoet defect is en dat dus waarschijnlijk de voet in zijn geheel vervangen moet worden?
Of zou het nog iets anders kunnen zijn?
Re: Versterker antennevoet defect?
Ik zit met hetzelfde probleem, kan 3FM redelijk tot goed ontvangen. Maar 538 Veronica of Slam totaal niet, ja dan heel enkel op sommige plekken.
Ik heb er een Pioneer radio in zitten, en heb het al eens geprobeerd met de originele en ook met een Sony. Geen van allen verbetering.
Je bedoelt dus dat zwarte draadje wat aan de voet van de antenne zit? Zit hier überhaupt een versterker in of is dat een massa contact?
Ik heb morgen 2 externe antennes binnen, deze ga ik even proberen z.s.m. en hoop dat het dan over is.
Ik heb er een Pioneer radio in zitten, en heb het al eens geprobeerd met de originele en ook met een Sony. Geen van allen verbetering.
Je bedoelt dus dat zwarte draadje wat aan de voet van de antenne zit? Zit hier überhaupt een versterker in of is dat een massa contact?
Ik heb morgen 2 externe antennes binnen, deze ga ik even proberen z.s.m. en hoop dat het dan over is.
Dat is geen massa contact maar de voeding van de versterker. Hierop komt 12V te staan om het moment van inschakelen van de Radio (Pin A5 op het ISO block geloof ik)Jeroen16V schreef: Je bedoelt dus dat zwarte draadje wat aan de voet van de antenne zit? Zit hier überhaupt een versterker in of is dat een massa contact?
Door tijdgebrek heb ik de voet nog niet vervangen.
Post even wat je bevindingen zijn na het vervangen van de voet.
Het is algemeen bekend dat sommige radiozenders in verschillende delen van het land niet of nauwelijks te ontvangen zijn. Het hoéft dus niet persé aan je antenne te liggen hoewel daarvan ook weer vaker is opgemerkt dat die kwa kwaliteit wel beter had gemogen.
Dat klopt inderdaad. Echter in mijn geval zijn de zenders op mijn mobiele telefoontje wel prima te ontvangen, en de radio ontvangst in andere auto's is prima.
In mijn geval was het ook zo dat na het loshalen van de 12V op de antennevoet, de ontvangst ineens een stuk verbeterde, een teken dat er aan de voet (versterker) iets niet deugt
In mijn geval was het ook zo dat na het loshalen van de 12V op de antennevoet, de ontvangst ineens een stuk verbeterde, een teken dat er aan de voet (versterker) iets niet deugt
Ik had net nog even gemeten op die draad, en heb daar geen spanning op bij mijn weten.
Klant bij ons op de zaak had ook zelfde probleem met Clio II en had er externe antenne op gezet, probleem was toen verholpen.
Maar hoe kom je er dan achter welke pin dat is op de ISO stekker? Want dan kan ik dat eerst nog proberen. Misschien dat ik dan mijn probleem kan verhelpen.
Klant bij ons op de zaak had ook zelfde probleem met Clio II en had er externe antenne op gezet, probleem was toen verholpen.
Maar hoe kom je er dan achter welke pin dat is op de ISO stekker? Want dan kan ik dat eerst nog proberen. Misschien dat ik dan mijn probleem kan verhelpen.
Ook ik heb hetzelfde probleem met mijn radio ontvangst baal er enorm van! Ik kan mij nog herinneren dat het met de standaard radio een stuk beter was. Heb je een knappe installatie in je auto heb je bijna geen radio ontvangst. Ik zit er ook aan te denken om een soort raamantenne te nemen maar vind die dingen zo lelijk. Bij mij zou het natuurlijk ook kunnen zijn dat na vervanging radio de antenne geen spanning meer krijgt.
Ik had de blauwe stuurdraad vanaf de Pioneer die normaal de versterker moet aansturen er af liggen. Deze komt volgens mij dan op Pin 5 ISO. Heb in ieder geval betere ontvangst. Alleen is het niet super helaas...