cruise control werkt niet, koppeling sensor verdwenen??

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
mmmark84
beginner
Contacteer:

cruise control werkt niet, koppeling sensor verdwenen??

Bericht door mmmark84 »

Hallo,

Sinds gisteren een clio 2 gekocht met cruise control. Echter de cruise control is niet te activeren. Ik heb gelezen dat dit kan komen door de koppeling sensor, omdat bij mij ook SET--- in beeld blijft staan, ook al druk ik op +

Maar nu wil ik de koppeling sensor zoeken en zie volgens mij een beugeltje bij mijn pedaal arm waar die op moet zitten, echter is hij verdwenen?

Kan iemand aan de hand van deze foto dit bevestigen, of zit hij toch ergens anders?

Afbeelding

Er hangt ook geen losse stekker trouwens...
Ezra
forum member
Contacteer:

Re: cruise control werkt niet, koppeling sensor verdwenen??

Bericht door Ezra »

Het kan ook werken zonder die sensor. Je moet dan 2 draden met elkaar verbinden. (Kijk anders eens in het howto topic over cc)

Misschien overbodig maar je rijdt wel harder dan 30 als je de cc wil activeren?
172 / 2.0 16V
mmmark84
beginner
Contacteer:

Bericht door mmmark84 »

Dat snap ik, alleen dan kan je hem niet af zetten door de koppeling in te tikken... Wil eerst even zeker weten dat die sensor daar hoort te zitten.

Ik reed harder dan 30 (120) en in de 5e versnelling :driving:
mmmark84
beginner
Contacteer:

Bericht door mmmark84 »

Ik heb net het CC topic doorgelezen en het komt er dus op neer dat de stekker waar de kabelboom tussen moet voor de koppeling sensor gewoon weer in elkaar is gestoken. Ik ben bang dat de sensor er door een vorige eigenaar uit is gehaald waardoor dus nu het hele systeem niet meer werkt. Wellicht ter preventie of om een maatje te helpen, wie zal het zeggen.

ik de sloperijen maar weer es langs om te kijken of er nog een kabelboompje en sensor te scoren valt. Doorverbinden zou mijn laatste optie zijn, dat vind ik eerlijk gezegd niks.
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Cc schakelt zichzelf wel uit bij gebruik van koppeling zonder sensor. Mijn clio en vele anderen zijn daar het bewijs van..
172 / 2.0 16V
mmmark84
beginner
Contacteer:

Bericht door mmmark84 »

bedoel je dus gewoon de draadjes aan elkaar en dan nog zou CC uit gaan bij intrappen koppeling?
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Ja je zou even moeten kijken in dat how to topic, volgens mij heb ik daar een uitleg gepost met oa welke draden het zijn.

Maar inderdaad, een ongebruikelijke verhoging van het toerental doet de cc uitgaan. Je merkt hier verder niks aan. Je ziet alleen soms het toerental een heel klein beetje omhoog gaan.
172 / 2.0 16V
mmmark84
beginner
Contacteer:

Bericht door mmmark84 »

Heb het gelezen, de zwarte en de roze ader in de stekker bij je pedalen... echter bij mij zit daar geen roze en zwarte draad in, en er is geen aderpaar die niet is aangesloten. Ik vermoed dus dat er iets niet klopt. zal vanavond eens in de schema's neuzen.
Laatst gewijzigd door mmmark84 op 03 jun 2013 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Dat zal zijn omdat dat deel van de kabelboom er tussen vandaan is gehaald. Daarom heb je waarschijnlijk ook geen stekker waar de sensor normaal op aansluit.

Als je de draden bij de pedalen volgt komt alles bij elkaar in een wat grotere vierkante stekker. Als je deze uit elkaar haalt zul je waarschijnlijk aan de ene kant van de stekker 2 draden zien die in de andere kant van de stekker niet "doorgaan".
172 / 2.0 16V
mmmark84
beginner
Contacteer:

Bericht door mmmark84 »

nou, alle aders die er in komen, gaan in de andere stekker weer door.. Is de plek die ik omcirkeld heb wel de plaats voor de sensor?

De stekker:
Afbeelding

Afbeelding
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Waar je hem hebt omcirkeld monteer je de houder,
De koppeling sensor is een langwerpige schakelaar die je recht boven op de pedaal monteert.
Groeten, Vincent.
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Schakelaar ziet er zo uit:
Afbeelding
Kleuren kunnen verschillen.

En je weet zeker dat elke kleur die er aan de ene kant van de stekker in komt, er ook weer uitgaat aan de andere kant? Normaal is dit namelijk niet zo.
Want nu klinkt het alsof je het goede stukje kabelboom al hebt, waar ook de stekker voor de schakelaar aan zit dus.

Bij mij zat het zo:

Betreffende stekker:
Afbeelding

En de stekker uit elkaar: (rode streepje zijn zwarte en roze draad)
Afbeelding
172 / 2.0 16V
mmmark84
beginner
Contacteer:

Bericht door mmmark84 »

Ja, weet het zeker. Al is wel zwart en roze aangesloten op bruin en roze/zwart ofzo.

Auto is momenteel bij de garage, wat APK afkeur punten fixen. Als ie terug is, zal ik eens wat beter proberen te kijken wat er nou precies aan kabel zit.
mmmark84
beginner
Contacteer:

Bericht door mmmark84 »

Nou, ik heb het gevonden hoor! Sensor zit dus niet op aangegeven plek op foto maar een stuk hoger achter je stuurkolom bijna. Daar zat een kabel tussen mn koppelingspedaal en die sensor vast, waardoor die nooit ingedrukt werd. Heb de kabel even anders gelegd en hij doet het nu!

hmm bij nader inzien toch niet 100%. Ik kan de - knop niet gebruiken om langzamer te gaan. Als ik die indruk gebeurd er niks, als ik hem ingedrukt hou, gaat de CC uit.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Moet er niet nog iets in de computer aan of uitgezet worden om de functies van de CC te activeren?
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
mmmark84
beginner
Contacteer:

Bericht door mmmark84 »

Lijkt me sterk, zit standaard al in deze auto. Het werkt ook, alleen de min knop dus niet zoals hoort...
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”