Het ligt er bij de TCE echt heel erg aan hoe je hem rijdt heb ik het idee.
Met Pasen was ik bij mijn ouders die sinds een maand een 1.2 TCE Estate rijden (07-2010, 22000km). Voordat ik de rest zou gaan chauffeuren naar het familiebezoek checkte ik de boordcomputer en zag 8.6 L/100km gemiddeld staan, over +/- 800km. Daar schrok ik wel redelijk van. Ze komen van een Megane Break 1.6 16V die ze zo rond de 7.7L/100 gemiddeld kregen, terwijl die groter en zwaarder is (en sneller

).
Nu rijdt mijn ma wel 75% in de bebouwde kom en neemt niet altijd "het nieuwe rijden" ter harte, zonder hard te rijden. Haar rijstijl is op het oog al zuiniger geworden t.o.v. met de Megane: durft eindelijk met de cruise control aan te rijden etc
Maargoed, boordcomp gereset voor vertrek en mezelf voorgenomen extra te letten op schakelmomenten, verder vooruitkijken om eerder te kunnen uitrollen, cruise control gebruiken op het stuk 80km-weg wat erin zit en dat zónder een slomerik te worden. Want als ik ergens een hekel aan heb..
Met 4 personen erin, airco op 20graden/auto, en 55 gecombineerde km's verder een gemiddeld verbruik neergezet van 6.1 L/100km. En dat terwijl ik het toch niet kon laten om de A4-oprit als startbaan te zien

Viel me alles mee want, voor degenen die bekend zijn in Den Haag: de Lozerlaan was 10x rood!
Zoals ik het deed: Snel die dure eerste versnelling uit.. Rollen, naar twee, driekwart gas, rond 2200-2500 rpm naar 3 en vrijwel gelijk door naar 4 met slechts "lafjes" gas erop... Dan zit ik snel en "met het verkeer mee" op 50-55. Verderop stoplicht rood? Direct van het gas af, geen koppeling in, niet terugschakelen/op de motor remmen en bij elke uitgerolde meter denken: GRATISSS!
Mijn conclusie: kracht vragen van het motortje kost serieus brandstof, eenmaal op snelheid heerlijk zuinig. Als je daar je rijstijl op aan weet te passen heb je een zuinig wagentje, maar ben je minder met het rijden zelf bezig.. tsja.. dan rij je zo 1 op 10/11 en dat is jammer.