klopsensor

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
leo

klopsensor

Bericht door leo »

hallo mensen waar kan ik de klopsensor vinden
bij een clio 1.4 16v bj 2004
en wat doet de auto als de klopsensor niet goed meer is ?
ik heb het idee dat ti een beetje pingelt

gr leo
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: klopsensor

Bericht door Arjan »

Klopsensor reageert als er iets mis s. Het pingelen wordt dus niet veroorzaakt door een defecte sensor maar door een verkeerd brandstofmengsel of ontstekingstijdstip. Sensor zit aan de voorkant van het blok en zend een signaal naar de ECU brandstofmengsel of ontstekingstijdstip bij te regelen. Met het vervangen van de klopsensor ga je dus de oorzaak van het pingelen niet oplossen, je verwijdert alleen het gevolg, het pingelen. Eerst dus op zoek naar de oorzaak daarvan, Uitlezen zal je waarschijnlijk al wat opleveren :thumbsup:
leo

Bericht door leo »

mmmm ok maar als de klopsensor niet goed is kan die toch ook niks bij regelen
of zie ik het verkeerd

leo
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Klopt. Maar als die moet bijregelen is dat omdat er iets mis is. Dat moet je dus oplossen. De klopsensor zit er in principe werkeloos bij tot er iets mis gaat. De klopsensor hoort dat (het is een soort microfoontje) en stuurt een signaal naar de ECU om bij te regelen. Misschien is het al zo ver dat het bijregelen niet meer gaat. Daarom moet je dus eerst uitzoeken wat het pingelen veroorzaakt. Met een nieuwe klopsensor haal je namelijk niet de oorzaak van het probleem weg, maar onderdruk je de gevolgen daar van. En dat is niet wat je wilt toch?
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliozwart »

@ Arjan,

Volgens mij is dat niet waar. De klopsensor is continu bezig signalen op te vangen. De strategie van de ECU is (volgens mij) altijd de onsteking vervroegen, totdat er pingelen wordt waargenomen. De ECU zoekt volgens mij constant de grens op van wat "net" toelaatbaar is.

Wat als je de stekker van de sensor lostrekt? Dan zou de ECU moeten weten dat de sensor mist en in een soort noodloop gaan....?
leo

Bericht door leo »

maar hij loopt niet in nood loop
en er brand ook geen storings lampje of

gr leo
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliozwart »

Aks je echt denkt dat hij pingelt zonder dat de ECU iets aangeeft, dan zou ik langs de dealer gaan. Het kan je je motor kosten....
Loadone
beginner
Contacteer:

Bericht door Loadone »

Kan een defecte klopsensor ervoor zorgen dat de motor niet aanslaat?

Bij mij zat er een los rubbertje en toen ik het stekkertje loshaalde was het rubbertje weg.. nu zit de stekker zonder merkbare vergrendeling in de sensor.
Je kan hem er zo uittrekken zonder dat er een klik is zegmaar
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”