Getrokken banden voor betere wegligging

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
roylee
forum member
Contacteer:

Getrokken banden voor betere wegligging

Bericht door roylee »

Ik heb even een vraag. Ik ging gister blazen door veenendaal (prachtigge bochten) en bij snel aan het stuur trekken voel ik de auto dijnzen op de wangen. Nou verwacht ik dat dit ligt aan het banden merk. Namelijk Meteor. Ze hebben verder goede wegligging en goed zacht rubber maar in de wangen wat mij betreft iets te zacht. Ik rijd nu op 205/40R17 op 7J velgen maar zat te denken aan 185/35R17 of 195/35R17. Weet alleen niet of het er "japans" uit gaat zien. Ik heb ook het idee dat de huidige bandenmaat veel te breed is voor een auto die 885 kg weegt, het aantal kilo's per vierkante centimeter gaat drastisch omlaag en dat is goed te merken. Auto glijd eigenlijk sneller als met de originele velgen (185/55R15) maar ook dit komt denk ik door het merk want op de originele velgen zitten Michelin banden op. Heeft iemand een suggestie?

Alvast bedankt! :thumbsup:
Afbeelding
scully

Re: Getrokken banden voor betere wegligging

Bericht door scully »

Hoe minder gewicht, hoe minder snel je auto ook wil glijden, dit zal dus eerder aan de banden liggen. En met bredere banden zal je normaal gesproken ook meer grip hebben dan met smallere. Denk ook eens aan je bandenspanning, dit heeft ook invloed. :wink:
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

Bandenspanning is ongeveer 2.8 bar.
Afbeelding
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Ik weet er het fijne niet van, maar volgens mij is 2.8 wel te hard :chinrub:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Volgens mij ook. Normaal is 2.2/2.3 dacht ik.

Verder zal de kwaliteit van de band ook te wensen over laten.

Getrokken banden zijn naar mijn weten eigenlijk nooit beter voor de wegligging. Alleen voor de looks.
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Verlaag de banden druk is naar 2.3 voor en 2.1 achter.
Dan merk je dat hij een stuk beter rijd :thumbsup:

Te hoge bandern druk zorgt voor minder band op de weg, hij gaat bol staan.
het geeft 2 nadelen, je band slijt veel sneller midden op dan aan de zijkanten en hij word nerveuser op de weg.

Te laag zorgt ook voor nerveus weg gedrag en slijten je banden weer meer van de zijkant en zorgt voor een tragere reactie en deinzen na een bocht. (boot achtig gevoel)
Groeten, Vincent.
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

2.3 had ik in mn originele 185/55R15. Is dat niet wat aan de lage kant?
Afbeelding
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Nee zeker niet.
Kijk naar de druk die in de post staat boven je.

2.3 en 2.1 aangezien aangedreven wielen altijd meer druk moeten hebben.

Rijd je veel snelweg en kunnen je benden het aan kan je hem met 0.2 bar verhogen

Vroeger was de druk in veel auto's rond de 1.8 bar (kadetjes ect)
Groeten, Vincent.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

scully schreef:Hoe minder gewicht, hoe minder snel je auto ook wil glijden, dit zal dus eerder aan de banden liggen. En met bredere banden zal je normaal gesproken ook meer grip hebben dan met smallere. Denk ook eens aan je bandenspanning, dit heeft ook invloed. :wink:
Nee! Hoe breder de banden, des te minder de druk per vierkante cm je hebt op het wegdek. Door het grotere oppervlak waarmee de band de weg raakt is bij een droge schone weg de grip wel groter maar zodra de weg nat is of er ligt wat zand... En hierbij geldt ook dat de samenstelling van het rubber en het profiel van de band een grote rol spelen. Een brede band zorgt dus niet zo maar voor meer grip, dan moet je echt naar de betere (sport) banden gaan kijken maar die zijn vaak twee keer duurder.

Wat de bandenspanning aangaat. De standaard aangegeven spanning gaat niet op voor 205 breed. Je zal echt moeten uittesten bij welke spanning je het grootste raakvlak heb met de weg.
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

Oke. Bedankt vor de tips. Ik ga het de komende weken eens testen. Bedankt voor de tips.!
Afbeelding
Frank [Factory]
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Frank [Factory] »

Vraag anders Bert even. Die weet vast wel wat er in moet.
Elektronized
forum member
Contacteer:

Bericht door Elektronized »

Volgens de tabel van Kwik-fit is de goede bandenspanning voor een Clio 2 met 1.2 motor (met standaard banden) 1.9bar voor en 1.8bar achter, of als je veel de snelweg opgaat 2.0bar voor en 2.0bar achter.

Voor een 1.4, 1.6, 1.5DCi is dit 2.2 voor en 2.0 achter bij normaal gebruik of 2.3 voor en 2.1 achter bij snelwegen.
Bij een V6 zie ik zelf 1.6 voor en 2.0 achter staan.. Die 1.6 lijkt me toch ook weinig. :smash:
- 2004 Renault Clio 2, Phase 3 - 1.6 16v - Dynamique
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

Die bandenspanningen zijn voor de originele banden. Ik heb veel bredere :p. Als ik er nu 1.9 indoe dan staat ie op de grond.
Afbeelding
scully

Bericht door scully »

Arjan schreef:
scully schreef:Hoe minder gewicht, hoe minder snel je auto ook wil glijden, dit zal dus eerder aan de banden liggen. En met bredere banden zal je normaal gesproken ook meer grip hebben dan met smallere. Denk ook eens aan je bandenspanning, dit heeft ook invloed. :wink:
Nee! Hoe breder de banden, des te minder de druk per vierkante cm je hebt op het wegdek. Door het grotere oppervlak waarmee de band de weg raakt is bij een droge schone weg de grip wel groter
Volgens mij zeggen we hetzelfde. :wink: Je hebt minder druk per vierkante cm omdat je meer vierkante cm's hebt, dit wil je juist, neem als voorbeeld maar een tank met rupsband. Heel weinig druk per vierkante cm tov banden, maar heel veel grip.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Bij ideale omstandigheden wel. Maar dan nog het type band en het feit dat de omstandigheden op Nederlandse wegen zelden ideaal zijn... Zo had ik onder een Jetta 205 breed van een B-merk. Ongeveer zelfde gewicht als de Clio. Wanneer het een paar dagen droog was plakte die aan de weg. Zodra er een beetje motregen of mist kwam was alle grip weg. En die banden waren na 30k op. Sindsdien rij ik alleen nog op de A-merken. Wat duurder maar voel een stuk veiliger. :wink:

Overigens rij ik met de Clio op 185/60R15 en dan met 2.5 bar. Bij regen zie ik dan dat het spoor over de volle breedte van de band droog gereden is. Prima manier om te zien dat je band maximaal contact heeft met de weg.
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

Ik denk dat ik evenmoet investeren in mn veiligheid en auto stabiliteit.
Afbeelding
marcelio
forum starter
Contacteer:

Bericht door marcelio »

Elke maat band heeft wel zijn eigen hoeveelheid druk nodig, als ik dit goed zie op site van vredestein:

Afbeelding
did drive Clio II PhAseIII 1.5 dci 82pk dynamique luxe
Now drive a
Volvo V40 1.9d
Clio IV Dynamique 1.5dci 90pk
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”