Iemand ervaring met Anti-Roll bars op de achteras?
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Iemand ervaring met Anti-Roll bars op de achteras?
Hallo,
Ik had even een vraag. Ik wil mijn auto graag wat stijver maken voor in de bochten (daar moet ik het tenslotte van hebben natuurlijk :P) Nu zag ik dat er Anti-Roll bar kits zijn voor onze clio's. Zowel de 1.2 als de 2.0. Nu was mijn brandende vraag. Heeft iemand hier al ervaring mee? Lijkt me wel leuk om mn auto kwa wegligging helemaal strak te maken.
Ik had even een vraag. Ik wil mijn auto graag wat stijver maken voor in de bochten (daar moet ik het tenslotte van hebben natuurlijk :P) Nu zag ik dat er Anti-Roll bar kits zijn voor onze clio's. Zowel de 1.2 als de 2.0. Nu was mijn brandende vraag. Heeft iemand hier al ervaring mee? Lijkt me wel leuk om mn auto kwa wegligging helemaal strak te maken.
Re: Iemand ervaring met Anti-Roll bars op de achteras?
Benno heeft er ene op zijn rs zitten.
Je kunt ook een veerpootbrug achter monteren maar dat gaat ten kosten van je bagage ruimte.
Maak hem niet te strak achter als je voren niks aanpast
Je kunt ook een veerpootbrug achter monteren maar dat gaat ten kosten van je bagage ruimte.
Maak hem niet te strak achter als je voren niks aanpast

Re: Iemand ervaring met Anti-Roll bars op de achteras?
Gewoon voor een veerpootbrug erop knallen. Achter kan ook nog, maar dat gaat zoals Daniel zegt ten koste van je bagageruimte.
Omdat 'het je wel leuk lijkt' zou ik het niet te gek maken voor straatgebruik. Als je hem echt strak wil hebben zou ik beginnen met het vervangen van je rubbers aan de voorkant en deze vervangen door van die paarse waarvan ik 10 keer de naam kan zeggen maar nu even niet
Omdat 'het je wel leuk lijkt' zou ik het niet te gek maken voor straatgebruik. Als je hem echt strak wil hebben zou ik beginnen met het vervangen van je rubbers aan de voorkant en deze vervangen door van die paarse waarvan ik 10 keer de naam kan zeggen maar nu even niet

Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: Iemand ervaring met Anti-Roll bars op de achteras?
Powerflexx
Ik zag ze op de ktr site maar er staat bijcdat ze niet voor de 1.2 16v geschikt zijn

Ik zag ze op de ktr site maar er staat bijcdat ze niet voor de 1.2 16v geschikt zijn

Re: Iemand ervaring met Anti-Roll bars op de achteras?
Maakt dit zoveel verschil dan? En in wat voor opzicht? Het gaat hier dan om de draagarmrubbers?sj0ertum schreef:Als je hem echt strak wil hebben zou ik beginnen met het vervangen van je rubbers aan de voorkant en deze vervangen door van die paarse waarvan ik 10 keer de naam kan zeggen maar nu even niet
-
- forum member
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 18 mar 2011 22:42
- Contacteer:
Re: Iemand ervaring met Anti-Roll bars op de achteras?
powerflexx rubbers van k-tec bedoel je of niet sjoerd? Die heb ik vorig jaar geplaatst op mijn rs ten opzichte van de standaard rubbers. Je merkt wel degelijk verschil. Zo'n veerpootbrug ben ik niet zo kapot van, dan kan je beter je onderstel zo strak mogelijk aanpassen, dan ligt hij ook als een kart op de weg!!
Re: Iemand ervaring met Anti-Roll bars op de achteras?
Niet echt een eerlijke vergelijking, je gaat van gebruikte standaart rubbers in eens naar verse powerflex paars. Logisch dat je het merkt
Voor de strakheid van je wegligging kun je sowiso beter je stabistang rubbers uprade ipv de draagarmrubbers.
Misschien is het plastse van een dikkere stabi van een andere clio ook een optie?

Voor de strakheid van je wegligging kun je sowiso beter je stabistang rubbers uprade ipv de draagarmrubbers.
Misschien is het plastse van een dikkere stabi van een andere clio ook een optie?
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: Iemand ervaring met Anti-Roll bars op de achteras?
De originele is in mijn optiek al best dik. Zijn er nog dikkere dan?
Re: Iemand ervaring met Anti-Roll bars op de achteras?
Stabi rs is 25mm en dikker dan standaart clio.
Maar wel een flinke klus om die "even" te vervangen

Maar wel een flinke klus om die "even" te vervangen

Re: Iemand ervaring met Anti-Roll bars op de achteras?
Ik denk dat je goed moet voorbereiden voor je dit soort dingen gaat doen. Race ingeneurtje spelen is niet iets waar je zomaar straffeloos mee weg komt.
Het vervangen van rubbers in de bestaande ophangen door stijvere exemplaren zal er voor zorgen dat er minder vervorming nodig is voordat de ophaning kraacht uit gaat oeffenen op de carroserie. De auto voelt dan "snappy", er wordt snel gerageerd op stuurinput.
Stabilisator stangen helpen om de rol van het voertuig te beperken, wat opzich fijn is. Stijve stabi's zorgen ervoor dat je heel snel (kleine rolhoek), hard op de buitenste wielen gaat drukken, met als gevolg dat de buitenste wielen meer zijwaartse kracht kunnen opwekken. Het vervlende is echter dat de binneste wielen omgekeerd evenredig veel kracht verliezen met als gevolg dat deze weer iets minder zijwaartste kracht kunnen opwekken (in werkelijkheid gaat dit zelfs iets harder achteruit).
Als je een verschil hebt tussen voor en achter dan gebeurt er iets "vreemds". Stel je het geval voor dat je voor een hele stijve stabi hebt, en achter geen. Dan kan je je wel voorstellen dat bij het door een bocht rijden, dat auto heel hard op 1 van de voorwielen gaat leunen. Dit veroorzaak een onderstuurd gedrag, precies wat de meeste fabrikanten willen, omdat het veiliger is dan een overstuurd gedrag. De oorzaak hiervan ligt overigens in het gedrag van banden onder verschillende aandrukkrachten, mooi beschreven door: http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_B._Pacejka
Stijvere stabi achter --> minder onderstuur
Het vervangen van rubbers in de bestaande ophangen door stijvere exemplaren zal er voor zorgen dat er minder vervorming nodig is voordat de ophaning kraacht uit gaat oeffenen op de carroserie. De auto voelt dan "snappy", er wordt snel gerageerd op stuurinput.
Stabilisator stangen helpen om de rol van het voertuig te beperken, wat opzich fijn is. Stijve stabi's zorgen ervoor dat je heel snel (kleine rolhoek), hard op de buitenste wielen gaat drukken, met als gevolg dat de buitenste wielen meer zijwaartse kracht kunnen opwekken. Het vervlende is echter dat de binneste wielen omgekeerd evenredig veel kracht verliezen met als gevolg dat deze weer iets minder zijwaartste kracht kunnen opwekken (in werkelijkheid gaat dit zelfs iets harder achteruit).
Als je een verschil hebt tussen voor en achter dan gebeurt er iets "vreemds". Stel je het geval voor dat je voor een hele stijve stabi hebt, en achter geen. Dan kan je je wel voorstellen dat bij het door een bocht rijden, dat auto heel hard op 1 van de voorwielen gaat leunen. Dit veroorzaak een onderstuurd gedrag, precies wat de meeste fabrikanten willen, omdat het veiliger is dan een overstuurd gedrag. De oorzaak hiervan ligt overigens in het gedrag van banden onder verschillende aandrukkrachten, mooi beschreven door: http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_B._Pacejka
Stijvere stabi achter --> minder onderstuur
Re: Iemand ervaring met Anti-Roll bars op de achteras?
Sorry hoor maar voor mij wel een
theorie verhaaltje.
Ja tuurlijk verander je het karakter van de auto. Maar ga er maar van uit dat de gewone aftermarkt stuf die te koop is (dus niet is ontwikkeld voor de racerij) en dus gewoon te gebruiken is op straat gemonteerd op een straat auto hufter proof is voor de bestuurder


Ja tuurlijk verander je het karakter van de auto. Maar ga er maar van uit dat de gewone aftermarkt stuf die te koop is (dus niet is ontwikkeld voor de racerij) en dus gewoon te gebruiken is op straat gemonteerd op een straat auto hufter proof is voor de bestuurder

Re: Iemand ervaring met Anti-Roll bars op de achteras?
Het is van mij ook geen waarde oordeel over de producten die gemaakt worden. Als je besluit om een paar honderd euro uit te geven aan een stabi inclusief montage, wellicht wil je dan ook weten wat hij doet. Ik wil alleen maar (met enige uitleg) vertellen wat het effect is vaan een stijvere stabi achter, thats all (dat is gewoon uit te rekenen....).
Alle producten zullen vast hufterproof zijn, maar als je een auto hebt die minder onderstuurt is dan is hij over het algmeen een stukje minder hufterproof dan dat hij was.....thats all.
Alle producten zullen vast hufterproof zijn, maar als je een auto hebt die minder onderstuurt is dan is hij over het algmeen een stukje minder hufterproof dan dat hij was.....thats all.