Dalende temperatuur 1.5 dci

Voor algemene Clio III vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
danovic212

Dalende temperatuur 1.5 dci

Bericht door danovic212 »

In mijn clio 1.5 dci 2012 daalt met dit winterweer de temperatuur bij stil staan of langzaam rijden, zolang ik op de snelweg rijdt komt de temp langzaam op maximaal, maar zodra ik dan stil sta of langzaam rijd daalt de temperatuur weer (niet tot nul overigens). De verwarming staat natuurlijk op max. Kan het dan zijn dat het nu dus te koud is buiten voor de motor om de bedrijfstemperatuur te bereiken (natuurlijk in combinatie met verlies van warmte via de kachel aan het interieur). Hebben andere met een 1.5 dci hetzelfde?
Hoor graag jullie mening.
Groeten,
Daan
Mikeymike20

Re: Dalende temperatuur 1.5 dci

Bericht door Mikeymike20 »

Dit hebben mijn collega en ik ook op onze clio. Beide Clio's zijn uit 2012. 1.5 dCi
Als je rustig rijd (tot 80) komt de temperatuur eigenlijk niet in het midden.
Pas op de snelweg 100-120 komt de temperatuur in de midden.
Zodra je de snelweg af gaat zakt de temperatuur weer naar 1/4 en bij lange stilstand nog lager.
Hier alleen last van als het erg koud is zoals afgelopen weken. ( onder de 5 graden ofzo )
Mikeymike20

Bericht door Mikeymike20 »

Is dit dan iets wat we moeten aangeven bij de dealer of kan hier gewoon niks aan worden gedaan?
Ik heb al zitten denken om iets voor me radiator te zetten, natuurlijk niet helemaal dicht maar bijv. de helft.
Helaas niet makkelijk een plek kunnen vinden om daar bij te komen dus dat is niet gelukt.
Duurt zo lang voor het warm wordt in de auto, daarbij word de kachel ook niet super heet.
Rij als hij koud is natuurlijk wel heel rustig, wil me auto graag heel houden.
Benzine is toch een stuk sneller warm en blijft ook gewoon warm.
Misschien dit jaar maar gaan kijken voor de Nieuwe Clio, dan weer de grote vraag diesel of benzine. (25.000km p.j)
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Ik zou het sowieso bij de dealer melden. Als blijkt dat er inderdaad af-fabriek de verkeerde thermostaat in zit zullen ze die (als het goed is) kosteloos vervangen voor de juiste :wink:
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Ik heb momenteel hetzelfde probleem, helaas zat er bij mij een flinke levertijd op een geheel nieuw thermostaathuis. De temperatuur mag niet dalen, ook niet als het zo koud is.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
danovic212

Bericht door danovic212 »

Dank voor jullie reacties!
Ik heb nog even beter opgelet wat er nu precies gebeurt. Hier een schets van vandaag (buitentemp 9 graden):
De temperatuur loopt goed op op de snelweg. Als deze bedrijfstemp heeft bereikt en de interieurverwarming staat op normale temp (= draaiknop 3 kwart) en ventilatie op stand 1, dan blijft hij bij stilstaan op bedrijfstemp. Als ik vervolgens (terwijl ik stil sta) de ventilatie op 4 zet en interieurverwarming op maximaal dan daalt de motortemp langzaam tot het 2e streepje.

Als ik het zo analyseer is het niet erg waarschijnlijk dat het aan de thermostaat ligt, maar eerder aan het feit dat de motor zo efficient is dat hij te weinig warmte maakt om zichzelf op temp te houden als de interieurverwarming op max staat.

Klopt mijn analyse? Andere clio 1.5 dci bezitters die dit herkennen? Moeten we dit accepteren? Zou er uberhaupt wat aan te doen zijn?
hsvt
beginner
Contacteer:

Bericht door hsvt »

Sinds kort bezit ik een Clio 3 phase2 1,5dci.

Heb de temperatuur op 4 ritten ( 28 en 65 km bij 90 km /uur) met een Elm en smartphone gecontroleerd. Bij buitentemperaturen tussen 15 en 23 C komt de watertemperatuur nooit boven de 80 graden.

Thermostaat opent op 78 graden( is te zien omdat de temp dan even valt)

Renault wil er niet echt aan?
BadEend
forum starter
Contacteer:

Bericht door BadEend »

Er zijn bij de 1.5 dci 2 soorten thermostaten afhankelijk van de versie, met een openingstemperatuur van 83 graden en met een openingstemperatuur van 89 graden.
Als de kvs temperatuurmeter heel veel varieert is waarschijnlijk de thermostaat niet goed, het kan ook nog liggen aan een temperatuursensor die niet goed werkt waardoor de meter niet goed aangeeft. Dit is te zien bij het uitlezen.
Zodra de verwarming op max staat is het normaal dat de temperatuur wat daalt.
hsvt
beginner
Contacteer:

Bericht door hsvt »

Is er iemand in geslaagd een thermostaat te kopen die op 89 C opent?

En zo ja waar?

En de koelwater temperatuur loopt dan inderdaad op of gooit het motormanagement nog roet in het eten?

Bij voor baat dank
BadEend
forum starter
Contacteer:

Bericht door BadEend »

Snap niet zo goed waarom je perse een thermostaat wil die op 89 graden opent.
Deze hoort er namelijk niet in, dat de temperatuur wat schommelt onder het rijden is normaal.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Algemeen (vraag & antwoord)”