Brandstoffen. Do's en Dont's.

Zet hier je Informatie, Links, Downloads enz. die makkelijk kunnen zijn voor je medeforummers!
Dre @ Clio
forum starter
Contacteer:

Re: Brandstoffen. Do's en Dont's.

Bericht door Dre @ Clio »

over los verkrijgbare additieven .. iemand hier ervaringen mee? en wat kost et enz ...

kan me de telsel filmpjes vanuit amerika nog wel herrineren .. wow, its amazing :shocked:
fun starts at 3000 rpm
Uufd
forum starter
Contacteer:

Bericht door Uufd »

Ja heb er een paar maand geleden een busje ingedaan van Marly. Koste iets rond de 19€ en heb ik gekocht bij Auto 5 en is voor een tank van 30 L tot 60 L
Mijn ervaring? Heeft allesinds niets slecht gedaan. Maar heb er ook geen wonderen van ondervonden...
Of ook te bestellen http://www.marly.com/lang/nl-nl/winkel/ ... ven-1.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

Paratroeper schreef:Dat komt wel goed, ik vindt het alleen raar dat me motor er anders op reageert. Bij me vader zijn clio 2 ph1 1200 die heeft er weer geen last van. En me broer met de 1.4 16v heeft er wel weer last van.. kvind het raar :lol:

Trouwens over die 95 en 98..

het getal is het octaan getal, hoe hoger deze is hoe minder snel de brandstof uitzich zelf verbrand.
Daarom is het bij oudere sport auto's ( denk aan 5 GTT ) maar ook vooral de nieuwe Polo's/ Golfjes ect met TFSI motoren belangrijk dat je euro 98 tank, zo heb je minder kans op het pingelen van de motoren.
Het wordt zelfs bij aankoop van een polo / golf gezegt ( ook instructie boekje en binnenkant tank klepje ) wordt het vermeld dat je Euro 98 moet tanken :sneaky:
Octaangetal geeft de klopvastheid aan. Hoe hoger het octaangetal (dus niet gehalte!!) des te hoger de klopvastheid. Deze geeft een mate waarin een brandstof kan worden samengeperst (air-fuel) zonder tot zelfontbranding te komen. Dus, je zit warm. ;)
bassyyyy
forum member
Contacteer:

Bericht door bassyyyy »

maar wat is nou beter om te tanken met mn clio 1.4 8v ...?

98 of 95 ?
Groet, Bas Jan.

klik op de auto's hier onder voor mn oude en nieuwe project
AfbeeldingAfbeelding
Clio 16v ombouw & BMW 118D
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

En toch; ik heb weer eens in Nederland getankt, maar met Nederlandse benzine rijd ik het onzuinigst. Structureel. Duitsland/België: 71-1.2/100, Nederland 7.4-7.5/100. En dan tank ik ook nog eens 20 cent duurder in Nederland.
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Wizard schreef:En toch; ik heb weer eens in Nederland getankt, maar met Nederlandse benzine rijd ik het onzuinigst. Structureel. Duitsland/België: 71-1.2/100, Nederland 7.4-7.5/100. En dan tank ik ook nog eens 20 cent duurder in Nederland.
Zou dat misschien te maken hebben met het ethanol gehalte? (Weet niet hoeveel dat is in Belgie en Duitsland)
172 / 2.0 16V
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

Ezra, ik zou het niet weten. Veel 'wetenschappen' doen de ronde en er wordt veelal beweerd dat benzine het zelfde is. Het structureel verschil bewijst, in mijn optiek, het tegendeel. Een toevalstreffer is wat anders dan structureel zuiniger rijden met een specifieke brandstof. En dat heb ik met de brandstof van over de grens.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Maak je die km's ookin het buitenland? Want hier in Nederland is het over het algemeen drukker, meer invoegen, stoppen etc.. dat doet ook mee :wink:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
zarok
forum starter
Contacteer:

Bericht door zarok »

hoe zit het eigenlijk met LPG?
Renault Clio 2.3 2006 Community 1.2 16v LPG G3
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Daar ben ik ook wel benieuwd naar :thumbsup: Zit daar nog verschil in?
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

sj0ertum schreef:Maak je die km's ookin het buitenland? Want hier in Nederland is het over het algemeen drukker, meer invoegen, stoppen etc.. dat doet ook mee :wink:
Nee. Dan was het verschil namelijk te verklaren. En het tanken, die 5 km per tank, maakt geen verschil in verbruik.
Guido0w

Bericht door Guido0w »

Das een hoop informatie voor iemand die klaarblijkelijk voorzien was van verkeerde informatie.

Kan iemand mij uitleggen waar het prijsverschil in zit bij de verschillende tankstations?
En, is EURO95 overal dezelfde EURO95?
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Even een vraag.

Ik was gister in Duitsland en ik vond het wel handig om daar te tanken. Nu hadden ze daar Euro 95 E10. Lekker goedkoop...dus ik leuter de auto vol met dat spul. Op dat moment zie ik een kleine sticker waarop staat dat je auto er geschikt voor moet zijn en dat die benzine bestaat uit 10% bio-ethanol.

Ben er prima op naar huis gereden, maar ben toch benieuwd of de clio dat standaard kan hebben? Mijn tank was nog half vol, dus hij werd nog gemengd met normale euro 95 van de BP.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Heinzeman
forum starter
Contacteer:

Bericht door Heinzeman »

is dat niet die benzine die je pas kan gebruiken als je een auto na 2001 hebt ofzo?
Huidig:
Renault Megane 1.5 DCI 2012

Vorig:
Renault Laguna 1.9 DCI 2006
Renault Clio 1.4 16v 2004
Mazda 323F 1.5 16v 1996
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Hmm in Frankrijk kun je blijkbaar al bijna niet anders meer tanken. Vooral oudere auto's kunnen er niet tegen omdat pakkingen, en afdichtingen erdoor worden beschadigd.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Petare
forum member
Contacteer:

Bericht door Petare »

Ik heb nu het je zegt mijn auto van de zomer 2x vol getankt in duitsland met die EUR95 E10. Tank was deze 2x ook echt leeg.. Maar heb er geen last van. :sunny: Normaal gesproken altijd Shell EUR95 van zo'n onbemande pomp..

Zit er nog verschil in Shell bemande pomp en onbemande pomp? Hier in Zoetermeer hebben we er 1tje bij een VW dealer en onlangs nog een groot onbemand Shell tankstation erbij gekregen net buiten de stad. Maar dat geeft toch zo'n 8 tot 11 eurocent per liter aan korting, wat ze dan even duur maakt als een bemande witte pomp in Zoetermeer?! :dizzy2:

Peter
Vrouw: '09 Clio III Dynamique 1.2TCE (Good old D4Ft)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

dit heb ik net ff gegoogled (gaat wel over 85% bio ethanol met 15% benzine)

Bioethanol kan alleen gebruikt worden door (benzine)voertuigen die daarvoor zijn aangepast. Ombouw van bestaande voertuigen gebeurt zelden, maar kan wel. De aanpassingen aan de motoren zijn drieledig. Een motormanagement-systeem dat de mix van bioethanol en benzine registreert. De kleppen en klepzittingen zijn gemaakt van gehard staal. En er is een voor-verwarming van het cilinderblok toegevoegd die bij het starten aan slaat als de temperatuur onder de -15 graden Celcius komt.
De meeste beschikbare modellen zijn flexi-fuels die op alle mengsel van bezine/bioethanol kunnen rijden in één en dezelfde tank.
Er worden ook dieselvoertuigen gemaakt die rijden op 100% pure bioethanol waaraan een ontstekingsverbeteraar is toegevoegd.
Plaats reactie

Terug naar “Handige informatie”