kan me de telsel filmpjes vanuit amerika nog wel herrineren .. wow, its amazing

Octaangetal geeft de klopvastheid aan. Hoe hoger het octaangetal (dus niet gehalte!!) des te hoger de klopvastheid. Deze geeft een mate waarin een brandstof kan worden samengeperst (air-fuel) zonder tot zelfontbranding te komen. Dus, je zit warm.Paratroeper schreef:Dat komt wel goed, ik vindt het alleen raar dat me motor er anders op reageert. Bij me vader zijn clio 2 ph1 1200 die heeft er weer geen last van. En me broer met de 1.4 16v heeft er wel weer last van.. kvind het raar :lol:
Trouwens over die 95 en 98..
het getal is het octaan getal, hoe hoger deze is hoe minder snel de brandstof uitzich zelf verbrand.
Daarom is het bij oudere sport auto's ( denk aan 5 GTT ) maar ook vooral de nieuwe Polo's/ Golfjes ect met TFSI motoren belangrijk dat je euro 98 tank, zo heb je minder kans op het pingelen van de motoren.
Het wordt zelfs bij aankoop van een polo / golf gezegt ( ook instructie boekje en binnenkant tank klepje ) wordt het vermeld dat je Euro 98 moet tanken
Zou dat misschien te maken hebben met het ethanol gehalte? (Weet niet hoeveel dat is in Belgie en Duitsland)Wizard schreef:En toch; ik heb weer eens in Nederland getankt, maar met Nederlandse benzine rijd ik het onzuinigst. Structureel. Duitsland/België: 71-1.2/100, Nederland 7.4-7.5/100. En dan tank ik ook nog eens 20 cent duurder in Nederland.
Nee. Dan was het verschil namelijk te verklaren. En het tanken, die 5 km per tank, maakt geen verschil in verbruik.sj0ertum schreef:Maak je die km's ookin het buitenland? Want hier in Nederland is het over het algemeen drukker, meer invoegen, stoppen etc.. dat doet ook mee